قیمت فعلی زرشک برای کشاورزان مضر است


ساعت: 16:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904238

زرشک‌کاران بیرجندی که سال‌ها برای تولید و عرضه این محصول ویژه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اکنون با برگزاری جشنواره ملی یاقوت سرخ امید به روزهای بهتر زرشک در دل‌شان جوانه زده و امیدوارتر شده‌اند. در مورد آینده این محصول

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، خراسان جنوبی این روزها در صدد برپایی جشنواره بزرگ ملی زرشک است، جشنواره ای که بسیاری از کشاورزان این محصول استراتژیک استان نظاره گر آن هستند و سال هاست که برای تولید و عرضه این محصول خاص با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. مبارزه می کنند، حالا روزنه هایی در دلشان به امید روزهای بهتر برای زرشک باز شده و به آینده این محصول امیدوارترند.

شهرستان بیرجند سومین شهرستان استان از نظر تولید زرشک است و امروز در جشنواره ملی زرشک جشن برداشت زرشک در روستای محمودی این شهرستان برگزار شد. سطح زیر کشت زرشک در شهرستان بیرجند 4 هزار و 753 هکتار است و حدود 7 هزار کشاورز این شهرستان از طریق جمع آوری زرشک امرار معاش می کنند.

حسین براتی یکی از بهره برداران این محصول اهل روستای مهموی از توابع شهرستان بیرجند در گفتگو با خاورستان با بیان اینکه از سه دهه پیش کاشت زرشک را آغاز کرده است، گفت: حدود 5 هکتار کشت زرشک دارم و دو سال سعی کردم زرشک بکارم. ما باید با کاربر برخورد کنیم.

وی که چند سالی است به عنوان کشاورز نمونه شهرستان و روستا معرفی شده است، ادامه داد: با مساعدت همسرم که مالک صندوق خرد بانوان روستا است، اولین گواهی سلامت را دریافت کردیم. تولید زرشک و زعفران در خراسان جنوبی.


کمبود آب

وی به دغدغه زرشک کاران بیرجند اشاره کرد و کمبود آب را یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی زرشک کاران عنوان کرد و افزود: چاه هایی که در گذشته داشتیم به عنوان مثال اجازه استفاده از 25 لیتر را داشتند. دوم اینکه الان هر سال آب را تعدیل و کم می کنند و حالا کاشت هایی که ما داشتیم را بر اساس مجوز آبیاری کم کرده اند و با مشکل جدی آب برای آبیاری درختان مواجه هستیم.

به گفته وی، آنها قوانینی دارند که موافق حفر چاه جدید و جابجایی نیستند و تاکید می کنند که اگر مجوز 15 لیتر در ثانیه دارید، قبل از اینکه مجوز بدهیم باید نصف شود.

وی ادامه داد: در مدت 5 سال چاه با سرعت 17.5 لیتر در ثانیه به 9 لیتر رسیده و در شرایط فعلی درختان در حال خشک شدن است زیرا کاشت در طرح آبیاری است و هر چه درختان بزرگتر باشند به آب بیشتری نیاز دارند و بسیاری از آنها در حال خشک شدن هستند. کشاورزان مجبور شدند درختان را رها کنند یا آنها را جابجا کنند.


هزینه های تولید بالا

این کشاورز گرانی تولید را در لیست دغدغه های زرشک کاران قرار داد و افزود: گرانی کود، نهاده های کشاورزی و سبد زرشک برای حمل و نقل و حمل زرشک و افزایش 6 برابری دستمزد، اما زرشک در استان به فروش می رسد. با همان قیمت قبلی بازار چند ماهی است که قیمت ها بین 10 تا 15 تومان افزایش یافته و هیچ تناسبی بین نهادها و قیمت زرشک وجود ندارد و امسال بسیاری از کشاورزان پس از 3 سال رکود قیمت ها خواستار حذف زرشک شدند.

براتی ادامه داد: با این وضعیت مواجه هستیم که زرشک با آب و خاک ما سازگار است و 90 درصد کشاورزان نواحی خراسان جنوبی درآمد خود را از زرشک به دست می آورند، هر چند در چند ماه اخیر وضعیت بازار بهتر شده و امید به راه افتاده است. در قلب کشاورزان این باید ادامه یابد.


عدم وجود اتحادیه زرشک کاران

این فعال زرشک، نبود اتحادیه زرشک کاران در شهرستان بیرجند را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: ناهماهنگی هایی در رابطه با بازار وجود دارد، بنابراین زرشک منطقه خراسان جنوبی که منحصر به این استان است. در بازار مصلی مشهد قیمت گذاری می شود.» که این کارها باید انجام شود.

به گفته براتی، آنها به گونه ای عمل می کنند که اگر کشاورز قصد فروش مقدار زیادی را داشته باشد، بلافاصله قیمت را کاهش می دهند.

وی که یکی از اعضای کنسرسیوم زرشک در اتاق بازرگانی است، ادامه داد: این سوال را بارها در مجلس مطرح کرده ام که باید ائتلاف شود و زرشک کاران عضویت داشته باشند یا همه کار زرشک، بازار و بسته بندی. و غیره در شهر ما باید در این مورد تصمیم گیری کنیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و بازار دست ما نیست.


نیاز به بسته بندی و جابجایی

وی ایجاد کارگاه های بسته بندی و فرآوری زرشک را ضروری دانست و افزود: تا زمانی که بسته بندی و فرآوری نداشته باشیم و زرشک را به صورت خام در بازار نفروشیم نمی توانیم به قیمت مطلوب متناسب با تورم برسیم.

به گفته وی، اگر بسته بندی و فرآوری تا کاشت زرشک به ویژه بسته بندی های کوچکتر و سایزهای کوچکتر باشد، قدرت خرید دنیا افزایش می یابد.


بربری ناشناخته است

به گفته وی یکی دیگر از مشکلاتی که زرشک کاران منطقه با آن مواجه هستند عدم تبلیغات در مورد معرفی زرشک و خواص آن است.

براتی با تاکید بر اینکه زرشک خراسان در ایران ناشناخته است و این یک ضعف بزرگ است، تاکید کرد: همچنین ما نتوانستیم مصرف زرشک تازه را در جامعه رواج و نهادینه کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم که این زرشک در زمان تبلیغ و فراخوان خواصی که مردم خریداری می کنند انجام دهیم. آن را به مدت یک سال در فریزر تازه نگه می دارند.

وی ادامه داد: اگر تازگی داشته باشیم و بتوانیم حداقل نصف زرشک یا یک سوم زرشک را زمانی که تازه است بفروشیم، برای فروش زرشک مشکلی نخواهیم داشت.


گردشگری برشک

وی در سخنان خود پیشنهاداتی در مورد گردشگری زرشک داشت و افزود: بهترین مکان خراسان جنوبی زمانی است که زرشک شکوفه می دهد و زرشک در حال عمل است و مانند یاقوت سرخ است. اگر بتوانیم گردشگری زرشک داشته باشیم، مخصوصاً زمانی که قصد داریم محصول زرشک داشته باشیم، زعفران هم داریم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، گردشگری زرشک رونق می گیرد، هم برای زرشک و هم برای زعفران یک مزیت است.

براتی تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن فکر کرد تولید زرشک سالم و ارگانیک است که سال ها به دنبال آن بودیم، کشاورزان فکری به حال این موضوع کنند تا محصول در انبارها ننشیند و با مشکل صادر شود، برویم. به زرشک سالم، تا در حین صادرات دچار مشکل نشویم، آزمایشگاه هایی که می خواستند تست کنند، برنمی گردند و با صادرات شما می توانیم درآمد بهتری داشته باشیم.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات مربوط به خود کشاورزان باز شدن زرشک قبل از زمان برداشت است که در پایان فصل زرشک بیشترین خسارت را به سایر کشاورزان وارد می کند، برخی افراد قبل از رسیدن زرشک آن را باز می کنند. و در خرمن و در هوای آزاد که برای سلامتی همه دنیا ناپسند است خشک می کنند تا سریعتر در بازار بفروشند و برحسب برداشت زرشک باید محصول را افزایش داد. ، که قبل از زمان برداشت محصول اقدام نمی کنند.

به گفته وی، اگر بخواهیم وضعیت زرشک را بهبود ببخشیم، باید کیفیت زرشک را آزمایش کنیم و آلاینده های آن را در نظر بگیریم و همچنین تفاوت زرشکی را که کشاورز در تمام طول سال کار می کند و به بازار عرضه می کند، مشخص کنیم. و در صورت امکان اگر زرشک خرمایی را جداگانه و زرشک دانه انار را جداگانه ارزش گذاری کنیم و همزمان در بازار به فروش نرسانیم و زرشک نارس را به نفع خود نفروشیم، قطعا وضعیت بهتر می شود.

وی کمبود مزارع زرشک را از دیگر مشکلات زرشک کاران این شهرستان عنوان کرد و افزود: حدود 90 درصد از کشاورزان مزرعه زرشک دارند و خودشان به این نتیجه رسیده اند که زرشک خشک شده در مزارع بهداشتی بسیار بهتر است. اما برق مزارع تجاری گران است و هزینه های تولید را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: اگر دولت کشاورزان را موظف به رعایت بهداشت کند و اجازه ندهد زرشک در خرمن کوبی خشک شود، قیمت زرشک تا این حد بالا نمی رود و امیدواریم در صورت اجرایی شدن این موضوع قول می دهم به فروش نرسد. زیر 300 هزار تومان و کشاورزانی که زحمت می کشند و درآمد خوبی خواهند داشت.

وی سردخانه را از ضروریات زرشک کاران برشمرد و تصریح کرد: اگر دولت تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار دهد تا زرشک تازه را به مدت 4 ماه ذخیره و سپس بفروشند، کمک بزرگی به کشاورزان خواهد کرد زیرا در فروش آن بی توجهی شده است. .


جشنواره بربری یک فرصت است

این کشاورز نمونه برگزاری جشنواره زرشک را نقطه عطفی در این محصول ویژه عنوان کرد و افزود: این جشنواره در زعفران برگزار شد و نتیجه داد و امیدواریم این کار در زرشک ادامه داشته باشد و اگر این کار انجام شود شناخت زرشک که یکی از مهم ترین مشکلات این محصول است، حل می شود و شرایط برای کشاورزان به ویژه کشاورزان خرده پا که مقدار کمی دارند می توانند از طریق زرشک زندگی خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: اگر از کشاورزان دعوت شود از تجربیات خود در جشنواره های زرشک صحبت کنند و کارشناسان و پژوهشگران درباره خواص زرشک صحبت کنند تا بتوان آن را تکثیر کرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها باید به معضل زرشک توجه بیشتری داشته باشند، افزود: مصاحبه های زیادی با روزنامه های مختلف شهر داشتم اما مدتی متوقف شد مگر اینکه چنین اتفاقی بیفتد و به دلیل اینکه خراسان جنوبی مثل یک ستون زرشک است باید ادامه داد.

وی تاکید کرد: رسانه ها باید مستمر کار کنند و این مطالب را منتقل کنند و باید رسانه ای به نام زرشک داشته باشیم و رسانه نقش مهمی دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه 15 استان ایران زرشک نمی شناسند، افزود: در آذربایجان مغازه ای با مدیر در ایستگاه تصفیه خون راه اندازی شده که فقط آب زرشک دارد و اگر زرشک بها داده شود دیگر وجود نخواهد داشت. زرشک مانده روی دست کشاورز.


4753 هکتار سطح زیر کشت

وارسته مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک در بیست و پنجم مهرماه جشنواره برداشت زرشک در روستای محمودی داشتیم، گفت: سطح زیر کشت زرشک در شهرستان بیرجند 4 عدد است. هزار و 753 هکتار و حدود 320 هکتار زرشک بایر است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مصرف کنندگان زرشک در شهرستان بیرجند 6 هزار و 749 نفر است، افزود: سطح تولید زرشک تازه 12 هزار تن و زرشک خشک پنج هزار و 487 تن است.


جشنواره آغاز جبران است

علی فضلی فرد فرماندار بیرجند نیز معرفی محصول مفید زرشک را در این سال ها ضعیف دانست و گفت: باید برای معرفی این محصول مفید و قرار دادن آن در سبد خانوارها تلاش شود.

وی خراسان جنوبی را پایتخت برجسته زرشک جهان خواند و گفت: 98 درصد سطح زیر کشت زرشک در کشور متعلق به این استان است و 38 هزار خانوار زرشک در خراسان جنوبی کار می کنند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه زرشک محصولی پر سود و مهم است افزود: علیرغم اهمیت زرشک، معرفی این محصول سودآور ضعیف انجام شده و امسال با پیگیری های انجام شده در این استان، کشوری شد. جشنواره معرفی آن زرشک برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره برداشت زرشک در پنج شهرستان تولیدکننده این محصول از 30 تا 7 مهرماه در استان، گفت: به منظور معرفی این محصول سودآور و رفع موانع این محصول، جشنواره زرشک در استان برگزار می شود. شهرهای بیرجند، قاین و زیرکوه. ، بین و بارها اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه مراسم پایانی و جشنواره ملی زرشک ششم مهرماه در فرهنگسرای شهرستان بیرجند برگزار می شود، یادآور شد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، پذیرایی های انجام شده در جشنواره، پروازهای استان طی این مدت انجام شد. روز توسط فرآورده های فرآوری شده زرشک تولید شده است.شامل آب میوه و…

فرماندار بیرجند ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره بتوان این محصول را به بازارهای جهانی معرفی کرد و با ارائه محصولی با کیفیت شاهد رونق اقتصادی منطقه و بهره مندی کشاورزان از فروش این محصول سودآور بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید