مزایا و معایب فیلترینگ / مردم فیلترینگ را می پذیرند / اگر چه فیلترینگ برای بنیانگذاران آن مفید است، اما برای جامعه مضر است.

مزایا و معایب فیلترینگ / مردم فیلترینگ را می پذیرند / اگر چه فیلترینگ برای بنیانگذاران آن مفید است، اما برای جامعه مضر است.

وزیر ارتباطات در روز عید فطر با فیلترینگ موافقت کرد! پاییز سال گذشته و همزمان با شروع ناآرامی ها در کشور، «واتس اپ» و «اینستاگرام» دو پیام رسان محبوب و پرطرفدار فیلتر شدند. این محدودیت بدون توجه به سرنوشت کسب و کارهایی که در بستر این دو پیام رسان فعالیت می کردند، اجرایی شد. پس از فیلتر شدن این دو محیط، کسب و کاری سودآور در زمینه فیلترشکن ها راه اندازی شد. کاربران خسته از قطع و وصل مکرر “VPN” به نمونه های داخلی مهاجرت کردند. ستاره صبح در گفتگو با دو کارشناس رسانه ای به بررسی محیط پس از فیلترینگ از دو منظر مختلف می پردازد که در ادامه می خوانید:

سید تقی عالمی کارشناس رسانه:
مدیریت بازخورد مثبتی از فیلترینگ دریافت کرد
نهادهای حاکم، نهادهای تصمیم گیری و نهادهای امنیتی و در کل نظام تصمیم به فیلتر کرده اند. زیرا برای حکمرانی در حوزه فضای مجازی، فیلترینگ به عنوان یک ابزار کنترلی دیده می شود.
فیلترینگ ابزاری شد و افراد را مجبور به مهاجرت از پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی کرد و افراد وارد فضای مدیریت پیام رسان داخلی شدند.

آمارها نشان می دهد که در سه ماه اخیر شبکه های اجتماعی بومی مانند ایتا، بله و روبیکا رشد کرده اند. امروزه تعداد نصب ها و مشارکت کاربران ایرانی در این شبکه ها زیاد است.

به خصوص از زمانی که شبکه متصل فعال شده است، اکنون جمعیت قابل توجهی در اپلیکیشن های ایرانی فعال هستند.

البته این افراد به طور کامل از فیلترینگ استقبال نکرده اند و از نرم افزارهای فیلتر شده استفاده می کنند و از طریق نرم افزارهای داخلی بر کار خود نظارت می کنند.

اما چون فیلترینگ گران است، این ترکیب تغییر می کند. من فکر می کنم شرایط این است که مردم امروز فیلترینگ را می پذیرند. مدیریت بازخورد مثبتی از فیلترینگ دریافت کرد.
با توجه به جمعیت قابل مدیریت در شبکه های داخلی و با توجه به اینکه توانست شبکه داخلی را تقویت کرده و در این زمینه خدمات ارائه دهد. بنابراین، ادامه محدودیت فیلتر برای مدیریت قابل قبول است.

محمدرضا جعفری، کارشناس رسانه:
دور زدن فیلترینگ ما را به دنیایی که بخشی از آن هستیم متصل می کند!
فیلترینگ به ضرر کسانی بود که در رسانه ها کار می کردند و علاقه مند به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بودند.

گروه بزرگی تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفتند. بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در اینترنت بود و پول‌های جدی درآوردند، اما متضرر شدند و چون این جمعیت مردم عادی و طبقه متوسط ​​پایین هستند، صدایشان به جایی نمی‌رسد.

یکی از مشکلات امروز این است که ما باید مقداری از زمان و هزینه خود را صرف پیدا کردن یک “وی پی ان” و “فیلتر شکن” کنیم و با دور زدن فیلترینگ به زور به دنیایی که بخشی از آن هستیم متصل شویم!
اگرچه فیلترینگ به نفع بنیانگذاران آن است، اما برای جامعه مضر است. وقتی می تونی به کل دنیا وصل بشی چرا باید انرژیت رو صرف دوری از دنیا کنی؟! ساختن این دیوار برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟!

این وضعیت کسانی را که مجبورند هر روز در اینترنت کار کنند خسته می کند. امروزه حتی ارتباطات معمولی و خانوادگی نیز در اینترنت با مشکلاتی مواجه است.

پیام رسان های داخلی با وجود محدودیت در ارسال فایل، کند و غیر قابل اعتماد هستند و گاهی اوقات دارای خطا هستند. قطع ارتباط و عدم ارتباط مستمر از ویژگی های آنهاست.

متاسفانه در ابتدای فیلترینگ این پیش بینی وجود داشت که تصمیم گیران در این حوزه نمی خواهند کوتاه بیایند و این محدودیت شاید سرآغاز محدودیت های جدید باشد.

دولت تصمیم به افزایش فشار در این حوزه دارد و متأسفانه دغدغه ای برای مشکلاتی که اقتصادهای خرد و کلان با آن روبه رو هستند و با محدود کردن یا قطع دسترسی، ضرر می کنند، ندارد.
از سوی دیگر، فیلترینگ با ایجاد رونق در فروش VPN، منبع درآمدی عظیم و غیرشفاف ایجاد کرده است. امروزه بازار بزرگی با سودهای کلان در زمینه فیلتراسیون وجود دارد. که قطعا در اختیار مردم عادی یا فعالان رسانه ای برای معامله در این بازار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید