مزایا و معایب وکیوم فرمینگ / 5 نکته کلیدی

ساعت: 17:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799240

قالب گیری خلاء علاوه بر مزایای منحصر به فرد خود ممکن است معایبی نیز در صنعت داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار، مزایا و معایب وکیوم فرمینگ را بدانید. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایا و معایب روش شکل دهی خلاء به اختصار اشاره خواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قالب گیری خلاء فرآیندی است که در آن اشیاء پلاستیکی مختلف به سادگی با کمک یک قالب ساخته می شوند. قالب گیری خلاء را می توان یک روش محبوب برای ساخت اقلام پلاستیکی سه بعدی در نظر گرفت. وکیوم فرمیگ به خصوص در تولید کوتاه مدت یک محصول دارای کاربردهای گسترده و مزایای بی شماری است. وقتی نوبت به تولید محصولات پلاستیکی سریع، دقیق و مقرون به صرفه می رسد، راه های کمتری برای رقابت با قالب گیری خلاء وجود دارد. قالب گیری خلاء شامل مراحل مختلفی مانند گرم کردن، انبساط و جاروبرقی پلاستیک روی قالب می باشد و همانطور که قبلا ذکر شد در ساخت اجسام سه بعدی کاربرد وسیعی دارد. به عنوان مثال، بسیاری از ظروف پلاستیکی موجود در بازار و درب های پلاستیکی با استفاده از تکنیک های قالب گیری خلاء ساخته می شوند.

اما مانند هر روش دیگری، وکیوم‌فرمینگ در صنعت علاوه بر مزایای منحصربفرد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار، مزایا و معایب وکیوم فرمینگ را بدانید. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایا و معایب روش شکل دهی خلاء به اختصار اشاره خواهیم کرد.

چرا شکل دهی خلاء یک روش محبوب در صنعت پلاستیک است؟

قالب گیری در خلاء یک روش تولید بسیار ساده است و به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ورق های پلاستیکی را در دستگاه قالب گیری خلاء قرار می دهند و پس از آن پلاستیک را با حرارت به نقطه قالب گیری می رسانند. سپس پلاستیک نرم شده روی یک قالب پیش ساخته کشیده می شود. قالب ها معمولا از آلومینیوم ساخته می شوند و به همین دلیل استحکام بالایی دارند. به محض قرار گرفتن پلاستیک روی قالب، اپراتورها هوای بین آنها را در طول فرآیند تخلیه خارج می کنند. به این ترتیب پلاستیک به شکل می چسبد و شکل خود را به خود می گیرد.
هنگامی که پلاستیک سرد می شود، مهندسان از ماشین های CNC برای حذف قسمت های نامتعادل و اضافی سطح استفاده می کنند. همچنین، ممکن است قالب کاملاً مسطح نباشد و جزئیات بیشتری داشته باشد. در این حالت فشار بیشتری برای تخلیه پلاستیک روی قالب نیاز است تا شکل تمام قطعات را بگیرد. در مرحله آخر، پلاستیک از قالب خارج شده، پولیش شده و محصول نهایی آماده می شود.
استحکام محصولات تولید شده و سهولت تولید از دلایل اصلی محبوبیت وکیوم فرمینگ می باشد. علیرغم کاربردهای فراوان، یادگیری در مورد مزایا و معایب شکل‌دهی خلاء به شما کمک می‌کند تا تصمیم درستی در مورد استفاده از آن بگیرید.

شکل دهی خلاء

مزایا و معایب شکل دهی خلاء

قالب گیری در خلاء مانند سایر روش های تولید پلاستیک برای برخی پروژه های تولیدی مناسب تر به نظر می رسد. به عنوان مثال، اگر نیاز دارید که دیواره های محصول خود بیش از حد ضخیم باشد، قالب گیری با خلاء ممکن است انتخاب خوبی نباشد یا حداقل باید علاوه بر قالب گیری وکیوم، از سایر روش های قالب گیری پلاستیک نیز استفاده کنید. اگر اخیرا تصمیم به راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی به روش قالب گیری خلاء گرفته اید، باید از مزایا و معایب آن آگاه باشید.

مزایای شکل دهی خلاء

قالب گیری خلاء مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

دقت بالا در تولید محصول
محصولات تولید شده به روش قالب گیری خلاء دقت بیشتری در طراحی و ساخت دارند. هنگامی که از قالب های متعدد برای ساختن پلاستیک و احتمالاً مونتاژ آنها استفاده می کنید، محصول نهایی احتمالاً دچار مشکلات و ناهماهنگی می شود. تمام قسمت های محصول پلاستیکی باید به خوبی در کنار هم قرار گیرند. به عنوان مثال، روکش های پلاستیکی یک مدل تلفن همراه خاص باید در ابعاد دقیق ساخته شوند. قالب گیری خلاء وقوع چنین مشکلاتی را به حداقل می رساند و به تولید محصولات پلاستیکی دقیق تری مانند سینی نهال کمک می کند.
بسته بندی وکیوم
بهره وری اقتصادی
یکی از مهمترین مزایای روش شکل دهی خلاء، هزینه کم آن است. فرآیند شکل دهی خلاء تقریباً به ابزار پیشرفته و گران قیمت نیاز ندارد. به عبارت دیگر قالب های مورد استفاده در قالب گیری خلاء گران نیستند و در نتیجه محصول نهایی با هزینه کمتری تولید می شود. علاوه بر این، برخی از محصولات را می توان تنها با یک ورق پلاستیک تکمیل کرد که به کاهش هزینه ها کمک می کند. قطعات اضافی محصولات نیز بازیافت شده و به چرخه تولید بازگردانده می شوند. هزینه کم راه اندازی اولیه یکی دیگر از دلایل مقرون به صرفه بودن شکل دهی خلاء است.

بدون محدودیت طراحی
اشکال مختلف در فرآیند شکل دهی خلاء به شما امکان تولید محصولات پلاستیکی مختلف را می دهد. در قالب گیری خلاء می توان به طراحی اشکال و محصولات مختلف فکر کرد و این دلیلی جدی بر محبوبیت این روش است. فقدان محدودیت‌های طراحی در فرآیند قالب‌گیری خلاء، آن را به روشی عملی برای تولید محصولات بسته‌بندی، مانند ماست یا بستنی تبدیل کرد. مورد استفاده در تمامی صنایع مانند عروسی، رستوران و …

صرفه جویی در زمان

صرف زمان کمتر برای تولید محصولات پلاستیکی به معنای صرف هزینه کمتر برای سود بیشتر است. قبلاً توضیح دادیم که قالب گیری در خلاء یک روش مقرون به صرفه برای تولید پلاستیک است و یکی از دلایل آن کاهش تولید بیشتر در مدت زمان کوتاه است. فرآیند شکل دهی خلاء در واقع بسیار ساده است، بنابراین مهندسان و اپراتورها می توانند مقدار قابل توجهی از محصول مورد نظر را در مدت زمان کوتاهی تولید کنند.

معایب شکل دهی خلاء

قبلاً اشاره کردیم که شکل دهی خلاء دارای معایبی و همچنین کاربرد گسترده آن در صنعت است. این معایب می تواند شکل خلاء را به روشی نامناسب برای تولید برخی از محصولات پلاستیکی تبدیل کند. با این حال، با وجود این معایب، مزایای روش شکل دهی خلاء همچنان بر معایب آن بیشتر است. معایب شکل دهی خلاء عبارتند از:


ضخامت ورق های پلاستیکی
ضخامت ورق های پلاستیکی گاهی اوقات با قالب گیری خلاء مشکل ساز می شود. در واقع قطعات پلاستیکی مورد استفاده در وکیوم فرمینگ نباید خیلی ضخیم باشند. ورق های پلاستیکی ضخیم می توانند در طول فرآیند تغییر شکل داده یا خم شوند که منجر به کیفیت پایین محصول نهایی می شود. به طور کلی قالب گیری خلاء روش مناسبی برای تولید محصولات پلاستیکی ضخیم نیست. اما با کمک چندین راه حل حرفه ای و استفاده از نیروی کار متخصص می توان این مشکل را تا حدود زیادی حل کرد. اما با چنین تصمیماتی قطعا هزینه تولید افزایش خواهد یافت.

در محصول نهایی حباب ایجاد کنید
گاهی اوقات محصولات تولید شده به روش قالب گیری خلاء به دلیل وجود حباب های ریز در بدنه پلاستیکی بازگردانده می شوند. این حباب های کوچک روی سطح محصول پلاستیکی امواجی ایجاد می کند که کیفیت آن را کاهش می دهد. حباب‌ها معمولاً وقتی پلاستیک روی قالب کشیده می‌شوند تشکیل می‌شوند و می‌توانند یک قطعه پلاستیکی بزرگ را از تولید خارج کنند. احتمال بروز چنین مشکلی به دلیل جذب زیاد رطوبت در ورق های پلاستیکی بیشتر است. بنابراین محیطی که ورق های پلاستیکی در آن نگهداری می شوند باید همیشه خشک باشد.

اگر قصد دارید محصولی با پلاستیک شفاف بسازید، علاوه بر حباب، باید مراقب ذرات گرد و غبار نیز باشید. این ذرات به راحتی وارد بافت نرم پلاستیک شده و در محصول نهایی شناسایی خواهند شد. بنابراین، محل کار شما برای روش قالب گیری خلاء باید عاری از گرد و غبار و ریزگرد باشد.طراحی محصول ساده
اگرچه می توانید قالب های بی شماری را برای شکل دهی خلاء آماده کنید، اما این قالب ها نباید خیلی پیچیده باشند. به عبارت دیگر، فرمت های بسیار دقیق و به هم ریخته برای فرآیند قالب گیری خلاء مناسب نیستند. اگر محصول شما به قالب هایی با طراحی پیچیده تری نیاز دارد، باید از روش های دیگر تولید پلاستیک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید