تصویب دیرهنگام قانون حمایت از مصرف کنندگان فضای مجازی/ مزایا و معایب قانون جدید چیست؟


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810658

با توجه به اینکه اینترنت و فضای مجازی سال هاست در کشور فراگیر شده است، ایران یکی از مقاوم ترین کشورها در تنظیم این دومین فضای زندگی است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قانون تنظیم فضای مجازی یا حمایت از کاربران فضای مجازی روز گذشته در کمیسیون مربوطه در مجلس به تصویب رسید.

با توجه به اینکه اینترنت و فضای مجازی سال هاست در کشور فراگیر شده است، ایران یکی از مقاوم ترین کشورها در تنظیم این دومین فضای زندگی است.

اگرچه برخلاف قوانین سختگیرانه کشورهای بزرگ دنیا به ویژه آمریکا و اروپا، این قانون مجلس ایران بسیار ساده و سرراست به نظر می رسد، اما در هر صورت نگاهی اجمالی به مزایا و معایب آن قابل توجه است.


سرعت

شاید در روزهای اخیر دیده باشید که سرعت اینترنت در کشور مختل شده است! از آنجایی که قانون خاصی برای الزام سرعت اینترنت وجود نداشت، عملاً هیچ الزام قانونی برای رعایت حقوق مصرف کننده وجود نداشت. طرح حمایت از مصرف کننده سایبری به صراحت بر ارائه خدمات اینترنت پرسرعت تاکید می کند و وسیله ای برای جلوگیری از اختلال یا کمک به اطمینان از سرعت استاندارد اینترنت است.


امنیت

همچنین در سال های اخیر بارها سرقت حساب های بانکی مردم و یا انتشار اطلاعات شخصی آنها در فضای مجازی و همچنین هک شدن سیستم های حیاتی کشور مانند پمپ بنزین یا تلویزیون خبرساز شده است. قانون #پشتیبانی_فضای_مجازی دارای استراتژی مشخصی برای داخلی سازی زیرساخت ها و در نتیجه ایجاد امنیت امن در فضای مجازی است.

ترور شهید فهری زاده با سلاح هدایت شده از فضای مجازی شاید تلخ ترین نمونه این بخش باشد. با این حال ماجرای قتل وحشیانه اهواز که ریشه در فضای مجازی دارد تازه ترین است.


از فیلترینگ و سانسور بپرهیزید

بارها دیده اید و شاید تجربه کرده باشید که با انتشار پست های منظم صفحه شما توسط پلتفرم های مختلف مسدود شده است! طرح حمایت تنها قانونی است که اعمال حقوق مصرف کننده توسط شرکت های خدماتی را الزامی می کند.

تصور کنید این پلتفرم ها میلیون ها صفحه کسب و کار جوان ایرانی را به یکباره مسدود می کنند تا نارضایتی کاذب ایجاد کنند! این امر علاوه بر آسیب جدی به زندگی صدها خانواده، باعث ایجاد بدبینی اجتماعی و اختلال در امنیت و معیشت مردم می شود.


آیا شبکه های مجازی خارجی قوانین ایران را قبول دارند؟

یکی از مفاد طرح حمایت از مصرف کننده، لزوم تصویب قوانین کشور توسط شرکت های خارجی مانند توییتر و تلگرام و غیره است. اما این به معنای بسته شدن فوری این شبکه ها نیست.

در صورت عدم توافق، پس از بررسی راهکارهای مختلف و شناسایی گزینه‌های جایگزین، تا چند سال دیگر این شرکت‌ها با سهم کمتری از پهنای باند اینترنت مواجه خواهند شد. اما واقعیت این است که این پلتفرم ها هنوز به قوانین هیچ کشوری که برای آن اولتیماتوم داده شده «نه» نگفته اند! و بدون شک وقتی سران اروپا و آمریکا با ایران بر سر توافق مذاکره می‌کنند، گفت‌وگو و توافق بر روی چندین پلتفرم، حتی با منافع اقتصادی بالا در ایران، کاملاً قابل پیش‌بینی است. آنها بازار ایران را از دست نمی دهند.

اما سوال مهمتر این است که پیشنهاد شما برای عملکرد پلتفرمی که با وقاحت برخی از قوانین رایج در دنیا را که در بسیاری از کشورها برای ادامه کار در ایران اتخاذ شده است را نمی پذیرد چیست؟

هیچ پلتفرمی در ایران با تصویب این طرح مسدود نخواهد شد. بلکه طبق قوانین ایران، حقوق مصرف کننده عادی در برابر سانسور محافظت می شود.

شاید یکی از کاستی های این قانون عدم اطلاع رسانی به موقع و شفاف در مورد نیاز و فواید آن باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید