سیر تا پیاز عواقب خوب و بد حذف ارز ترجیحی / مزایا و معایب چیست؟


زمان: 07:52 ساعت
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809130

مجید گربانی با بیان اینکه عمده اختلاف نظرها بر سر زمان و نحوه حذف ارز ترجیحی است، گفت: این کاری بود که دولت قبل باید انجام می داد و انباشته شد و اکنون به مرحله ای رسیده است که باید اتفاق بیفتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید گربانی در گفت و گو با بالا، درباره مزایا و معایب حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، گفت: حذف ارز ترجیحی مدتی است از سوی دولت سیزدهم مطرح شده است سوال تلفیق بودجه. 1401 هم دخیل است و در حال بررسی هستند که آیا این طرح به صورت اصولی اجرا شود یا اگر قرار است اجرا شود چه زمانی باید اجرا شود.

وی افزود: یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین اقدامات دولت سیزدهم در اقتصاد طی چند ماه گذشته موضوع تک نرخی شدن ارز یا حذف ارز ترجیحی 4200 تنی است.

استاد و مدرس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه البته این موضوع با شعار و هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر مطرح شده است، گفت: این موضوع با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر است. وی خاطرنشان کرد: موضوع دوبرابر شدن دلار در مقطعی پیش بینی شد و اتفاق افتاد و این اتفاق افتاد که به دلیل دو نرخی شدن ارز و فاصله بین نرخ دولتی و بازار آزاد و سپس آن نیم نرخ هم شد. افزود، تعدادی از گروه های خاص شروع به سوء استفاده کردند و این تصمیم از ابتدا برای تصور چنین رویدادهایی اساسی بود.

نرخ دو برابری ارز منجر به رانت، ناکارآمدی و فساد شده است

این دکترای اقتصاد ادامه داد: در عمل دو نرخی شدن ارز منجر به رانت، ناکارآمدی و فساد مالی در بسیاری از حوزه ها شده است. و در واقع با دور زدن این مسیر به سودهای کلانی دست یافتند و متأسفانه در آن سوی ترازو اقشار آسیب پذیر بودند که در بحث دریافت کالاهای اساسی و حیاتی به عنوان دارو فشار مالی زیادی را متحمل شدند.

8f5bce0a de25 4a31 b859 584c25c99355 خبر خاکستری

قربانی تصریح کرد: کل بودجه باید طبق روال سالانه در آذرماه از سوی دولت به مجلس ارائه شود و مجلس در کمیسیون ها آن را بررسی و در نهایت به صورت علنی ارائه کند. بنابراین کلیات بودجه تاکنون تصویب شده است و موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از موضوعات مطرح شده در بودجه ۱۴۰۱ تنی است اما منتقدانی نیز دارد.

وی گفت: بسیاری بر این باورند که حذف ارز ترجیحی می تواند تورم زا باشد و در این شرایط تورمی که اکنون در آن قرار داریم به بدتر شدن اوضاع کمک می کند. اما دولت می گوید با این ارز 4200 تنی و توزیع آن در دهک های کم درآمد به صورت یارانه نقدی یا کارت اعتباری می تواند وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد.

نگرانی مخالفان به تولید تورم برمی گردد

استاد و استاد دانشگاه پیام نور می گوید: برخی از اقتصاددانان مخالف لغو ارز ترجیحی هستند و البته همه این مخالفان بر سر بحث رانت، فساد و اتفاقات منفی ای است که در این سال ها در سوء استفاده از 4200 جلد رخ داده است. موافق هستم و با آن قسمت از داستان مشکلی ندارم. در واقع منتقد ارائه ارز ترجیحی از این طریق هستند، اما مخالف لغو کامل ارز ترجیحی هستند و این افراد امیدوارند که این لایحه و پیشنهاد دولت پشت سد بهارستان بماند.

وی گفت: البته کمیته تلفیق بودجه 1400 هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است و برخی اعضای شورا موافق و برخی دیگر مخالف هستند.

قربانی گفت: اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم و بگوییم در نهایت ماجرا باید به کدام سمت برود. وی گفت: با توجه به فشارهایی که بر دولت برای ارائه ارز ترجیحی وجود دارد، حرکت به سمت حذف ارز ترجیحی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

هیچکس با اصل حذف ارز ترجیحی مشکلی ندارد

dd434ffd 697a 49af 8517 1f2a1b0fba47 خبر خاکستری

وی گفت: در این مورد شبهاتی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم. وی افزود: اولاً حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه هدفمندی یارانه هاست. این بدان معناست که اکنون بسیاری از مردم لغو ارز ترجیحی را به عنوان یک عملیات بزرگ اقتصادی در کشور در آن زمان تعبیر می کنند.

پیام نور استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه گفت: در اجرا آن چیزی که قرار بود اتفاق بیفتد نیفتاد بلکه اصل ماجرا که اصل درستی هم بود به راه افتاد.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به چالش رانت و فساد، هیچکس با اصل حذف ارز ترجیحی مشکلی ندارد. اختلاف در زمان و نحوه اجرا.

قربانی اذعان داشت: بنابراین با توجه به اینکه لغو ارز ترجیحی به معنای لغو یارانه نیست، بلکه جهت گیری یارانه ها یا به عبارتی فرمان یارانه هاست که با توجه به شرایط اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

حذف ارز ترجیحی، بار انباشته دولت قبل بر دوش دولت سیزدهم!

وی تاکید کرد: البته این کاری بود که دولت قبل باید انجام می داد و 8 سال این اتفاق نتیجه ای نداشت و در حال انباشت بود اما اکنون به مرحله ای رسیده است که باید این اتفاق بیفتد.

پیام نور، استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه می گوید: «اگر این اتفاق نیفتد، اولی عواقب منفی بسیاری خواهد داشت. بنابراین اگر دولت بخواهد در همان زمان قبلی بماند و بخواهد ارز ترجیحی بدهد و به اندازه ای که ارز می دهد نمی تواند از آن کشور درآمد ارزی داشته باشد، طبیعتا باید این ارز را از بازار آزاد خریداری کند. که نقدینگی را به یکباره افزایش می دهد. کشور و سپس شاهد تورم خواهیم بود.

وی گفت: یکی از دلایلی که دولت به دنبال حذف ارز ترجیحی است، جلوگیری از افزایش تورم است. وی افزود: در واقع این چالش اساسی به این نتیجه رسیده است که علیرغم دیدگاه مخالفان مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی منجر به تورم می شود، دولت می گوید حتی اگر آن را حذف نکنیم تورم زا است و نمی توانیم ارزی را که از آن حذف کنیم. ما نیاز داریم، “او گفت. تامین کالاهای اساسی؛ پس باید از بازار آزاد خرید کنیم که می تواند تورم زا هم باشد که اگر این اتفاق افتاد در همین شرایط بهتر است آن را حذف کنیم تا نخواهیم به خودمان فشار بیاوریم.

8b348f4a 7f96 4984 b495 492151c7685b خبر خاکستری

شرط تصویب این طرح توسط مجلس چیست؟

قربانی افزود: موضوع دیگری که مطرح می شود، شرط مجلس برای دولت است که می گوید اگر مجلس با حذف ارز ترجیحی موافقت کرد، باید ما را متقاعد کنید که این اتفاق بر معیشت مردم تأثیر منفی نمی گذارد، بلکه به مردم کمک می کند تا ارز ترجیحی حذف شود. زندگی. “

وی خاطرنشان کرد: مجلس معتقد است این پس انداز در قالب یارانه کالایی یا کارت اعتباری باید به اقشار آسیب پذیر بازگردانده شود و این پیش نیاز دولت برای تصویب لایحه حذف ارز ترجیحی است.

پیام نور، استاد دانشگاه و استاد دانشگاه گفت: اگر این اتفاق بیفتد و مردم ببینند که ما یارانه مستقیم از مردم به صورت یارانه مستقیم در ازای ارز ترجیحی که در نظر گرفته شده است، دریافت کرده ایم. گروه خاصی و رانت و فساد بودند.» و این ذهنیت که تورم زا است درست نیست، مردم می آیند.

این دکترای اقتصاد گفت: تفاوت این موضوع با هدفمندی یارانه ها این است که هدفمندی یارانه ها به مردم یارانه پرداخت می کند و در صورت حذف ترجیحی مردم یارانه نقدی پرداخت نمی کند، بلکه بحث یارانه کالا یا کارت اعتباری است. “

حمایت مضاعف از اقشار آسیب پذیر هدف دولت در این طرح است

قربانی گفت: یکی از مزیت هایی که در این طرح قابلیت اجرایی دارد این است که این یارانه کالایی در اختیار اقشار آسیب پذیر گروه هدف قرار می گیرد و در نهایت ضریب قدرت دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر دوچندان می شود.

وی گفت: در شرایط کنونی دولت 4200 تن به همه بخش‌های ارز پرداخت می‌کند و اگر بتواند این یارانه را پس از ارز ترجیحی با این سامانه یارانه‌ای به گروه‌های خاص نیازمند واریز کند، عملاً می‌تواند مقدار زیادی از ارز را هدر دهد. منابع از دست رفته است.

استاد و مدرس دانشگاه پیام نور توضیح داد: در گذشته چالش های زیادی وجود داشته که یکی از آنها بحث رانت و فساد بوده است که اگر دولت می خواست وارد شود یا عزم برای جلوگیری از آن وجود داشت. یا عملاً برای دولت غیرممکن بود که بداند ارز برای کالاهای ثبت نامی توزیع شده است یا خیر و اینکه آیا کالاهای وارداتی با قیمت های متعدد در اختیار مردم قرار می گیرد یا از مسیر دیگری و ارز آزاد در اختیار مردمی قرار می گیرد که وارد می شوند. ; بنابراین کنترل این مسائل برای دولت بسیار سخت بوده و هست.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: از سوی دیگر دو نرخی شدن ارز تاثیر مثبتی در بازار نداشت که بگوییم ارز ترجیحی توانسته این اتفاق مثبت را مثلا در بازار دارو درک کند و ما نداشته ایم. وقایع مثبت قابل توجهی را در بازار شاهد بودیم.”

اجرای طرح به شرط رفع عواقب و به تدریج!

قربانی با بیان اینکه موضوع دیگری که در مجلس مطرح است این است که این موضوع چه زمانی و چگونه باید در کشور اتفاق بیفتد، تاکید کرد: با توجه به تورم بالایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد. شخصا فکر می کنم با توجه به شرایط فعلی زمان مناسبی برای حذف ارز ترجیحی نیست، اما مانند سایر کارشناسان معتقدم این اتفاقی است که باید بیفتد و هر چه زودتر بهتر باشد، اما نباید چشمانمان را ببندیم و بیا و حذف کن و باید به آن توجه شود. .

f081f194 82d8 47c4 a122 efb81551ff1a خبر خاکستری

وی افزود: باید به پیامدهای منفی که ممکن است به وجود بیاید توجه کرد و ابتدا زمینه مشکلات پیش رو را شناسایی و برطرف کرد و در گام بعدی به تدریج و شاخه به شاخه این اتفاق مثبت را رقم زد.

پیام نور، استاد دانشگاه و استاد دانشگاه گفت: تاکید می کنم آنچه می گوییم حذف نشود و به دولت بعدی برود، بلکه آنچه می گوییم امسال یا شش ماه آینده انجام دهیم و هر دو. اشتباه هستند؛ بلکه باید همه فضاها را ببینیم و روی اصول و محاسبات کار را جلو ببریم.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که حامیان مطرح می کنند این است که مثلا می گویند افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی بر سایر کالاها ندارد اما در عمل عواقب روحی و روانی را به دنبال داشته است. تورم شدید در کشور ادامه دارد به همین دلیل است که در این موضوع واقعاً این نگرانی وجود دارد که لغو یارانه 4200 تنی بر نقاط مختلف کشور تأثیر روانی داشته باشد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

قربانی یادآور شد: حتی خبر لغو ارز ترجیحی در چند ماه اخیر بازار را شوکه کرد و تورم ایجاد کرد، به طوری که در ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت در بازار برای کالاهای مختلف بودیم که برخی از آنها مربوط به حذف ارز است. ارز ترجیحی؛ بنابراین این نگرانی به این دلیل است که این اتفاق ممکن است باعث تورم کالاهای اساسی و حتی سایر کالاها شود.

وی در پایان با تاکید بر اجرای هر چه سریعتر طرح حذف ارز ترجیحی کشور خاطرنشان کرد: اما ابتدا باید فضایی ایجاد شود که تورم در کشور کاهش یابد و سپس انجام شود و ثانیاً این اتفاق نیفتد. فورا. اما این طرح باید به تدریج و با برنامه و با پیش بینی رویدادهای منفی و تقویت رویدادهای مثبت اجرا شود تا حداکثر بازدهی و بهره وری حاصل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید