مزایا و معایب افزایش 100 درصدی دستمزد کارگران

مزایا و معایب افزایش 100 درصدی دستمزد کارگران

این در حالی است که روزهای پایانی سال 1401 می گذرد که به گفته مسئولان وزارت کار، ظرف یکی دو روز آینده وضعیت حقوق کارگران توسط شورای عالی کار مشخص می شود.

سبد معیشت کارگران روز پنجشنبه نهایی می شود
محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: هفته گذشته دولت در خصوص سبد معیشت به جمع بندی رسید و در نهایت مبلغ 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان برای سبد معیشت از سوی کارفرمایان و سازمان ها اعلام شد. دولت.

پیگیری برخی از اعضای شورای عالی کار حکایت از افزایش 20 درصدی دستمزد و حقوق داشت، اما برخی شنیده ها حاکی از آن است که افزایش 100 درصدی دستمزد و حقوق دور از ذهن برخی تصمیم گیران نیست. اگر این اتفاق بیفتد معیشت کارگران به دلیل احتمال اخراج کارفرمایان با مشکلات جدی مواجه می شود.

با این سوال که آیا افزایش 100 درصدی حقوق و مزایای کارگران به نفع این صنف و تولید است، با طاهر رحیمی کارشناس اقتصادی گفت وگو کرده ایم.

وی گفت: اشتباه قضاوتی در اظهارات برخی کارشناسان و مسئولان اقتصادی این است که معتقدند افزایش 50 درصدی دستمزد در سال 1401 نه تنها اثر منفی اقتصادی نداشته، بلکه منجر به کاهش بیکاری شده است. اما یکی از نکاتی که در این تحلیل به آن توجه نشده این است که سال 1401 در واقع سال گذار کشور از کرونا در نتیجه حرکت واکسیناسیون عمومی دولت سیزدهم است. در طول دوره 2 ساله کرونا در ایران بیش از یک میلیون شغل از بین رفت، اما در نیمه اول سال 1401 و پس از گذر از کرونا، تنها کمتر از 140 هزار شغل ترمیم شد که یکی از دلایل مهم تحمیل است. یک شوک هزینه بر شرکت های کوچک است و میانگین آن به دلیل افزایش 57 درصدی دستمزدها است.

رحیمی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، در سال منتهی به پاییز 1401، گردش شغل نشان داد که بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از صنعت خارج شده اند و حدود یک میلیون و 100 هزار نفر از این کارگران به خدمت مشغول شده اند. بخش ها یکی از دلایل مهم این موضوع افزایش حقوق در سال جاری است. همچنین در سال 1401 اقتصاد کشور با تکانه های بسیار جدی در بخش تولید مواجه شد که هزینه های تولید را به شدت افزایش داد. از جمله حذف ناگهانی ارز ترجیحی، شوک افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش انتظارات تورمی، ایجاد اختلال در عرضه در اقتصاد و افزایش تقاضای مصرفی محتاطانه در بازار بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به این موارد باید افزایش نرخ سود توسط بانک مرکزی و افزایش هزینه تامین مالی بخش تولید، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت جهانی مواد اولیه وارداتی را اضافه کرد. در چنین شرایطی و با وجود ایجاد چنین شوک‌های هزینه‌ای در سمت عرضه، افزایش غیرعادی دستمزدها در سال 1402 همچنان ممکن است به شوک دیگری به هزینه‌های تولید داخلی و در نتیجه تقاضا برای خلق پول و سرمایه در گردش در اقتصاد منجر شود. و نارضایتی بانک ها را افزایش دهد. در شرایطی که رشد اقتصادی کشور در سال 1401 زیر 4 درصد بود، به عبارت دیگر، پای اقتصادی کشور و ارزش کالاها و خدمات تولیدی در کشور به صورت واقعی 4 درصد رشد کرد و از سوی دیگر، کشور تورم مورد انتظار در سال 1402 حدود 40 درصد است و با احتساب هزینه های تولید، افزایش سود تولیدکننده در سال 1402 در بهترین حالت کمتر از 20 درصد خواهد بود. بنابراین، افزایش غیرمعمول دستمزدها در سال 1402، تولیدکننده را مجبور به انجام برخی تنظیمات کرد، یعنی. کاهش تولید یا تعدیل نیروی کار.

رحیمی ادامه داد: در شرایطی که هزینه های تولید به طور غیرعادی افزایش می یابد، این افزایش به صورت افزایش قیمت و تورم ناشی از فشار هزینه ها خود را نشان می دهد. طبق آمارهای رسمی بیشترین بار اشتغال در کشور بر دوش شرکت های کوچک و متوسط ​​است نه شرکت های بزرگ و باسابقه کشور. از سوی دیگر سهم دستمزد و حقوق در هزینه های شرکت های کوچک و متوسط ​​سهم قابل توجهی است که به بیش از 50 درصد می رسد، بنابراین افزایش غیرعادی دستمزدها در سال 1402 می تواند به طور جدی بر اشتغال خالص کشور تأثیر بگذارد. افزایش غیرعادی دستمزدها منجر به افزایش هزینه های دولت خواهد شد، زیرا دستمزد بنگاه های دولتی بر اساس افزایش دستمزد کارگران پرداخت می شود.

به گفته وی، افزایش غیرمعمول دستمزدها در سال 1402 نه تنها باعث رشد مصرف و رونق تولید نشد، بلکه به دلیل ظهور آثار جانشینی، یعنی مصرف مزد اضافه توسط کارگر در حالت غیرمصرفی نیز به وجود آمد. مناطق (اجاره، بدهی، و غیره.) برای از بین بردن اثر افزایش دستمزد بر تولید. بنابراین، بهترین راه برای کمک به کارگر، افزایش غیرطبیعی دستمزد نیست، بلکه حمایت اعتباری هدفمند برای تشویق مصرف هدفمند کارگران به صنایعی است که در آن با کمبود اشتغال و ظرفیت تولید بیکار مواجه هستیم.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: در علم اقتصاد پدیده‌ای به نام توهم پولی وجود دارد، یعنی افزایش اسمی درآمد و افزایش اسمی سطح پول در جامعه اگر منجر به افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ها شود، هیچ‌گونه ندارد. تأثیر واقعی بر معیشت کارگران مزدبگیر. بنابراین باید با در نظر گرفتن متغیرهای کلان اقتصادی کشور و پرهیز از تصمیمات پوپولیستی، تصمیم به افزایش حقوق بخش کارگری گرفت و حمایت هدفمند و واقعی را در دستور کار قرار داد نه افزایش اسمی معیشت آنان.

دیدگاهتان را بنویسید