پیاز برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟/پیاز خام باعث میگرن، سرگیجه و اختلال حافظه می شود


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913992

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی گفت: پیاز برای افراد سرد مزاج و چاق مفید و برای گرمازدگان مضر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، مصرف پیاز بسیار فراوان و برای سلامتی و بدن مفید است، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا عوارض و مضراتی دارد.

این میوه های تابستانی که حاوی قندها، ویتامین هایی مانند A و C، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر هستند، توانایی مبارزه با سرطان، کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون بالا، تقویت معده و بهبود هضم، حمایت از استخوان را دارند. سلامت، پیشگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، درمان بیماری های گوش، بهبود خواب، بهبود تنفس، بهبود سلامت چشم، بهبود سلامت دهان، تقویت مغز، درمان وبا و درمان تب

علاوه بر تمام فوایدی که از این خصوصیات ذکر شد، مصرف بیش از حد آن نیز عوارض جانبی ایجاد می کند که علاوه بر این موارد سوزش چشم، علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می کند یا ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. ، درد قلب، بوی بد دهان و تداخلات دارویی از دیگر عوارضی است که به دنبال دارد.

متأسفانه پیاز عوارض متعددی دارد. این موارد از بوی بد دهان و تحریک چشم تا واکنش های آلرژیک و تداخلات دارویی را شامل می شود.

پیاز برای افراد چاق مفید است

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در این خصوص با بیان اینکه پیاز برای افراد چاق مفید است، گفت: مصرف پیاز در این گروه باعث باز شدن دستگاه گوارش و پاکسازی معده و دفع بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه مصرف آن برای گرم مزاجان مضر بوده و با مزاج آنها سازگار نیست، تصریح کرد: همان طور که گفته شد پیاز (به ویژه پیاز قرمز و داغ) در افراد گرم مزاج به حدی سردرد ایجاد می کند که حتی بوییدن آن می تواند. باعث سردرد شود

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم غذایی؛ اگر چنین افرادی تمایل به خوردن پیاز دارند، باید مقدار کمی پیاز سفید گرد شیرین بخورند یا پیاز ترش بخورند.

وی ادامه داد: مصرف پیاز در سفر به مناطق سردسیر مفید است زیرا می گویند در سفر مصرف پیاز هر منطقه ای برای حفظ سلامتی مفید است.

فیروزکوهی در ادامه به نکاتی درباره پیاز اشاره کرد و اظهار داشت: هر چه پیاز داغ تر و تیزتر باشد و شکل آن کشیده تر باشد، «جوهر ناری» آن بیشتر می شود و در نتیجه گرما و خشکی بیشتری در بدن ایجاد می شود. به اعتدال نزدیک تر است و برای استفاده روزمره در سالاد و آشپزی مناسب تر است. چنین پیازهایی در هنگام پوست کندن و برش دادن باعث تحریک کمتر چشم می شوند.

وی تصریح کرد: هرچه سر پیاز باریکتر و اندازه آن کوچکتر باشد میزان نیترات در آن کمتر است.

خوردن پیاز کدام بیماران ممنوع است؟

این متخصص تغذیه تاکید کرد: کسانی که در هوای گرم دچار سردرد می شوند در تابستان از خوردن پیاز خام (به خصوص قرمز) خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که پیاز خام بهتر است یا پخته، افزود: در این زمینه همه چیز به شرایط و بیماری فرد بستگی دارد، پیاز خام شفابخش تر است، کیفیت گرما و خشکی بدن را افزایش می دهد. پیاز پخته بیشتر غذا وجود دارد. توجه داشته باشید کسانی که غلظت خون و انسداد عروقی دارند نباید در مصرف پیاز پخته زیاده روی کنند، اگرچه مصرف مقدار متوسط ​​پیاز سفید شیرین خام می تواند به کاهش غلظت خون و بهبود جریان خون کمک کند.

فیروزکوهی تصریح می کند: مصرف پیاز خام برای مبتلایان به سینوزیت، آلرژی، میگرن، سرگیجه و اختلالات حافظه ممنوع است زیرا باعث تشدید بیماری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید