میگرن باید در هنگام میگرن غذاهای ممنوعه را بخوانید

میگرن باید در هنگام میگرن غذاهای ممنوعه را بخوانید

میگرن یکی از بیماری های شایعی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. مبتلایان به میگرن می توانند با رعایت یکسری نکات غذایی از شدت این بیماری بکاهند.

میگرن یک اختلال عصبی شایع است که باعث درد شدید و احساس ضربان در یک طرف سر می شود که می تواند چندین ساعت یا چند روز ادامه داشته باشد. درد میگرن معمولاً با تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی یا بی حسی صورت همراه است.

لازم به ذکر است که مکمل های منیزیم به عنوان یک درمان رایج برای میگرن در نظر گرفته می شوند. در واقع درد طولانی مدت ناشی از میگرن باعث می شود نورون های مغز حساس تر و فعال تر از حد طبیعی شوند و این حساسیت بیش از حد نقش زیادی در تداوم درد میگرنی دارد.

یک رژیم غذایی خوب برای میگرن، رژیمی غنی از منیزیم است که به تسکین درد کمک می کند. غذاهایی مانند اسفناج، کلم، شلغم، بادام حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند.

همچنین یکی از غذاهای مفید برای میگرن، بذر کتان است که منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 و منیزیم است. از آنجایی که بذر کتان غیر قابل هضم است، باید آن را آسیاب کرد. یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده حاوی 3 گرم فیبر است که می تواند در متعادل کردن سطح قند خون و کلسترول خون نیز موثر باشد.

زنجبیل همچنین می تواند به عنوان دم کرده برای میگرن استفاده شود. زنجبیل را می توان به عنوان مکمل غذایی نیز اضافه کرد. برخی از مطالعات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به اندازه سوماتریپتان، که نوعی داروی ضد میگرن است، موثر باشد. البته زنجبیل باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود. زیرا در برخی افراد محدود است.

غذای ممنوع برای میگرن

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، لازم به ذکر است که برخی از غذاها برای مبتلایان به میگرن ممنوع است:

– انواع پنیرهای حاوی تیرامین (نوعی اسید آمینه): مانند پنیر چدار، موزارلا، فتا، پارمزان. زیرا تیرامین موجود در این غذاها باعث ایجاد سردردهای میگرنی می شود.

– محصولات سویا (مانند میسو، تمپه و سس سویا)

– مواد نگهدارنده مانند مونوسدیم گلوتامات

– نیترات ها و نیتریت ها در گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، سوسیس، سالامی و بیکن

– آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی).

– غذاهای تخمیر شده مانند ماست پروبیوتیک، کفیر، کلم ترش، کیمچی

دیدگاهتان را بنویسید