شکوفه های طلای سبز دشت ممنوعه/ پسته اسفرین باید به فرهنگ لور مرتبط باشد


ساعت: 14:58
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901918

گزارش وضعیت کشت پسته در مرکز تولید پسته خراسان شمالی;

در میان بخش‌های خراسان شمالی، اسفرین دارای بیشترین سطح زیر کشت و بیشترین میزان تولید پسته است و به عنوان قطب تولید پسته در استان شناخته می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسراء اترک اسفرین; در شهرستان اسفرین حدود 80 سال پیش در زمین کشاورزی خانواده ای ساکن روستای منگلی علیا باغی به وسعت پنج هکتار پسته ایجاد شد و در حال حاضر این سطح زیر کشت مخزن ژنتیکی گیاهی این محصول محسوب می شود. در استان که به عنوان پایه بذر شناخته می شود استفاده می شود و جدای از استان باید پایه بذر این محصول را در خارج از استان نیز تهیه کرد.

در سال 1354 یک باغدار در 14 هکتار در دشت های منطقه صفی آباد شهرستان اسفرین اقدام به کشت پسته کرد و از سال 1359 تعدادی از کشاورزان این شهرستان به کشت پسته پرداختند.

با توجه به اینکه در شهرستان اسفرین وضعیت آب های زیرزمینی دشت های صفی آباد و اسفرین با وضعیت رو به کاهش منابع آبی مواجه بوده و در شرایط بحرانی ممنوعه در جمع آوری آب قرار دارند، لذا کشاورزان این مناطق دچار مشکل شده اند. برای کشت محصول پسته که عملکرد پایینی دارد آب دوست، مقاوم در برابر شرایط سخت اقلیمی، هوای خشک، شوری خاک و شوری آب است.

این فواید پسته باعث شده 4 هزار و 130 هکتار از باغات شهرستان اسفرین زیر کشت این محصول قرار گیرد.

پسته یکی از آجیل های پرطرفدار و گران قیمت است که به دو صورت خام و فرآوری شده در دسترس مشتریان قرار می گیرد و پایانه های ورودی پسته معمولاً در نزدیک ترین نقطه به باغ های این محصول ساخته می شود تا بتوان پسته را در اولین بار پس از برداشت محصول برداشت کرد. و محصول بلافاصله فرآوری شده و از آسیب آن توسط آفات جلوگیری می شود.

کارخانجات فرآوری پسته اغلب در مرحله بعد پسته های خشک شده را از پایانه ها جمع آوری کرده و فرآیندهای مختلفی را با آنها انجام می دهند که مهمترین آنها غربالگری و جداسازی مکان های مختلف پسته همراه با کاهش درصد پسته بسته شده بادام زمینی است.


پنج واحد فرآوری پسته افرین در مرحله جواز تاسیس هستند

عباسی کارشناس مسئول واحد صنایع جهاد کشاورزی اسفرین در ارتباط با واحدهای فرآوری پایانه پسته اسفرین در گفتگو با خبرنگار عصرترک در آن شهرستان گفت: در حال حاضر هشت واحد پسته در این شهرستان در حال ساخت است و دریافتی جواز تاسیس و یا در حال صدور می باشد که استفاده کامل از سه واحد مجاز می باشد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سه واحد پایانه فرآوری این شهرستان در مجموع 1900 تن در سال است، گفت: همچنین ظرفیت کل این هشت واحد 18 هزار و 825 ​​تن پسته خام است که 7 هزار و 470 تن پسته فرآوری شده تولید می شود. . آهسته. تدریجی

عباسی با بیان اینکه 2 هزار و 950 هکتار پسته بارور در اسفرین وجود دارد، افزود: در مجموع چهار هزار و 300 هکتار پسته در این شهرستان کشت می شود که یک هزار و 350 هکتار آن بی آب است.


ایجاد شغل برای 105 نفر در کارخانه های فرآوری پسته افرین

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده با احتساب تعداد کل پسته بارور و غیر بارور شهرستان، حدود 8 هزار و 385 تن پسته برداشت می شود.

وی افزود: در حال حاضر برای 25 نفر به صورت مستقیم و حدود 80 نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه ها اشتغال ایجاد شده است که با راه اندازی کارخانه های جدید این میزان اشتغال افزایش می یابد.


استفاده از کود برای مراقبت از پسته

محمد آدینی مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی اسفرین در گفتگو با خبرنگار عصرترک در این شهرستان مهمترین آفت پسته در این شهرستان را پسیل پسته عنوان کرد و افزود: این آفت سمی برای مبارزه با آن ندارد بنابراین ، اقدامات به موقع کشاورزان برای مراقبت از پسته مراقبت از درخت با کودهای لازم از ابتدای آذر تا اول اسفند است.

این مسئول در خصوص برداشت و خشک کردن پسته افزود: پس از برداشت پسته باید به درستی عمل آوری و خشک شود تا پسته دچار آفلاتوکسین نشود.


پسته تولیدی اسفرین توسط توزیع کنندگان پسته ایرانی به استان های دیگر صادر می شود

احمد یوسفی معاون فنی جهاد کشاورزی اسفرین در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص تسهیلات ارائه شده توسط جهاد کشاورزی به کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی سرمایه ثابت و تسهیلات سرمایه در گردش را به واحدها اختصاص می دهد و کشاورزان و سرمایه گذاران این واحدها می توانند سالانه مبلغی را دریافت کنند. به عنوان سرمایه در گردش از منابع مالی مختلف.

یوسفی در خصوص صادرات پسته تصریح کرد: در حال حاضر پسته فرآوری شده در پایانه های پسته اسفرین عمدتاً در اختیار مخاطبین انجمن پسته ایران قرار می گیرد و آنها نیز بسته به نیاز بازار و تجار خریدار پسته و سایر استان ها محصول را به منطقه تحویل می دهند. صادرات.


عدم وجود پایگاه دانش مستقل در اسفرین

محسن برغامدی رئیس جهاد کشاورزی اسفرین در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: بخشی از بدنه مراکز جهاد کشاورزی با مراکز دانشگاهی آن در ارتباط است و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه در اختیار کارشناسان و متخصصان قرار می گیرد. رشته.

وی ادامه داد: اسفرین از ظرفیت دانش بنیان و کارشناسان معین مراکز دانش بنیان جهاد کشاورزی استفاده می کند اما متاسفانه در خود شهرستان مجموعه مستقل دانش بنیان وجود ندارد.

برغمدی در ادامه به ظرفیت های خوب شهرستان از نظر کشاورزی و پسته اشاره کرد و افزود: اسفرین در حوزه کشاورزی متمرکز است و اکثر اهالی شهرستان کشاورز هستند و در زمینه های مختلف باغداری، دامپروری و کشاورزی فعالیت می کنند. انتظار می رود مسئولان با استفاده از این ظرفیت، حمایت های لازم را مدنظر قرار دهند و بر اعطای وام به این بخش تاکید بیشتری داشته باشند.

وی سنتی بودن کشاورزی در این شهرستان را برجسته کرد و افزود: اعطای وام و تسهیلات به بخش کشاورزی باعث رونق بیشتر زیرساخت های کشاورزی و کمک به صنعتی شدن کشاورزی در شهرستان می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید