برداشت پسته ایران یک نهم دنیا در هکتار است/ کارگاه های فرآوری و گذار از کشاورزی سنتی؛ راه نجات طلای سبز

زمان: 08:28
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778692

امسال حدود 50 درصد از برداشت پسته استان کرمان خسارت دیده است. و این مشکل از آنجا ناشی می شود که کشت پسته در این استان همچنان سنتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند ؛ از پسته طلای سبز به عنوان یک محصول ارزشمند و استراتژیک در کشاورزی یاد می شود. استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید این محصول ارزشمند برخوردار است. صادرات طلای سبز ارزآوری خوبی را برای کشور به ارمغان می آورد و علاوه بر این تولید، برداشت و صادرات این محصول استراتژیک باعث ایجاد اشتغال بسیاری در استان می شود.

تغییرات آب و هوایی ، نوسانات دما ، خشکسالی های طولانی مدت و سایر مشکلات باعث کاهش ظرفیت برداشت این محصول در روستاها و کشور شده است و بنابراین کارکنان را ملزم به اقدام برای جبران و کاهش خسارت پسته می کند.

عباس ساعدی در گفتگو با راه آرمان; وی با بیان اینکه سطح کشت پسته در استان بیش از 212 هزار هکتار است ، گفت: برداشت این محصول در زمان برداشت امسال در شهرستان رفسنجان با 62 هزار و 546 هکتار ، در سیرجان با 43 هزار و 741 هکتار ، در زرند شهرستان با 37 432 هکتار ، در شهرستان انار با 17 هزار و 747 هکتار و در راور با 8 هزار و 700 هکتار حدود 58 هزار تن وجود داشت.

خسارت 50 درصدی به برداشت پسته استان در سال برداشت جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه حدود 50 درصد از برداشت پسته در استان خسارت دیده است، گفت: منطقه باید تسهیلات بلندمدت با سود کم به باغداران پرداخت کند و از سیستم های نوین آبیاری در باغ های شمعی استفاده کند. بادام زمینی.

وی گفت: با توجه به برداشت پسته در استان ، تعداد مشاغل ایجاد شده در این فصل حدود یک میلیون نفر بود.

شهباز حسن پور در گفتگو با راه آرمان؛ وی در خصوص وضعیت پسته سیرجان گفت: در حال حاضر شهرستان سیرجان با حدود 50 هزار هکتار سطح زیرکشت دومین شهرستان از نظر پسته در استان و حتی کشور است.

e208c7ac d0b6 4c4b 9271 c446231d0aa4 خبر خاکستری
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه بلامانع باغها با وجود محدودیت منابع آبی منجر به کاهش کمی و کیفی آب و در نهایت خشک شدن بسیاری از باغات شد ، که به دلیل کاهش بارندگی افزایش یافت.

افزایش صادرات طلای سبز از استان با ارتقاء کیفیت این محصول

رئیس خانه استانداری کرمان گفت: با توجه به وضعیت مناسب تجاری شهرستان سیرجان و صدور مجوزهای لازم فرآوری و بسته بندی، در سال های اخیر این شهرستان به قطب صادرات محصول پسته تبدیل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به منظور ارتقاء و افزایش صادرات پسته ، علاوه بر استفاده از سیستم های مدیریت فنی مناسب برای باغات که باعث افزایش کمی و کیفی محصول می شود ؛ روند صدور مجوز در استان و شهرستان و مراحل طولانی تحقیقات باید تسهیل شود.

رئیس فراکسیون صنفی مجلس شورای اسلامی افزود: با ارائه تسهیلات با علاقه مناسب برای تجهیز و احداث کارخانه های فرآوری و تخصیص سرمایه در گردش مورد نیاز تجار و بازرگانان ، کمک های ارزشمند صادراتی ارائه می شود.

وی بیان کرد: در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و نوسانات دمایی، برداشت پسته در شهرستان خسارت دیده و امسال بیش از 70 درصد برداشت از بین رفته است. بنابراین ، برای جلوگیری از این امر ، استفاده از ارقام مناسب و پایه های پایدارتر سیستم های هواشناسی مدرن اقدامات لازم را از طرف اپراتور انجام می دهد.

برداشت پسته ایران یک هکتار یک نهم جهان است

حسن پور با اشاره به موارد فوق گفت: تولید و استفاده از فناوری های مدرن مانند بخاری های باغی ، چاه های برگشتی و موارد دیگر. به منظور کاهش هزینه های تولید ، با حمایت تولید کننده توصیه می شود. “

حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی در گفتگو با راه آرمان; وی در خصوص وضعیت برداشت پسته گفت: برداشت این محصول نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است، سال گذشته میزان تولید پسته استثنایی بوده و میزان تولید در کشور از مرز 200 هزار تن گذشت. اما امسال این عدد در کشور به 100 تا 120 هزار تن رسیده است و این نشان می دهد که میزان تولید پسته امسال کم است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه هر ساله در زمینه صادرات پسته مشکلی برای کشاورزان ایجاد می شود ، گفت: بحث اصلی ما این است که کشت پسته در رفسنجان و استان هنوز به روش سنتی انجام می شود و این نشان می دهد که ما هنوز به کشاورزان خود یاد نداده ایم که آبیاری مدرن، اصلاح خاک، کاشت پسته را یاد نگرفته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی تصریح کرد: در برخی کشورها مانند آمریکا میزان برداشت پسته در هکتار 4.5 تن و در کشور دیگری مانند ترکیه عملکرد این محصول 3.5 تن در هکتار است. ; اما 500 کیلوگرم در هکتار برداشت می کنیم که معادل نیم تن پسته است و این وضعیت نگران کننده است.

گذر از کشاورزی سنتی راه نجات طلای سبز است

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت پسته در استان کرمان رو به مرگ است، گفت: می دانیم که کمبود آب در استان وجود دارد و در این شرایط باید 50 پسته را از بین ببریم. درصد درختان و آن یعنی کشاورز که عمر خود را صرف آبیاری و پرورش درختان و ایجاد اشتغال خوب کرده است باید با دست خود آنها را از بین ببرد. چون آب کمیاب است.

وی گفت: “ما به جای تخریب درختان ، باید نحوه استفاده بهینه از منابع آب را به کشاورزان آموزش دهیم.” هنگامی که سیلاب می شود، باغ را پر از آب می کنیم که 70 درصد آب خود را از دست می دهد و تنها 30 درصد درختان را جذب می کند. بنابراین اگر آبیاری مدرن انجام دهیم و از سیستم قطره ای استفاده کنیم ، می توانیم 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی گفت: برای بهبود برداشت پسته در استان ، مسئولان باید به مشکل باغات پسته و اراضی خرده مالک رسیدگی کنند؛ در برخی کشورها شاهدیم که سه کشاورز دیگر پسته تولید نمی کنند و اینها هستند که شناسایی، تولید، فروش و صادرات می کنند.

b9943505 2469 4f45 84f4 04efea71e52c خبر خاکستری

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: یک قطعه زمین صاحبان زیادی دارد و حدود 200 نفر از پمپ آب استفاده می کنند. اصلاحات کشاورزی در اراضی خرده مالکی بسیار دشوار است. بنابراین باید تصمیمی برای تجمیع این اراضی گرفته شود. زیرا از این طریق می توان خاک را اصلاح کرد، کود مناسب برای آنها توزیع کرد و نوع پسته را تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: اولین کاری که باید در این زمینه انجام شود تجمیع زمین است که در قالب شرکت سهامی یا در اختیار کارفرما ارائه می شود و مالکین کوچک باید عضو سهام سهامی شوند. شرکت و زیر مجموعه کارفرما.ترویج تولید و برداشت پسته.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید