مرکز کشاورزی ایران; فداکاری روش های سنتی کشت و برداشت / شرکت های دانش بنیان به احیای کشاورزی در کشور کمک می کنند


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890952

چالش های رونق کشاورزی در شمال غرب کشور بررسی شد.

آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات و کاستی ها از جمله خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و نوسازی از این ظرفیت های نادر استفاده بهینه نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آروم نیوز، آذربایجان غربی قطب کشاورزی محسوب می شود و این استان نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی کشور داشته است و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان بیش از 200 هزار خانوار از آن بهره مند هستند. از این بخش در استان با اشتغال بیش از یک میلیون نفر فعال هستند.

نگاهی به تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی نشان می دهد که این استان در تولید برخی محصولات از جمله سیب به عنوان قطب اول تولید این محصول در کشور شناخته می شود، اما با وجود ظرفیت و جایگاهی که این استان و برخی شهرستان ها دارند. مانند میاندوآب در. تجربه کشاورزی دارند اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و کاستی ها از جمله خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی از این ظرفیت های منحصر به فرد به نحو احسن استفاده نشده است.


تدوین سند جامع کشاورزی در استان ضروری است

استاندار آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت و جایگاه ویژه آذربایجان غربی در بخش کشاورزی از ابتدای حضور خود در استان و در همین راستا دیدار با نمایندگان بنیاد مستضعفان نگاه ویژه ای به آن داشته است. مردم انقلاب اسلامی که برای سرمایه گذاری و یافتن راهکارهای سرمایه گذاری آمده بودند به استان سفر کرده بودند، گفت: بخش کشاورزی سرمایه استان است و محصول سیب نیز یک محصول استراتژیک است و مشکل خام فروشی وجود دارد. در این صنعت

محمدصادق معتمدیان تاکید کرد: ما استانی هستیم که بزرگترین پایانه صادراتی را داریم و به دلیل عدم اتصال نمی توانیم محصولات خود را صادر کنیم.

وی در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مهمترین مطالبه را تدوین سند جامع کشاورزی برای خروج از روال فعلی عنوان کرد و افزود: : تدوین سند جامع بر اساس توانمندی ها و مختصات منطقه ای راه حل مشکلات این بخش در استان است.

معتمدیان با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری وضعیت خوبی نداریم و باید اعتبارات ویژه ای به استان اختصاص داده شود، گفت: تغییر الگوی کشت به کشت کم آب اصلی ترین برنامه در استان است و نیاز به بهتر و بیشتر داریم. توجه از سوی دولت


دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نداشت

نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت توجه به کشاورزی در آذربایجان غربی گفت: 15 استان در حوزه کشاورزی در کشور فعال هستند و آذربایجان غربی یکی از استان های فعال در بخش کشاورزی و بیش از 40 درصد از جمعیت آن به کشاورزی اشتغال دارند، بنابراین باید در این زمینه به کشاورزان توجه ویژه شود.

سید سلمان ذاکر تصریح کرد: دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نداشت و همواره به دریچه طلایی دشمن نگاه می کرد و همین امر باعث شد کشاورزان کشاورزی را فراموش کنند و متحمل خسارت شوند.


3fc3b340 ffff 425b a0ff c8221b1c5301 خبر خاکستری

وی گفت: سالانه حدود 9 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی تولید می شود که باید نحوه صادرات و فروش آن مشخص شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: پیش بینی می شود سیب نیز وارد بورس کالای کشاورزی شود تا مردم نیاز خود را از بورس تامین کنند و سیب را از بورس خریداری کنند.


نوسازی نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است

یکی دیگر از نمایندگان مردم ارومیه در شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان را مستلزم شناسایی مستمر بازارهای هدف دانست و گفت: در راستای ارتقای صادرات محصولات کشاورزی در استان. ، شناسایی بازارهای هدف مستمر و ثابت ضروری است.

وحید جلال زاده بار اصلی اقتصاد استان را بر دوش تولیدکنندگان محصولات کشاورزی دانست و افزود: نوسازی نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است. متاسفانه با وجود اینکه قطب کشاورزی کشور هستیم، استان ها از نظر بسته بندی و سورت جایگاه خوبی ندارند.

وی بیان کرد: عدم برندسازی یکی از مهم ترین مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان است چرا که برای شناخته شدن نیاز به برندسازی داریم.

نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده ویژه ای را در حوزه اوراسیا، شانگهای چین، شبه قاره و اتحادهای بین المللی باز کند، خاطرنشان کرد: اوراسیا و آفریقا یک کشور مناسب و منحصر به فرد هستند. فرصت برای کشاورزی کشور و آذربایجان غربی جایی است که می توان با مشاوره بازار هدف دائمی ایجاد کرد.


نوسازی صنایع تبدیلی نیاز جدی بخش کشاورزی استان است

نایب رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی نیز خام فروشی محصولات کشاورزی را یکی از چالش های اصلی استان برشمرد و گفت: نوسازی صنایع در حال گذار نیاز جدی بخش کشاورزی استان است.

بهنام تاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار آروم نیوز با اشاره به اینکه امسال با وجود مشکلات صادرکنندگان از استان رکورد صادرات سیب را داشته اند، اظهار داشت: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن نیاز به پیگیری ویژه در بخش کشاورزی و صادرات دارد. مرز.


b8b54644 2c11 433b 8ac5 275f5c748070 خبر خاکستری

وی افزود: تامین و توزیع نهاده های کشاورزی، بهبود بخش مکانیزاسیون و تبدیل ماشین آلات کشاورزی از سنتی به مدرن برای کاهش بهره وری و افزایش تولید، استفاده از علوم نوین کشاورزی و استارت آپ ها و حمایت از کشاورزان و اجرای به موقع تعهدات از جمله درخواست صادرکنندگان بخش کشاورزی استان هستند.

نایب رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی افزود: تعیین تعهدات ارزی از سال 1396، ایجاد واحدهای سورت و بسته بندی جدید، گسترش تسهیلات صادراتی، ایجاد انجمن سیب در استان، راه اندازی حمل و نقل هوایی، کمبود حمل و نقل. ناوگان و کامیون ها سردخانه یکی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی استان است که باید برای افزایش تولید برطرف شود.

تاج الدینی گفت: برای افزایش صادرات باید دیپلماسی اقتصادی برای مشورت با بازارهای هدف جهانی افزایش یابد.


اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و گفت: با توجه به اشتغالزایی بالای این بخش باید به رفع چالش های این حوزه توجه بیشتری شود.

جواد کرمی که در نشست میز توسعه ملی صادرات سیب در اتاق بازرگانی ارومیه صحبت می کرد، افزود: استفاده از شرکت های دانش بنیان می تواند برای افزایش تولید محصولات مختلف سیب مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه عمده سیب های کشور در آذربایجان غربی تولید می شود، افزود: لزوم توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیش از سایر بخش ها است.

معاون استاندار آذربایجان غربی استفاده از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: استان آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور، بهترین فرصت را برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب دارد. باید برای توسعه استان استفاده شود.

ظرفیت بالقوه و توانمندی های منحصر به فرد آذربایجان غربی در بخش کشاورزی می تواند نقش مهمی در توسعه استان داشته باشد که در این راستا ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی نیز می تواند نقش بسیار مهمی در رونق داشته باشد. پایداری این حوزه باعث کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق مختلف استان می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید