۴ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند/ لزوم تغییر روش های فعلی کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی افزود: وضعیت کشور به گونه ای است که بحث خشکسالی سال گذشته و تداوم آن در سال های اخیر با وجود کمبود منابع آبی، به ما هشدار می دهد که آیا رویه متعارف تولید محصولات کشاورزی و سیستم های کشاورزی موجود بر اساس آن عمل نمی کنیم. اساس تغییر می کند و این سیستم ها بازطراحی نمی شوند و با روش های جدید جایگزین نمی شوند، ممکن است امنیت غذایی کشور به خطر بیفتد.

وی افزود: در حال حاضر در ایران بیش از 90 درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است، در حالی که در دنیا به طور متوسط ​​حدود 60 درصد یا بیشتر از تولیدات کشاورزی به باران و 40 درصد به آب وابسته است، بنابراین بیش از دو برابر. تولید محصولات کشاورزی در ایران به طور متوسط ​​وابسته به آب است در حالی که ما یکی از خشک ترین کشورهای دنیا هستیم و میانگین بارندگی در کشورمان حدود یک سوم یا کمتر است و دچار خشکسالی هستیم.

وی گفت: شرایط فعلی هشدار می دهد که باید در زمینه مصرف آب در بخش کشاورزی اقدام عاجل و تغییر روش های فعلی کشت که یکی از موثرترین اقدامات برای رساندن محصولات غرقاب به سبزی، صیفی و علف های هرز است، ضروری است. در فضا. «گلخانه را حرکت دهید.

اوستی با بیان اینکه میزان آب مصرفی گلخانه یک دهم تا یک دوازدهم فضای باز است، گفت: در حال حاضر در ایران 800 هزار هکتار زیر کشت سبزی و صیفی و برای مدت ده سال تا افق 1404 است. این پروژه که یکی از طرح های مقاومت وزارت جهاد کشاورزی است، انتقال حدود 400 هزار هکتار یعنی نیمی از زمین های زراعی موجود به فضای گلخانه ای است تا بتوانیم بیش از چهار میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کنیم. و فضای گلخانه ای عملکرد محصولات کشاورزی در مقایسه با فضای باز حدود ده برابر افزایش می یابد.


تلاش برای افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای به 48000 هکتار

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین تا سال 1404 سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای باید به حدود 48 هزار هکتار برسد.

وی افزود: تغییر الگوی کشت در تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور که وابسته به واردات از جمله گندم، جو، ذرت، سویا و سایر کالاها و محصولات است در شرایط فعلی می تواند مفید باشد، بنابراین سیاست ها و برنامه ریزی ها می تواند مفید باشد. باید به گونه ای باشد که با اعمال حمایت های قیمتی و استفاده از روش های دیگر، این انگیزه برای تولیدکننده و کشاورز ایجاد شود که به جای رفتن به سمت کشتی های نیازمند آب که عمدتاً بیشتر از نیاز کشور تولید می شود و باید صادر شود. و البته صادرات آنها حتی کفاف هزینه تامین آب را هم نمی دهد، در زمینه خودکفایی محصولات اساسی اقدام کنیم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، دو میلیون هکتار از اراضی گندم و جو برای کشت در فصل دیم در فصل جدید مورد مذاکره قرار می گیرد. اصلاح قیمت در شورای سیاست کشاورزی انجام شد و یکی از قوانین اصلاح شده توسط کمیسیون کشاورزی مجلس بود.

وی افزود: در قالب کشت قراردادی، خرید تضمینی کود، سموم و مواد اولیه به صورت حمایتی در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و حمایت‌های بیمه‌ای از کشاورز انجام می‌شود و انگیزه‌ای برای کشاورز وجود دارد که به سمت کشت گندم و غیره برود. محصولاتی که کشور به آن نیاز دارد مانند برنج بدون توجه به تامین آب، بر اساس اینکه آب مورد نیاز آن در دسترس است و در منطقه شمال کشور الگوی کشت برنجی است، 50 هزار هکتارها از زمین های قراردادی برای حمایت از برنج ایرانی کاشته می شود که در عرضه برنج ایرانی این گونه نیست.

وی افزود: این برنج باید سال آینده در قالب کشت قراردادی و خرید تضمینی دولت در صورت نیاز وارد بازار شود و به تنظیم بازار برنج ایران کمک کند.


بحث اسکان در کشور ما متوقف شده و ظرفیت متوقف شده است

اوستي با بيان اينكه بحث زمين آيش در كشور ما متوقف شده و ظرفيت آن متوقف شده است، گفت: در برخي استان ها حدود 400 هزار هكتار آيش گندم وجود دارد كه در قالب يك سال و سال آينده گندم كشت مي شود. این آیش ظرفیت رشد حبوبات و بسیاری از محصولات قابل کشت در فصل خشک را فراهم می کند و می تواند به بحث در مورد امنیت غذایی کشور و کاهش مصرف گندم کمک کند. سیستم های کشت کشور به شرایط جدیدی که با آن مواجه هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص کشت هیدروپونیک گفت: در حال حاضر کشت یونجه در نقاط مختلف کشور یکی از محصولات پرآب است. نیاز به زمان و اقدام دارد، در برخی نقاط کشور شروع شد و می تواند به ما در تامین خوراک و کاهش مصرف آب کمک کند.

وی گفت: کشاورزی هیدروپونیک برای صرفه جویی در منابع آبی و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی مهم است. در حال حاضر حدود 1.5 تا 1.7 کیلوگرم تولید خشک در هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود. این در حالی است که میانگین جهانی تولید بیش از دو و نیم کیلوگرم است که نشان می دهد در زمینه بهره وری کشاورزی خوب عمل نمی کنیم و باید با کشاورزی دانش بنیان، اصلاح روش های مرسوم، اعمال … فناوری ها و جدیدترین فناوری های کشاورزی در حوزه کشاورزی و تولید باید بحث بهره وری را جدی بگیریم و کشاورزی را به نقطه درستی برسانیم.

وی افزود: با حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان و فناوری، تمرکز اصلی در بحث صرفه جویی در منابع از کدک، استفاده از امکانات و سایر منابع کمتر از سه تا چهار درصد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و فناوری مرتبط هستند. بخش کشاورزی: ​​«این نشان می دهد که ما در این زمینه بسیار ضعیف هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید