آغاز برداشت پسته از 4 هزار و 790 هکتار از باغات خلیل آباد / بیش از 3 هزار و 500 تن پسته خشک برداشت شد.


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896042

شعبان با بیان اینکه برداشت پسته از سطح 4 هزار و 790 هکتار از باغات پسته این شهرستان آغاز شده است، گفت: پیش بینی می شود بیش از 3 هزار و 500 تن پسته خشک از باغات پسته خلیل آباد برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس; وی از آغاز برداشت پسته در شهرستان خلیل آباد خبر داد و گفت: امسال برداشت پسته از 30 مرداد ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد دارای 4 هزار و 790 هکتار سطح زیرکشت پسته است و پسته های جمع آوری شده در 18 واحد پایانه پسته و 50 دستگاه داخلی در این شهرستان فرآوری می شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان فصل برداشت باید بیش از 3500 تن پسته دیم تولید شود. از باغات پسته شهرستان خلیل آباد جمع آوری شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه قسمت زیادی از پسته این شهرستان در منطقه کویری دهستان ششتراز که دارای آب شور بوده و منطقه کویری محسوب می شود برداشت می شود، اظهار داشت: فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله. قوچی، بادامی و سفید یکی از ارقام پسته شهرستان خلیل آباد است.

وی با اشاره به اینکه فندق و بادام بیشترین رقم پسته در منطقه خلیل آباد است، اذعان داشت: به دلیل کاهش بارندگی، شروع خشکسالی، افزایش بی سابقه دما و همچنین توقف دوره ای چاه ها، موتورهای کشاورزی حدود 30 درصد کاهش یافته است. برداشت پسته نسبت به سال گذشته مقایسه شده است.

شعبان با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی از سال گذشته با برگزاری کلاس های تخصصی مدیریت باغات پسته از آسیب احتمالی پسته جلوگیری کرده اند، افزود: اقدامات خوبی برای کاهش مصرف سموم و همچنین لزوم مبارزه غیرشیمیایی با پسیلیوم پسته انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه پسته یکی از اصلی ترین محصولات صادراتی حوزه کشاورزی شهرستان خلیل آباد است که می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد، گفت: پسته خلیل آباد به کشورهای امارات، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می شود. .

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد نیز در پایان توضیح داد: نوسانات قیمت پسته در بازار یکی از مشکلاتی است که هر ساله پسته کاران با آن مواجه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید