برای تامین آب پایدار باغات زیتون تلاش می کنیم/ 16 هزار هکتار از باغات زیتون در طارم برداشت کرد


ساعت: 13:17
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895834

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای آبیاری تحت فشار برای پمپاژ شخصی و عمومی، صدور مجوز مصرف معقول آب برای آب رودخانه های فصلی، استفاده از آب سد شهریار از جمله راهکارهای رفع این مشکل است. کمبود آب در طارم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روح الله حسنی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه استان زنجان رتبه نخست تولید زیتون در کشور را دارد، گفت: 21 هزار هکتار باغ زیتون در استان وجود دارد که بیشتر باغات آن حدود 16 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه آبیاری این قسمت از باغ ها به صورت طبیعی با آب کزالوزن انجام می شود، گفت: مشکلی که هم اکنون وجود دارد کمبود آب رودخانه کزالوزن در فصل گرما است و این امر علل مختلفی دارد که یکی از آنها برداشت آب بیش از حد مجاز در مسیر فوقانی رودخانه و در سایر استانها.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در فصل تابستان به دلیل خشکی کامل رودخانه کزل اوزون از سد آیدوگموش آب خریداری می شود، افزود: برای پایداری آب، سد شهریار که واقع در بالادست زنجان، برای ما اهمیت بیشتری دارد.»

وی تصریح کرد: اما اجرای آبیاری تحت فشار برای پمپاژ خصوصی و عمومی، صدور مجوز مصرف معقول آب برای آب رودخانه های فصلی، استفاده از آب سد شهریار از جمله راهکارهای رفع کم آبی در طارم است.

حسنی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده نزدیک به 100 هزار تن زیتون از باغات جمع آوری می شود، اذعان داشت: اگر در زمان برداشت زیتون مشکل کم آبی وجود داشته باشد، تاثیر منفی خواهد داشت و زیتون در فرآوری نیز دچار مشکل می شود.

وی گفت: درختان زیتون در سیستم آبیاری قطره ای به 4500 تا 5000 مترمکعب آب نیاز دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید