هیچ قانونی برای جلوگیری از کشت برنج در استان زنجان وجود ندارد/پایه طارم بر باغات زیتون اثر منفی دارد


ساعت: 12:07
تاریخ انتشار: 1401/03/06
کد خبر: 1841835

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: در شرایط فعلی کم آبی؛ باغات زیتون تحت تأثیر کشت برنج در شهرستان طارم قرار گرفته است، گفت: قانون مصوب و سازوکار بازدارنده با ضمانت اجرایی برای جلوگیری از کشت برنج در استان زنجان وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه در شرایط فعلی آب طارم به منجیل و دریا نمی رود، گفت: آب در استان کم است، باید فکر کرد که آب سدها به حدی برسد که با آب مواجه نشویم. کمبود در صورت لزوم

وی با اشاره به اینکه پیگیر بازنگری در توزیع آب استان هستیم تا وضعیت متعادل شود، گفت: در شرایطی که کل ایران در حال خشک شدن است، نمی توان مجوز ساخت سد جدید را گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: سال گذشته وزارت نیرو و منابع آب خرید آب از سد آیدوغموش میانه را به عنوان راهکاری موقت برای تامین آب شالیزارهای طارم پیشنهاد و اجرایی کرد. آب به طور موقت به شالیزارها تحویل داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امسال شرایط پارسال تکرار شود و رودخانه گزل اوزن خشک شود چاره ای جز خرید آب از سد ایدوگموش برای آبیاری شالیزارهای طارم نیست. کافیه یا نه؟ بدیهی است ورودی این سد در سال جاری کاهش یافته است.

افشاری ادامه داد: در چنین شرایط آبی نباید کشت برنج در شهرستان طارم انجام شود، اما در این زمینه حتی جهاد کشاورزی نیز قانونی مبنی بر عدم کشت این محصول ندارد و در صورت تصویب قانون، اجرایی نمی شود. تضمین جلوگیری از کشت این محصول.

وی خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم برنج در حال حاضر 80 تا 100 هزار تن قیمت دارد، پیشنهادی که جهاد برای کشت جایگزین دارد، کلزا است که قیمت آن به مراتب کمتر از برنج است، بنابراین هر چه به کشاورز توصیه شود رشد نمی کند. راه خودش را خواهد رفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: اگر امسال آب سد ایدوگموش برای شالیزارها جدا نشود قطعاً برداشت محصول خشک می شود و این مشکل دامن گیر باغات زیتون می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید