عدم حمایت از توسعه کشت برنج در استان زنجان / خشک کردن برنج در استان زنجان با شکست مواجه شد.


ساعت: 17:34
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811513

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از کشت برنج ندارد، گفت: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی استان زنجان اجازه توسعه سطح زیر کشت برنج را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین عامری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه سالانه بیش از 2650 هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت برنج می رود، گفت: سه شهرستان ماهنشان، طارم و زنجان این محصول را کشت می کنند.

وی با بیان اینکه امسال 150 هکتار از اراضی ماهنشان، 800 هکتار در طارم و یک هزار و 700 هکتار در زنجان زیر کشت رفته است، گفت: در اسفندماه امسال نسبت به سال های گذشته افزایش سطح فرآوری نخواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه بیش از 10 هزار تن برنج صدری، علی کاظمی و بومی در استان کشت می شود، گفت: آب های سطحی وجود دارد و خطری برای کاهش سطح آب های زیرزمینی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مکاتباتی با امور آب انجام شد تا زمین های اطراف رودخانه های استیجاری به کشت برنج اختصاص پیدا نکند، تاکید کرد: تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش کشت برنج در استان اندیشیده شده است.

امیری با بیان اینکه توصیه اکید محصولات جایگزین مانند کلزا، محصولات علوفه ای کم آب به جای برنج برای کشاورزان است، گفت: با توجه به گرانی برنج تولیدی، کشاورزان از کشت محصولات جایگزین که قیمت پایین تری دارند راضی نیستند.

وی گفت: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج در استان زنجان هیچ گونه حمایتی صورت نگرفته و هیچ گونه تسهیلاتی مانند سرمایه در گردش به شالیکاران داده نمی شود و حتی به شالیکار نیز در تامین نیازهای لازم کمکی نمی شود. کودها و سموم دفع آفات.”

مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: گاهی کشاورزان برای کاهش مصرف آب، برنج را قطع می کنند و جهاد کشاورزی نیز تلاش کرد این روش را نهادینه کند. با توجه به سموم مصرفی، هزینه های تولید بیشتر است و کشاورز عموماً تمایلی به استفاده از این روش کشت ندارد و از طرفی خشک کردن برنج در استان زنجان کارایی چندانی ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید