کشت آزمایشی گیاه کینوا برای اولین بار در خلیل آباد / حدود 3 تن کینوا از مزارع خلیل آباد برداشت می شود.


ساعت: 11:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1916957

شعبان از کشت آزمایشی کینوا برای اولین بار در شهرستان خلیل آباد در قالب طرح کشت گیاهان مقاوم به خشکی خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 3 تن کینوا از مزارع این شهرستان جمع آوری شده و مورد استفاده قرار می گیرد. ترویج محصول

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس گفت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی های پی در پی، جهاد کشاورزی خلیل آباد در سال های اخیر با کشت محصولات کم آب در تلاش بوده تا جایگزین محصولات جدید شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار 4 رقم کینوا در شهرستان خلیل آباد کشت شد، خاطرنشان کرد: هدف از کشت این گیاه در شهرستان ترویج گیاهان کم آب متناسب با تغییر الگوی کشت و انتخاب بهترین آنها است. – بهترین تنوع سازگار با شرایط شهر.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه زمان کاشت، رویش و برداشت این محصول 3 ماه است و بذر این گیاه در تابستان کاشت و در پاییز برداشت می شود، تصریح کرد: طبق پیش بینی های انجام شده حدود 3 تن کینوا از مزارع سطح شهر جمع آوری و برای تبلیغ محصول استفاده می شود.

وی با بیان اینکه کینوا 5 برابر گندم ارزش پروتئینی دارد و با توجه به شرایط خشکسالی شدید در شهرستان امیدواریم بتوانیم این گیاه را تحت عنوان گیاه کم نیاز آبی ترویج دهیم. بذر قرمز و سادوک به همت سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان خلیل آباد کشت شد.

شعبان با اشاره به اینکه شناسایی بهترین رقم و معرفی آن به کشاورزان برای جایگزینی گیاهان آب بر در دستور کار جهاد کشاورزی شهری قرار دارد، گفت: گیاه کینوا چند سالی است که وارد ایران می شود و به دلیل بالا بودن آن طرفداران زیادی دارد. ارزش غذایی و دانه های آن ارزش غذایی بالایی دارد که به خاویار گیاهی معروف است و از علوفه آن برای دام ها نیز استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزش علوفه ای این گیاه بیش از یونجه است و تولید آن می تواند به دامداران برای تامین علوفه کمک کند، تصریح کرد: این گیاه به دلیل ارزش غذایی بالا در کشورهایی که از کمبود مواد غذایی رنج می برند به شدت ترویج می شود. قادر به تامین بخشی از زنجیره غذایی انسان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید