افزایش 16 برابری کشت بارج در اراضی دیم خراسان شمالی / کشت آزمایشی مارچوبه در استان

ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792296

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

محمدعلی شریکیان گفت: در استان سطح زیر کشت باریجه در دیم زارهای استان از پنج هکتار به 80 هکتار در پنج سال گذشته رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصرترک گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و حجم ذخایر آب زیرزمینی، کاشت گیاهان دارویی کم تقاضا برای آب ضروری است.

شریکیان گفت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در باغات، آبیاری و دیم و همچنین گلخانه ها در استان به 2607 هکتار رسیده است که از این میزان 1170 هکتار آبی و 1437 هکتار دیم است.

وی گفت: سال گذشته یک هزار و 309 تن گیاهان دارویی در استان برداشت و 565 تن از کشت دیم گیاهان دارویی به دست آمد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اسطوخودوس، آلوئه ورا، باریجه، زیر سبز، سیاه دانه، شیرخشت، زعفران، گل محمدی، گل گاوزبان، مریم گلی و بادمجان از جمله گیاهان دارویی کشت شده در استان هستند. بودن.

وی گفت: در استان در بین این گیاهان دارویی بیشترین سطح زیر کشت زیره سبز است که سال گذشته در 2 هزار هکتار زیره آبی و بارانی کشت شد و 1500 تن از این سطح برداشت شد.

شریک همچنین گفت: در استان سطح زیر کشت باریجه در دیم زارهای استان از پنج هکتار به 80 هکتار در پنج سال گذشته رسیده است.

وی گفت: این گیاه دارویی در شهرستان اسفراین (در سطح 50 هکتار)، در شهرستان بوینور (در سطح 10 هکتار)، در شهرستان شیروان (در سطح 10 هکتار) و در شهرستان شیروان (در سطح 10 هکتار) کشت می شود. در شهرستان مانه و سملگان (در سطح هشت هکتار).

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به کشت آزمایشی مارچوبه در استان که امسال انجام شد اشاره کرد و گفت: کشت شد.

وی افزود: کشت گیاهان دارویی به خودی خود ارزش اقتصادی ندارد، بنابراین نخبگان، کارآفرینان و سرمایه گذاران باید برای تشکیل و تکمیل زنجیره اقتصادی این گیاهان در شمال شرق کشور، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی را آغاز کنند.

شریکیان در بخشی دیگر از سخنان خود به گلخانه های استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 65 هکتار گلخانه در استان ساخته شده و در حال بهره برداری است.

وی گفت: در این گلخانه ها آلوئه ورا، سبزی، صیفی، گل و زینت، نهال و نهال تولید می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: 15 هکتار گلخانه در استان در حال ساخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید