اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در مناطق دیم از ابتدای مهرماه سال جاری


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894075

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری این موضوع را مطرح کرد

حسین برزگر گفت: همزمان با طرح اصلاح الگوی کشت، طرح جهش تولید در دیم با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام از مهرماه در چهارمحال و بختیاری آغاز می شود که در این طرح مدیریت و بهره وری آب انجام می شود. یکی از سوالات مهم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم یکی از سیاست های ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی پیگیری موضوع اصلاح کشت بود.


وی افزود: موضوع اصلاح کشت به سازمان تحقیقات کشاورزی واگذار شد تا تا پایان شهریورماه سال جاری الگوی کشت پیشنهادی را به تفکیک دشت ها و شرایط استان های مختلف ارائه کند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه بر اساس برنامه پیشنهادی سازمان جهاد کشاورزی استان تلاش شده است.


برزگر گفت: طرح تغییر الگوی کشت طرحی زمان بر است که نیازمند آموزش، تامین نهاده ها متناسب با اصلاح الگوی کشت و ارتقای مهارت کشاورزان در این زمینه است.


وی خاطرنشان کرد: در دستورالعمل ها و ضوابط و مقررات مشوق های قانونی در نظر گرفته شده است که شامل تخفیف 50 درصدی قیمت آب است و کشاورزانی که در طرح تغییر الگوی کشت شرکت می کنند مشمول این تخفیف می شوند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: همزمان با طرح تغییر الگوی کشت، طرح افزایش تولید در دیم ها از مهرماه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام آغاز می شود، در این طرح بحث مدیریت و بهره وری آب یکی از سوالات مهم است.


برزگر تصریح کرد: سهمیه غلات، حبوبات و علوفه در چهارمحال و بختیاری 30 هزار تن است که برای این استان تعیین شده، تقسیم بندی شهری این امر تعیین و به شهرستان ها ابلاغ شده است.


وی تاکید کرد: یکی از موضوعات دیگر در بحث اصلاح الگوی کشت مواد اولیه و بذر این است که با چهار شرکت عرضه کننده و تولید بذر اعم از غلات، گندم، جو و …. اسنژاد را گرفتیم.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از این بذرهای تحویلی بوجاری است که نزدیک به 3 هزار تن بذر گندم و جو بوجاری و اصلاح شده با توجه به شرایط کم آبیاری از ابتدای مهرماه بین کشاورزان توزیع می شود.


برزگر تصریح کرد: بحث تغییر الگوی کشت نیست، بلکه تغییر آن الگو است، در اصلاح الگوی کشت مثلاً به جای گندم، محصول دیگری کشت نمی شود، بلکه بذرهای قدیمی آن محصول جایگزین آن می شود. بذر انواع جدید، سازگار با شرایط خشکی.


وی افزود: اصلاح الگوی کشت بحث گسترده و متنوعی از تغییر روند، گونه و … است، از این نظر اینطور نیست که یک محصول حذف و گونه دیگری جایگزین شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از موارد دیگری که در بحث اصلاح الگوی کشت در مصوبات سفر رئیس جمهور به طور جدی به آن اشاره شد، کشت گیاهان دارویی و کم آب است که شاهد خواهیم بود. سطح کشت گیاهان دارویی در روستاها


برزگر بیان کرد: در بحث بهره وری چند موضوع موثر است که یکی از آنها آب است که برای بهره وری آب باید به سمت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار حرکت کنیم و همچنین اصلاح و اصلاح مواد خاکی عالی از جمله موارد دیگر است. استفاده بهینه از آب


وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی در چهارمحال و بختیاری انجام شد. بر اساس این بررسی مشخص شد که نزدیک به 200 تن زباله و شاخه های باغ دور ریخته می شود. از این رو تصمیم بر آن شد تا از ضایعات باغی به عنوان بیوکمپوست برای افزایش کیفیت خاک تهیه شود


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید