خسارت کم بارندگی به 70 درصد مزارع دیم استان مرکزی/ پیش بینی افزایش 100 هزار تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته


زمان: 09:32 ساعت
تاریخ انتشار: 14.03.1314
کد خبر: 1843441

زاهدی گفت: امسال با وجود خشکسالی و کمبود محصول، 60 تا 70 درصد مزارع استان مرکزی، اما تولید گندم نسبت به پارسال که برداشت شد حدود 100 هزار تن افزایش می یابد، 180 هزار تن گندم. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص آخرین وضعیت برداشت گندم از مزارع استان مرکزی گفت: آبیاری گندم آبی در دشت مرکزی ساوه آغاز شده و در مناطق وسیعی که سردتر است، عملیات برداشت از اواخر خرداد آغاز می شود.

زاهدی با بیان اینکه در برداشت فعلی در استان مرکزی 45 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و نزدیک به 200 هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد، افزود: 60 تا 70 درصد از مزارع دیم به دلیل خسارت ممکن است برای برداشت نامناسب باشند.

معاون اصلاح نباتات وزیر جهاد کشاورزی گفت: در عمل تخمین زده می شود حدود 100 هزار تن گندم بارانی از مزارع استان برداشت شود که این رقم برای مزارع آبی حدود 180 هزار تن خواهد بود. به دلیل شرایط آبیاری

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم امسال در استان مرکزی مجموعا 280 هزار تن تولید گندم داشته باشیم و اگر شرایط به گونه ای باشد که تفاوت قیمت 11 هزار و 500 تنی گندم از محصولاتی مانند جو مصرفی در خوراک باشد. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم کشاورزان عرضه گندم را در مراکز خرید مورد استقبال قرار دهند و خرید تضمینی گندم در استان به بیش از 200 هزار تن برسد.

زاهدی ادامه داد: در صورت عدم تعادل قیمت علوفه و علوفه، احتمال عدم تحویل گندم به مراکز خرید عمومی افزایش می یابد و بنابراین میزان خرید به زیر 200 هزار تن کاهش می یابد.

این مسئول بیان کرد: امسال با وجود شرایط خشکسالی، تولید گندم استان نسبت به سال گذشته که 180 هزار تن گندم از مزارع برداشت شد حدود 100 هزار تن افزایش می یابد. خرید تضمینی گندم در سال گذشته 87 هزار تن بوده است. انتظار می رود قیمت مناسب دو برابر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 32 مرکز خرید گندم توسط کشاورزان استان طراحی و تجهیز شد.

زاهدی در خصوص سطح زیر کشت قراردادی گندم در استان مرکزی گفت: در راستای اجرای سیاست کشت قراردادی در استان مرکزی، 10 هزار هکتار در ابتدای برداشت با کشاورزان قرارداد بسته شده است. برنامه ریزی خرید نیز به همین صورت است. مراکز خرید سازمان تعاون روستایی طرف قرارداد تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در حال آماده سازی و آماده سازی است.

معاون جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین با اشاره به تامین اعتبار خرید مواد اولیه در قالب کارت کشاورزان برای کشاورزان استان گفت: کشاورزان می توانند با مراجعه به شعب بانک کشاورزی نسبت به دریافت کارت کشاورز و دریافت تسهیلات بر اساس آنها اقدام کنند. سطح زیر کشت، اما معمولا 20 میلیون تن قابل پرداخت با حداقل سطح فرآوری.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید