خسارت 30 درصدی به مزارع بارانی استان مرکزی به دلیل خشکسالی / برآورد تولید 250 تا 300 هزار تن گندم در صورت بارندگی مناسب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد زاهدی معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ درباره وضعیت غلات جدید استان اظهار داشت: حدود 30 درصد از مزارع ما تا دو هفته آینده به حیات خود ادامه می دهند. اگر باران می بارد، وضعیت نسبتاً خوبی دارند.

زاهدی افزود: حدود 200 هزار هکتار در استان مرکزی خشک شده است که می توان گفت حدود 60 هزار هکتار آن آسیب جدی دیده و مابقی همچنان خوب است و اگر بارندگی خوب باشد می توانیم در هر هکتار 800 کیلوگرم برداشت کنیم. تخمین می زنیم که حدود 150000 تن تولید گندم خشک پیش بینی شده است.

وی افزود: خوشبختانه مزارع آبی با وجود اینکه تا حدی تحت تاثیر تنش خشکی و بارندگی کم قرار گرفته اند، وضعیت خوبی دارند، اما تاکنون به دلیل خنکی نسبی هوا و با توجه به سطح زیرکشت، وضعیت مساعد است. تقریباً 40000 هکتار، می توانیم امیدوار باشیم 180000. «گندم باید از مزارع آبی برداشت شود.


با بارندگی مناسب 250 تا 300 هزار تن تولید گندم پیش بینی می شود.

معاون بهبود نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: اگر در اردیبهشت ماه بارندگی مناسب داشته باشیم در مجموع 250 تا 300 هزار تن تولید گندم پیش بینی می شود اما در صورت عدم بارندگی در نهایت می توان روی همان 0001 تن برداشت حساب کرد. از مزارع آبی

زاهدی افزود: برخی از مناطق زیر کشت باران در مناطق آشتیان، فراهان، کیمیجان، هنداب و بخش‌هایی از خمین و دلیجان به دلیل بارندگی کم خشک‌تر هستند و با توجه به شنی بودن بافت خاک، می‌توان گفت که تیمار بارانی بوده است. به شدت آسیب دیده است.

زاهدی با بیان اینکه حدود 700 هکتار از سطح استان نیز زیر کشت کلزا است، گفت: پیش بینی می کنیم حدود 1200 تن محصول از این سطح تولید شود و با توجه به اینکه این مزارع عمدتاً آبی هستند، در معرض خشکسالی زیاد نیستند. استرس و بارندگی کم.»

وی در خاتمه تاکید کرد: صرف نظر از وقوع پدیده هایی مانند خشکسالی، اگر کشاورزان اصول فنی را رعایت کنند، خسارت کمتری متحمل می شوند، نتیجه را بگیرید و خسارت آنها به ویژه در زمین های پربارش کمتر خواهد بود.

زاهدی گفت: در حال حاضر مبارزه با علف های هرز در مزارع آبی و پرباران و در عین حال مبارزه با آفات و شته های وابسته به سن باید در اولویت قرار گیرد و همکاران ما نیز به کشاورزان توصیه می کنند که برای اینکه به کشت آنها آسیبی وارد نشود، اقدام جدی کنند. این منطقه.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید