تاخیر در رشد مزارع بارانی به دلیل بارندگی کم/ برنامه کشاورزان برای کاهش سطح زیر کشت بهاره


ساعت: 11:33
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819695

معاون وزیر جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای بهبود تولیدات گیاهی اعلام کرد:

جواد تشکری گفت: دوره رشد 60 درصد جنگل های بارانی کاشته شده در استان به دلیل بارندگی کم با تاخیر مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی به عصرترک گفت: در فصل کشت پاییزه سال 1400 در استان خراسان شمالی 141 هزار هکتار گندم (آبی و دیم)، 49 هزار هکتار جوی دیم و دیم. ) در 1350 هکتار کلزا کاشته می شوند.

تشکری در ادامه بیان می کند: با توجه به اینکه از مهر ماه سال 1400 میزان بارندگی در استان تنها 106.5 میلی متر بوده که نسبت به مدت طولانی 38 درصد بارندگی نرمال است، این وضعیت باعث شده است که برخی از کشاورزان استان در این وضعیت کم بارندگی نتوانند. برای کاشت مزارع بارانی خود و برخی کشاورزان دیگر برای کشت خشکسالی.

وی گفت: در حال حاضر در سطح 60 درصد خشکزارها به دلیل بارندگی کم به مرحله سرنگونی نرسیده اند و دوره رشد آنها عقب است.

این مسئول اضافه کرد: اگر تا خرداد ماه امسال بارندگی نداشته باشیم و یا بارندگی کم و دمای هوا افزایش یابد، برداشتی از مزارع پرباران استان نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در برداشت سال 1400 با توجه به کم بارندگی هر هکتار از جنگل های بارانی استان به طور متوسط ​​تا 500 کیلوگرم گندم و جو برداشت و برای خوراک دام مورد استفاده قرار گرفت.

تشکری همچنین به مزارع گندم و جو در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد این مزارع در استان مرحله پنج زن را به پایان رسانده و به مرحله ریشه کنی رسیده است.

وی گفت: کشاورزان برای تقویت ریشه گیاهان گندم و جو و مقاومت آن ها در برابر بارندگی کم و خشکسالی باید از محلول های پتاس، فسفات، اوره و اسیدهای آمینه استفاده کنند. کشاورزان باید به موقع بیماری ها، آفات و علف های هرز گیاهی را در طول فصل رشد این گیاهان در مزارع کنترل کنند.

معاون بهبود اصلاح نباتات خراسان شمالی یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت کودهای فسفات پتاسیم نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش داشته و قیمت خرید تضمینی آنها افزایش نیافته است، بنابراین توصیه می شود کشاورزان تولید و درآمدزایی بیشتری داشته باشند. باید تمام توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی را جدی گرفته و رعایت کنند.

وی همچنین به مزارع کلزا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دوره رشد این محصول به مرحله جوانه زدن و گلدهی رسیده است. به منظور افزایش عملکرد گیاهان در تولید و افزایش بهره وری، کلزاکاران باید از سولفات آمونیوم برای تغذیه گیاه و کنترل به موقع آفات این گیاه به ویژه شپش موم استفاده کنند.

تشکری افزود: قیمت خرید تضمینی این کارخانه به زودی اعلام می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آغاز فصل کاشت بهاره سال 1401 گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان گندم، جو و کلزا نیز در مزارع استان کشت می شود، بنابراین توصیه می شود کشاورزان کاهش دهند. سطح زیرکشت های بهاره را در این فصل 25 تا 30 درصد می کنند و مزارع خود را تا این حد به کشت بهاره اختصاص نمی دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این استان معمولاً در فصل بهار پنبه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و چغندرقند کشت می شود که آب بر و پرسود است. آنها استراتژیک هستند و نمی توان آنها را از مدل کشت روستایی حذف کرد و به کشاورزان توصیه می کند از ارقام مقاوم به خشکی و زودرس استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان باید در طول فصل رشد این گیاهان از کودهای پتاسیم و فسفاته برای تقویت ریشه این گیاهان و مقاومت به خشکی استفاده کنند.

تشکر از کشاورزان خواست تا مزارع خود را به سیستم های آبیاری مدرن مجهز کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید