رشد 23 درصدی تولید پنبه در خراسان شمالی / کشت ارقام کم آب بذر در 80 درصد مزارع پنبه

ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782961

محمدجواد تشکری با بیان اینکه پیش بینی می شود در فصل برداشت امسال 27 هزار تن برداشت از مزارع پنبه استان برداشت شود، گفت: سال گذشته 17 هزار و 500 تن برداشت از مزارع پنبه استان برداشت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد تشکری معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به عصرترک گفت: سطح زیرکشت پنبه در نیمه نخست امسال به 9 هزار هکتار رسید که این رقم در سال گذشته 7 هزار هکتار بود.

تشکری با بیان اینکه پیش بینی می شد در فصل برداشت امسال 27 هزار تن برداشت از مزرعه 9 هزار هکتاری پنبه استان برداشت شود، گفت: سال گذشته 17 هزار و 500 تن برداشت از 7 هزار هکتار مزرعه برداشت شد. “

وی تصریح کرد: در استان عملکرد این محصول در برداشت فعلی سه تن در هکتار است در حالی که پارسال دو و نیم تن در هکتار بود.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با یادآوری اینکه وضعیت کشت این محصول نسبت به 20 سال قبل بهتر بوده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در تلاش است تا با کشاورزان و واحدهای نظافتی صنعتی همکاری کند. روستا کشت و تولید این محصول در روستا برای بازگشت به جایگاه قبلی خود.

وی گفت: در این راستا در حمایت از پنبه کاران استان، ارقام جدید زودرس و کم آب را به کشاورزان استان معرفی کرده ایم. امسال 80 درصد از کشتزارهای پنبه کشور زیر کشت انواع بذر جدید قرار گرفته است که باید به 100 درصد برسد.

تشکری افزود: رویکرد برداشت این محصول در روستا با ماشین آلات مکانیزه در حال اجراست.

وی همچنین به افزایش تعداد کارخانه های پنبه پاک کن در استان به هشت کارخانه اشاره کرد و گفت: امسال این کارخانه ها با تولیدکنندگان پنبه در استان قرارداد منعقد کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 3 هزار و 500 هکتار از مزارع پنبه در استان مشمول کشت قراردادی شد.

تشکری گفت: بر اساس این قرارداد کارخانجات پنبه نظافتی استان مواد اولیه و تجهیزات را از طرف طرف قرارداد خود به تولیدکنندگان پنبه تحویل داده و در مقابل این کارخانه ها هم اکنون پنبه جمع آوری شده را با قیمت مناسب خریداری می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید