تولید بذر 3 محصول در دستور کار خراسان شمالی قرار گرفت / پیش بینی تولید 230 تن بذر در نیمه نخست امسال

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ الیاس نیستانی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به عصرترک گفت: در خراسان شمالی ایستگاه تحقیقات سوشی شیروان و ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیساب از معروف ترین سایت های تحقیقاتی شرق است. برای تولید بذر و از طریق بذر رسمی برای کشت در مزارع تکثیر می شود.

نیستانی بیان کرد: در این ایستگاه تحقیقاتی ذکر شده در استان، تولید هر یک از انواع بذر از محصولات خشک گندم، جو، گیاهان علوفه ای، حبوبات (از تولید بذر تا تبدیل و تولید بذر رسمی) باید در دوره تحقیقاتی مورد تایید قرار گیرد. 12 سال برای پرورش و کشت در مزارع.

وی بیان کرد: در مرکز تحقیقات دیم شیروان تولید بذر از این محصولات در مراحل 1 و 2 انجام می شود.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی افزود: بذرهای تولید شده پس از خرمن کوبی و ضدعفونی به ایستگاه تحقیقات سیساب منتقل می شود تا در سطح 130 تا 150 هکتار برای تولید 3 بذر کاشته شود.

وی گفت: بذر تولیدی از کشت 3 پس از تایید در اختیار کشاورزان یا پیمانکاران پیشرو قرار می گیرد تا طبق اصول فنی کاشته شود که پس از ثبت به عنوان بذر رسمی به کشاورزان معرفی و برای کشت در مزارع استفاده می شود.




این استان در سال به ۲۵ هزار تن بذر گندم و جو نیاز دارد
نیستانی همچنین با بیان اینکه نیاز به بذر رسمی و گواهی شده خراسان شمالی برای محصولات گندم، جو و دیم 25 هزار تن در سال است، گفت: هر ساله نیاز به بذر رسمی استان برای کشت این دو محصول بر اساس این موارد است. مراکز تحقیقاتی در داخل استان انجام می شود.

وی افزود: البته در برخی سال ها بذر رسمی مازاد بر تولید در استان داشته ایم که به استان های همجوار ارسال کرده ایم.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: ارقام رسمی بذر تولید شده در استان با اقلیم معتدل، گرم و سرد سازگار است.

وی گفت: یا با توجه به اینکه ارقام بذری رسمی عاری از علف های هرز، بیماری ها و آلودگی بوده و قدرت آنها بالای 96 درصد است، با استفاده از این ارقام بذری، عملکرد تولید در واحد سطح به 30 درصد افزایش می یابد.

افزایش 85 درصدی استفاده از دانه های سمی

نیستانی خاطرنشان کرد: از سال 80 تا 1400 استفاده از بذر رسمی در محصولات گندم و جو برای کاشت در مزارع استان از هشت درصد به 58 درصد افزایش یافت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اعلام اینکه اجرای طرح ملی پنج ساله افزایش تولید در میادین از آبان ماه سال 1400 در دستور کار پژوهشکده آب باران کشور قرار گرفت، گفت: با استان ها از جمله شمال. خراسان.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی افزود: با مشارکت سازمان برکت، تولید بذر از گندم، جو، گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی و حبوبات در مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی استان های هدف در نظر گرفته شده است. ارقام بذر بنیادی در مزارع کشاورزان یا پیمانکاران پیشرو تکثیر می شوند.

وی با اشاره به اینکه برنامه اجرای این طرح ملی به استان های هدف ابلاغ شد، گفت: مشخص شد خراسان شمالی در شیروان و سیساب به ایستگاه های تحقیقاتی باران ارقام آذر 2، صدرا، باران، واران، هشترود داده است. هسته های بذر کریم، کوهدشت و ذهاب نیز از جو انصار، سهند، آبیدر، آرتان، قفلان و هسته بذر لوبیا آنا و نصرت تولید می کنند، بنابراین پس از تولید این هسته ها، بذر رسمی تکثیر و تولید می شود.




جمع آوری 230 تن بذر از مزارع تحقیقاتی استان
نیستان اعلام کرد: در نیمه نخست امسال 230 تن بذر واریته از مزارع تحقیقاتی این مرکز شناسایی و بذر تولید می شود که در اختیار پیمانکاران و پرورش دهندگان پیشرو قرار می گیرد.

وی گفت: این هسته های بذر با آب و هوای سرد، گرمسیری و معتدل سازگار هستند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی با توصیه به کشاورزان برای استفاده از ارقام بذر تولیدی رسمی برای کشت، گفت: ارقام رسمی بذر، مقاوم به خشکی، مقاوم به سرما، بدون شکستگی، بدون بیماری. بدون علف های هرز دارای پتانسیل بسیار بالایی هستند که باعث افزایش قابل توجه تولید در واحد سطح و بهره وری آب در مزارع شده و خطر کاشت تا برداشت را کاهش می دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از این ارقام رسمی بذر که پروتئین بالایی دارند، درآمد کشاورزان نیز افزایش می یابد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر اینکه خودکفایی در تولید مهمترین هدف برای اجرای این طرح ملی در کشور است، گفت: استفاده از این ارقام بذری رسمی بسیار بود. استقبال کرد.

در عین حال نیستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه بنیاد برکت برای اجرای این طرح ملی در خراسان شمالی خرمنکوب کوچکی در نظر گرفته است که تا مهرماه امسال دستگاه خوشه کار را خریداری می کند، تصریح کرد: وجود این مرکز تحقیقاتی برای ادامه کار و افزایش تولید مغزهای بذری مذکور همچنان ناگزیر به تامین کمباین آزمایشی، دستگاه کاشت آزمایشی، خرمنکوب با ظرفیت بالا، تجهیزات آزمایشگاهی و خرید لوله آب می باشد. برای مزارع تحقیقاتی ایستگاه شیروان که در انتظار وزارت جهاد است، کشاورزی باید در این زمینه حمایت مالی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید