کاهش 900 هکتاری سطح زیر کشت اولین سیب زمینی در اصفهان / توزیع تدریجی محصولات کنترل بازار

ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786704

به اطلاع مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان می رساند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی از اولین برداشت استان اصفهان در سال جاری حدود دو هزار و 60 هکتار است که نسبت به سال گذشته حدود 3 تا 3 هکتار کاهش داشته است. و دلیل آن کاهش منابع آبی به دلیل کاهش بارندگی کمبود آب در رودخانه و همچنین زمین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پیمان فیروزنیا در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی گفت: در استان اصفهان دو خرما برای کشت سیب زمینی وجود دارد. اولین کشت در اوایل اسفند انجام می شود و در ژوئن برداشت می شود. این کشت عمدتاً در بخش مرکزی استان در شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، مبارکه، خمینی شهر و لندجان انجام می‌شود.

مدیر زراعت گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی در اولین برداشت استان اصفهان امسال حدود دو هزار و 60 هکتار است که نسبت به سال گذشته حدود 2 تا 6 هکتار کاهش داشته و دلیل آن کاهش منابع آبی است. به دلیل کاهش بارندگی، کمبود آب در رودخانه و خشکسالی.

فیروس گفت: بیشتر سیب زمینی استان اصفهان در برداشت دوم کشت می شود. زمان کاشت از اوایل تابستان یا اواخر بهار شروع می شود و در پاییز برداشت می شود. بویین میاندشت آماده است.

وی افزود: امسال در برداشت دوم برای حدود 4041 هکتار از مزارع سیب زمینی برنامه داشتیم که نزدیک به 4000 هکتار آن محقق شد که نسبت به سال گذشته حدود 2 هکتار کاهش زیر کشت داریم و برآورد ما حدود 4 هکتار است. هزار تن محصول سیب زمینی دومین برداشت در روستاست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: امسال تنوع کشت در مناطق سردسیر افزایش یافته، کشاورزان از کشت تک محصولی محروم شده اند، منابع آبی این مناطق دارای مشکلات و محدودیت هایی است و سال گذشته سیب زمینی محصول خوبی است. قیمت برای تحویل نداشت.

پیمان فیروزنیا گفت: این عوامل کشاورزان را مجبور به تغییر محصول کرده و سطح زیرکشت سیب زمینی کاهش یافته است و برآورد ما این است که امسال 6061 هکتار زیر برداشت دوم سیب زمینی باشد.

فیروزنی با اشاره به اینکه اکنون تمامی مزارع سیب زمینی برداشت کرده اند، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به خشکسالی که در سراسر کشور وجود دارد نسبت به سال گذشته کمی کاهش سطح برای کشت سیب زمینی در سراسر کشور داشتیم.

وی افزود: قیمت تضمینی و نگهداری سیب زمینی برای کشت پاییزه امسال 140 ریال است اما با توجه به اینکه سیب زمینی حدود 3500 تا 4500 تن توسط کشاورزان خریداری می شود نیازی به اقدام برای خرید حمایتی نداریم.

پیمان فیروزنیا اذعان داشت: با توجه به کاهش زمین های زراعی در سراسر کشور و محدودیت های موجود، فکر نمی کنم امسال قیمت سیب زمینی به قیمت تضمینی برسد و دور از انتظار است که نیاز به خرید حمایتی باشد. “

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه تا چهار ماه آینده سیب زمینی در جاهای دیگر برداشت نمی شود، هم اکنون در اصفهان، اردبیل و همدان در حال برداشت است. این سیب زمینی ها در انبارهای کشاورزان و سردخانه ها نگهداری می شود.»

برخی از سیب‌زمینی‌های ذخیره‌سازی شده برای کنترل قیمت‌ها و نه برای تغییر قیمت به تدریج وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این، هیچ محدودیتی برای بازاریابی وجود نخواهد داشت. برخی از این سیب‌زمینی‌ها در سال آینده به عنوان غده بذر استفاده می‌شوند. گفت. مورد استفاده کشاورزان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید