برداشت بیش از 442 هزار تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی استان اصفهان/ کاهش منابع آبی باعث کاهش کشت سیب زمینی شده است.


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910658

کارشناس مدیریت صیفی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

کارشناس مدیریت سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال به دلیل کاهش منابع آبی 1.47 هکتار کاهش سطح زیر کشت داشتیم و در چند سال گذشته سطح زیر کشت کاهش یافت. کشت به تدریج کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رامین نظامی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی بیان کرد: سطح زیرکشت سیب زمینی در استان اصفهان در سال برداشت گذشته 13 هزار و 695 هکتار بوده که از این میزان 494 هزار و 350 تن سیب زمینی برداشت شده است، در سال برداشت جاری (1401-1400) 12 هزار و 648 هکتار از اراضی سیب زمینی. رفت و 442 هزار و 680 تن سیب زمینی برداشت شد.


* کاهش منابع آبی باعث کاهش کشت سیب زمینی شده است

کارشناس مدیریت کشاورزی سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال به دلیل کاهش منابع آبی 1.47 هکتار کاهش سطح زیر کشت داشتیم و در چند سال گذشته سطح زیر کشت کاهش داشتیم. به دلیل کاهش آب و به دلیل اینکه چند سالی است که قیمت سیب زمینی به طور مستمر پایین بوده و محصولات اقتصادی تری مانند ذرت علوفه ای و پیاز جایگزین شده اند، به تدریج کاهش یافته است، اما دلیل اصلی آن کمبود آب است. در حومه شهر که شامل شهرهای غربی می شود.

وی افزود: آبیاری قطره ای و آبیاری تحت فشار در سال های اخیر ترویج شده و هر دو نتایج خوبی داشته است. و تا 35 درصد افزایش عملکرد داشتیم زیرا استفاده از آب افزایش یافت و رشد فیزیولوژیکی سیب زمینی تحت تاثیر قرار گرفت و نتیجه بهتر و غده بزرگتر و کیفیت بهتر و مورد استقبال قرار گرفت.

رامین نظمی بیان کرد: در سال های گذشته کشاورزان از دانه سیب زمینی خوراکی در کشت سیب زمینی استفاده می کردند و جهاد کشاورزی به بحث سیب زمینی سالم، درجه بندی شده و گواهی شده بر اساس درجه های مختلف معرفی شد و در چند سال اخیر شدت کار و متوسط ​​عملکرد تولید که 20 تن و زیر 20 تن بود، به میانگین عملکرد 35 تن رسید.

وی ادامه داد: کیفیت و سلامت سیب زمینی تولیدی بسیار خوب است و این نتیجه جهاد کشاورزی است که تاکنون اقدام به واردات و معرفی سیب زمینی به عرضه کنندگان بذر کرده ایم. آنها سیب زمینی مادر سالم با منشاء طبقاتی تولید می کنند و برای محصول بعدی که از نظر عملکرد موثر بوده است به کشاورزان داده می شود.

کارشناس مدیریت کشاورزی سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اقدام دیگر توزیع نهال از طریق جهادکشاورزی است که سیب زمینی، مینی غده که خاستگاه مادر سیب زمینی است در نقاط مختلف تولید می کند و دارد. متخصصانی که از نهال های سیب استفاده می کنند یک غده کوچک تولید می کنند که همان سیب زمینی مادر است.

نظمی افزود: از جمله اقدامات برای کمک به سیب زمینی کاران پرداخت سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه از جمله بذر، کود و …، بحث مکانیزاسیون و تجهیزات در کشت سیب زمینی است که کاشت و فرآوری آن بسیار حائز اهمیت است. سیب زمینی سیب زمینی و داشتن ابزار سمپاشی مناسب ضروری است که سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات کم بهره را معرفی کرده و توانسته عملکرد خوبی در تجهیزات داشته باشد.

او ادامه داد: «ما دوره‌های تبلیغاتی زیادی در زمینه ذخیره‌سازی برگزار کرده‌ایم. در انبارهای قدیمی مخصوصاً در شهرهای غربی استان اصفهان که صاحبان آن کشاورزان خرده پا هستند، انبارهای نامرغوبی وجود داشت و از نظر گرما و سرما و چیدمان و بسته بندی که استفاده می کردند نامناسب بودند.» در این چند سال در بحث ذخیره سازی از طریق جهاد کشاورزی تا حدودی توانسته ایم با آموزش و اقدامات سرمایشی و گرمایشی مناسب فصلی، ذخیره سازی را مناسب کنیم و ضایعات را کاهش دهیم.

کارشناس مدیریت سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تعدادی از کشاورزان می توانند از سردخانه استفاده کنند و برخی نیز سردخانه های کوچکی در مزارع خود ساخته و انبارهای خود را به فن یا وسایل سرمایشی و گرمایشی به سیب زمینی مجهز کرده اند. فساد و ضایعات تا حدودی در انبار کنترل شده و کارهای بیشتری باید انجام شود.

ناظمی افزود: اگر قیمت سیب زمینی هر سال نوسان نداشت این کاهش سالانه که هر ساله سطح زیر کشت را کاهش می دهد وجود نداشت و در سال های اخیر قیمت بسیار پایین و هزینه ها برای درآمد مناسب نبود و کشاورزان به محصولات دیگر روی آوردند می گویند این بحث در بازار است که خوشبختانه امسال کمی بهتر شده است.


* فریدن بیشترین کشت سیب زمینی را در استان دارد

وی افرود: برای کنترل نوسانات قیمت مدل کشاورزی قراردادی منعقد شد و از الگوی کشاورزی پیمانی جهاد کشاورزی پیروی می کنیم که در آن بازار تنظیم می شود تا میزان کشت و برداشت را کنترل کنیم که در حد نیاز بازار باشد و بدون نیاز باشد. کم و بیش

وی در ادامه افزود: امسال فریدن در استان اصفهان با سه هزار و 500 هکتار و سمیرم با دو هزار و 900 هکتار و چادگان دو هزار هکتار سطح زیر کشت دارند. مناطق غربی مستعد کشت سیب زمینی هستند و در سایر مناطق اصفهان و بویین میندشت نیز به کشت سیب زمینی می پردازند که به دلیل کمبود آب کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید