هجوم بانه نشینان استان های همجوار برای برداشت سیب زمینی / اشتغال فصلی 24 هزار نفر در کار برداشت سیب زمینی در دهگلان + فیلم


ساعت: 08:48
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910478

دستمزد کارگران در فصل برداشت سیب زمینی افزایش می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: برداشت سیب زمینی موجب اشتغال 24 هزار نفر در زمینه اشتغال فصلی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، هر ساله فصل برداشت سیب زمینی باعث می شود تا شهرهای تولید کننده سیب زمینی با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی کار و افزایش هزینه های کارگری مواجه شوند و این امر منجر به هجوم کارگران از شهرهای مجاور یا استان های همجوار برای برداشت سیب زمینی می شود. .

کدیر محمودی یکی از کارگران برداشت سیب زمینی می گوید: شهرهایی که کارگران از بانه برای چیدن سیب زمینی به آنجا می روند در استان کردستان، دهگلان و کوروه و همجوار استان همدان است. در بین کارگران عمدتاً از شهرستان بانه وظیفه برداشت سیب زمینی در شهرستان های مذکور را بر عهده دارند و تمامی اعضای خانواده در این امر مشارکت دارند.

وی می گوید: برداشت معمولاً یک ماه طول می کشد، برای هر گونی که پر می کنند 15 هزار تومان حقوق می گیرند، بسته به توانایی فرد به طور متوسط ​​روزی 50 تا 70 گونی پر می کنند.

رزگار بیگی در این باره می گوید: گاهی برای بسیاری از کارگران، رفتن به شهرستان ها برای برداشت سیب زمینی نمی تواند به دلیل بیکاری باشد، اما کمبود کارگر در شهرستان های تولیدکننده این محصول و افزایش دستمزدها به ویژه این روزها باعث شده است که بیشتر شود. کارگران بیش از هر شهر دیگری. حمله

وی می گوید: اکنون مهم نیست که کارگران برای برداشت محصول به شهرهای دیگر بروند، موضوع عدم نظارت بر دستمزد روزانه کارگران برای برداشت محصول است که از آنجایی که نظارتی وجود ندارد، در قالب توافقنامه ای بین سازمان های تولیدی و غیره است. دو طرف نه کتبی و شفاهی که در پایان کارگاه از پرداخت کامل دستمزد مالک یا مالک زمین امتناع می کند و به نظر من نیاز به نظارت شورای عالی کار دارد.


2e239267 7ae3 474c 9962 d0f863551ed9 خبر خاکستری


اشتغال فصلی 24 هزار نفر در برداشت سیب زمینی دهگلان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: برداشت سیب زمینی موجب اشتغال 24 هزار نفر در زمینه اشتغال فصلی شد.

فرهاد یعکوب نژاد گفت: کار برداشت سیب زمینی از سطح 4150 هکتار از مزارع آبی شهرستان دگلان رو به پایان است.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال از این میزان سطح زیر کشت 140 تن دانش آموز برداشت شود که ممکن است این میزان به 150 هزار تن افزایش یابد.

یعقوب نژاد با اشاره به اینکه حجم عظیمی از سیب زمینی برداشت شده در سردخانه ها و مراکز نگهداری سنتی این شهرستان نگهداری می شود، ادامه داد: شهرستان دهگلان ظرفیت 40 هزار تن سردخانه و 60 هزار تن انبار سنتی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید