کشت کلزا به عنوان محصولی برای غلبه بر تنش آبی/افزایش 300 هکتار سطح زیر کشت


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913179

علی چاله چله با اشاره به اهمیت کشت کلزا گفت: در حال حاضر 2200 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا است که نسبت به سال گذشته 300 هکتار افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، توسعه کشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه علاوه بر صرفه جویی اقتصادی برای کشاورزان و تحقق اقتصاد مقاومتی موجب صرفه جویی در منابع آبی نیز می شود.

حجم زیادی از سفره های زیرزمینی کرمانشاه در سال های اخیر به دلیل کمبود بارندگی و کشت محصولات پرآب از بین رفته است.

بنابراین تغییر الگوی کشت یکی از راهکارهای دولت برای مدیریت منابع آبی و غلبه بر استرس های اخیر است و کشاورزان باید با همکاری در این برنامه، کشت محصولات کم آبی مانند کلزا را در برنامه های خود قرار دهند.

علی چاله چاله اظهار داشت: کلزا یکی از دانه های روغنی است که بعد از غلات یکی از محصولات استراتژیک محسوب می شود. سال گذشته حدود 1900 هکتار از اراضی استان کرمانشاه به کشت این محصول اختصاص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه حمایت از کشت این محصول در دستور کار این سازمان قرار دارد، خاطرنشان کرد: توسعه کشت این محصول می تواند منجر به بی نیازی کشور از واردات دانه های روغنی شود، بنابراین خرید این برداشت تضمین شده است.

وی گفت: هم اکنون 2 هزار و 200 هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت کلزا می رود که نسبت به سال گذشته 300 هکتار افزایش داشته است.

چاله چاله به اهمیت کشت دانه های روغنی کلزا اشاره کرد و اظهار داشت: این دانه روغنی از نظر اقتصادی مفید بوده و با قرار گرفتن در تناوب کشاورزان ظرفیت زمین های کشاورزی را افزایش می دهد و به حفظ آب سفره های زیرزمینی نیز کمک می کند.

وی ویژگی های سازگاری با محیط زیست، کنترل علف های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت در برابر سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده سازی زمین برای کشت دوم و وجود حدود 40 درصد روغن مرغوب را از دیگر ویژگی های آن عنوان کرد. مزایای توسعه کشت کلزا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید