300 هکتار از اراضی لرستان زیر کشت موسیر شد/ ضرورت توسعه کشت گیاهان دارویی


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808279

کیانی فر با اشاره به لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی در استان گفت: 300 هکتار از اراضی لرستان زیر کشت کم عمق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن کیانی فر در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار کرد: سطح کم عمق لرستان حدود 300 هکتار است که بیشترین سطح آن در شهرستان های الیغودرز، الشتر و نورآباد است و میانگین تولید موسیر در هکتار حدود 8 تن است.

وی افزود: موسیر گیاهی دارویی است که به یا غده زیرزمینی آن پس از فرآوری و شیرین شدن مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه دارویی در تمام ارتفاعات در مناطق سردسیر و برفی می روید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بهره برداری غیر مجاز از موسیر در عرصه های طبیعی توسط دلالان خسارات جبران ناپذیری به زیستگاه های طبیعی آن وارد می کند که منابع طبیعی باید طبق قوانین حفاظتی با سودجویان برخورد کند.

وی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی با پیروی از سیاست وزارت فرهنگ و توسعه گیاهان دارویی اقدام به معرفی چنین دارویی کرده است، تصریح کرد: سال ها هزینه تنفس را می دهند.

کیانی فر گفت: جهاد کشاورزی در ابتدا برای تشویق و توسعه متقاضیان با هماهنگی منابع طبیعی اقدام به خرید و توزیع بذر موسیر یا پیاز در بین متقاضیان کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت کم عمق نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است، کارخانه قلمه و خشک کن موسیر در استان خانگی و کارگاه های کوچک و دارای کارخانه یا فرآوری بزرگ است. بدون محصول و عمده مواد اولیه آن در استان های اصفهان و همدان به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: قیمت موسیر با توجه به بازار مصرف و رعایت سایر عوامل تورمی در کشور و تقاضای بالا در این مدت تا 3 تا 4 برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید