کاهش تولید کلزا بر اثر سرمازدگی در استان زنجان / برداشت کلزا از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان طارم آغاز می شود.


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839321

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دمای هوا در فصل زمستان به شدت کاهش یافته و باعث از بین رفتن مزارع کلزا در استان زنجان شده است، گفت: پیش بینی می شود امسال 750 تن محصول برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین عامری در گفت و گو با موج رسا; وی با تاکید بر اینکه کشت کلزا به عنوان محصولی راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم با همکاری مطلوب کشاورزان در مزارع استان در حال توسعه است، گفت: هدف رعایت تناوب زراعی مطلوب در مزارع و همچنین تلاش برای کاهش سطح زراعی است. وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی

وی با اشاره به فواید توسعه کشت کلزا در مزارع روستایی گفت: باعث بروز علف های هرز و افزایش بیماری می شود، گفت: در این مزارع لکه هایی روی برگ ها دیده می شد که البته برای بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذر اصلاح شده، توسعه کشت کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.

مدیر زراعت سازمان کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 720 هکتار از مزارع استان زنجان به کشت کلزا اختصاص دارد، گفت: متاسفانه در فصل زمستان به ویژه در دی و بهمن ماه دمای هوا به شدت کاهش یافت و این امر منجر به کشت کلزای سطحی شد. مزارع برخی از شهرها به دلیل یخبندان شدید تخریب شده است.

وی گفت: سطح کلزای حفظ و برداشت شده می تواند حدود 500 هکتار باشد که پیش بینی می شود 700 تا 750 تن کلزا از این منطقه برداشت شود. اما در روزهای آینده کلزا از شهرستان طارم برداشت و مراکز خرید آماده پذیرش خواهند بود.

عامری با اشاره به اینکه آخرین قیمت خرید تضمینی کلزا 15 هزار تن اعلام شده است، گفت: خرید تضمینی هر ساله باعث استقبال بیشتر کشاورزان از این محصول می شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام مناسب با شرایط اقلیمی زنجان یکی از راهکارهایی است که در کشت کلزا برای دستیابی به بالاترین عملکرد در هکتار دنبال می کنیم. اما کلزای تولید شده در استان به دلیل استفاده از بذر مناسب و مهارت هایی که کشاورزان استان در سال های اخیر در کشت و مراقبت از مراحل رشد این محصول کسب کرده اند از کیفیت خوبی برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید