ملخ های مراکشی مهمان ناخوانده مراتع طارم هستند/ تا چند روز آینده پوره ملخ در مراتع طارم مشاهده می شود.


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819215

خطر شیوع ملخ مراکشی در کشاورزان طارمی:

مراتع شهرستان طارم هر ساله به دلیل شرایط خاص آب و هوایی مورد حمله ملخ های مراکشی قرار می گیرد و امسال 35 تیم از سازمان جهاد کشاورزی وظیفه یافتن این آفت مزاحم را بر عهده گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; ملخ یکی از آفات مهم در مزارع کشاورزی است که هر ساله پس از روزهای سرد زمستان که هوا گرم می شود و به مزارع حمله می کند زاد و ولد می کند و در این میان ملخ مراکشی یکی از ملخ های مهاجم است که یکی از مهمترین آنهاست. گونه های خطرناک که حیات گیاهی را به خطر می اندازند، حتی ممکن است زندگی حیوانات و به ویژه زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهند و به یکی از مشکلات امنیت غذایی تبدیل شوند.

یکی از شهرهایی که همه ساله برای مبارزه با این آفت اقدام می کند شهرستان طارم است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل مناسبی برای پرورش ملخ مراکشی است و تاخیر در سمپاشی و سمپاشی باعث می شود ملخ ها بال های خود را باز کرده و به مزارع حمله کنند و تمامی گیاهان را از بین ببرند.

آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین ماه در مراکز ملخ و اراضی ملی مشاهده می شود که پس از بومی سازی مورد هدف قرار می گیرند. اما اگر در مرحله 2 برای مدت کوتاهی آفت کنترل نشود ملخ ها به سن 5 تا 6 سالگی می رسند و به مزارع حمله می کنند.

برای کنترل این ملخ ها علاوه بر کنترل آفات در طغیان، عملیات کانونی انجام می شود تا از پخش شدن و افتادن بال های آفت در مزارع و باغ ها جلوگیری شود. زیرا در صورت بالدار شدن آفت، کار مبارزه بسیار سخت، پرهزینه و با حداقل کارایی خواهد بود.

با این حال این شهرستان هر ساله در معرض تهدید قرار می گیرد اما از سوی دیگر گاهی کمبود سم برای ادامه حیات کافی نیست و نبود سم پاش مبارزه را دشوار می کند، بنابراین به گفته معاون بهبود اصلاح اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی زنجان آخرین سال 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم پایش و متمرکز شد و در 25 هزار هکتار نیز کنترل شیمیایی انجام شد.

مجید بلالی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار موج رسا گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته پایش مراتع طارم از اواخر اسفندماه برای مبارزه با این مراتع آغاز شد. کاهش ملخ های مراکشی.”

وی با بیان اینکه 35 تیم از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در طارم مستقر هستند و ملخ های مراکشی را جابجا می کنند، افزود: امسال به دلیل دمای پایین پوره ها به تاخیر افتاده است اما انتظار داریم در هفته آینده پوره ها روی سطح ظاهر شوند. شهرستان طارم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه باید در بهترین زمان با این افول آزاردهنده مبارزه کرد، گفت: مبارزه با ملخ مراکشی تا پایان خرداد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ مراکشی چندین تن سم در استان خریداری شده است، افزود: برای ادامه مبارزه به 10 تن سم دیگر نیاز داریم و در تلاش هستیم اعتبار لازم را جذب کنیم. “

بلالی گفت: «مبارزه با کاهش ملخ های مراکشی کاملا رایگان است و هزینه ای برای کشاورزان ندارد.» کارشناسان جهاد را برای نظارت بر مراکز آلوده برای مبارزه و پاکسازی منطقه مطلع کنید.

وی تاکید کرد: مناطق آلوده به ملخ مراکشی پس از بومی سازی با پرچم آبی شناسایی و سپس سمپاشی انجام شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید