مبارزه با ملخ مراکشی در سرزمین های طارم سفلی آغاز می شود

این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل مناسبی برای پرورش ملخ مراکشی است.

علی شمسینی در رابطه با آماده سازی زمین برای مبارزه با ملخ مراکشی گفت: آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین ماه در مراکز ملخ و اراضی ملی مشاهده می شود و پس از مکان یابی طغیان می شود.

وی افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته بحث تامین و تجهیز ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت آغاز شده است.

شمسینی ادامه داد: از اواسط اسفند سال گذشته پایش، شناسایی و هدف گذاری این آفت را آغاز کرده ایم. ماه ها ادامه دادیم.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم مصفلی گفت: پایش روزانه مرکز ملخ از نیمه اول فروردین ماه آغاز شد و روزانه 3 تیم عملیاتی از کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی طارم مصفلی با این آفت مبارزه می کنند.

شمسینی با بیان اینکه مبارزه با این آفت با روش های شیمیایی و سمپاشی انجام می شود، گفت: اگر این آفت برای مدت کوتاهی در مراحل سنی 2 و 3 مبارزه نشود، این ملخ ها به سن 5 تا 6 سالگی می رسند و بالدار می شوند و وارد می شوند. مزارع هجوم خواهند آورد.

وی اذعان داشت: باید تلاش کنیم تا قبل از رسیدن این پوره به چهار سالگی جمعیت آفت را کاهش و کنترل کنیم زیرا در غیر این صورت از عهده کارشناسان جهاد خارج می شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارمسفلی گفت: سال گذشته مبارزه با ملخ مراکشی در حدود 20 هزار هکتار از اراضی و مراتع طارمسفلی انجام شد و امسال نیز پیش بینی می شود مبارزه با این آفت به همین میزان ادامه یابد. . از سرزمین ها».

شمسینی در ادامه با بیان اینکه این مبارزه تاکنون در 5000 هکتار زمین صورت گرفته است، ادامه داد: متاسفانه پوره هایی که به سن 4 و 5 سالگی می رسند در حال بالدار شدن هستند. در این راستا مراکزی را که این آفت در سال گذشته و نبردی که شروع کردیم در آن رشد و تکثیر پیدا کرده است، شناسایی کنید.

وی با اشاره به اینکه ملخ بالدار می تواند تا 30 کیلومتر پرواز کند، افزود: موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، خشکسالی و از دست دادن مراتع از دلایل اصلی گسترش ملخ مراکشی است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارمسفلی گفت: یکی از اقدامات انجام شده برای مقابله با این آفت در سال جاری این بود که به دهیاران، شوراها و پرورش دهندگان طارمسفلی اطلاع داده شود تا کارشناسان جهاد کشاورزی به محض مشاهده این آفت نسبت به مبارزه و پاکسازی منطقه اقدام کنند. “

شمسینی بیان کرد: امیدواریم مردم به ویژه کشاورزان و دامداران برای آغاز مبارزه با این آفت و جلوگیری از آسیب بیشتر به مراتع و مزارع طارم مصفلی همکاری لازم را با جهاد کشاورزی داشته باشند.

وی گفت: مرکز جهاد کشاورزی شهرستان طارمسفلی برای مبارزه با این آفت در نقاط دور از دسترس، مقدار سم رایگان در نظر گرفته است تا شهروندان به محض مشاهده با آن مبارزه کنند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارمسفلی در پایان گفت: از آنجایی که اراضی منطقه طارمسفلی با استان های گیلان و زنجان هم مرز است و ملخ های بالدار می توانند تا 30 کیلومتر پرواز کنند، امیدواریم این استان ها نیز مبارزه با ملخ ها را آغاز کنند چرا که در غیر این صورت. جهاد کشاورزی قزوین فعال است. کنترل آفات بی فایده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید