مهمان ناخوانده مهمان ایلام شد/ مدارس ایلام تعطیل شد


ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836095

گرد و غبار این میهمان ناخوانده از شب گذشته در حال بازدید از برخی نقاط استان ایلام از جمله مهران است که امروز غلظت آن افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، گرد و غبار از شب گذشته وارد مناطق مهران و دهلران شد و امروز در آسمان ایلام توده ای گرد و غبار همراه با ابرهای پراکنده مشاهده می شود.

شدت این گرد و غبار از ابتدای امروز در حال افزایش بوده و در خلاء است که به گفته کارشناسان دید افقی در شهر ایلام کاهش یافته است.

پدیده گرد و غبار چند سالی است که ریه های مردم غرب کشور به ویژه استان ایلام را آزار می دهد و روح مردم را تهدید می کند.

اما گاهی به ویژه با شروع فصل گرما و تغییر اقلیم در جهان عرب و فصل موسمی، گرد و غبار ناشی از خشکسالی در این مناطق و خشک شدن شیارها و تالاب های عراق، این گرد و غبار از غرب می آید. بخش هایی از کشور

این گرد و غبار علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی در اقشار مختلف مردم به ویژه سالمندان و کودکان، سلامت سایر اقشار مردم را نیز به خطر می اندازد. از طرفی ذرات گرد و غبار چسبیده بر برگ و تنه درختان تغییرات عمده ای در فتوسنتز ایجاد می کند و بیماری آنها از طرفی سلامت غذای انسان را به خطر می اندازد، زیرا در منابع آبی رودخانه ها و مزارع قرار دارند.

کاهش بارندگی در سال های اخیر، عدم تثبیت شن و ماسه در مناطق و افزایش مناطق بیابانی در کشورهای همسایه از جمله دلایل حضور این میهمان ناخوانده در مرزهای غربی کشور است که نشان می دهد کانون این گرد و غبار خارج از کشور بوده است. کشور.


میزان گرد و غبار در ایلام به ۴۰ برابر حد مجاز رسیده است

جمیل صادقی فر به کارگروه رسانه ایلام گفت: وضعیت گرد و غبار در ایلام به بیش از 40 برابر حد مجاز رسیده است.

وی گفت: وضعیت بسیار خطرناکی به خصوص برای گروه های پرخطر وجود دارد.

به دلیل غلظت بالای گرد و غبار و تمایل به افزایش، فعالیت صبح و عصر کلیه مدارس و مراکز آموزشی در تمامی مناطق استان ایلام در روز دوشنبه تعطیل است.

مدارس ایلام تعطیل شد

مجید بیگلریان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام گفت: با ورود توده جدید گرد و غبار به شهرستان مهران با غلظت بیش از هفت هزار میکروگرم بر مترمکعب به 49 برابر رسیده است. حد

وی افزود: بر اساس غلظت استاندارد آلودگی هوا که 150 میکروگرم بر مترمکعب است، آلودگی هوای شهرستان دلوران به 5 برابر حد مجاز 816 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران گفت: غلظت آلودگی هوا در استان ایلام با روند رو به رشد 237 میکروگرم بر متر مکعب است و آلودگی در سایر شهرها طبیعی است.

وی ادامه داد: تمامی مدارس و مراکز آموزشی فردا دوشنبه 13 اردیبهشت در نوبت صبح و عصر در سراسر استان تعطیل است.

بیگلریان افزود: همچنین ادارات و بانک های سراسر استان با دو ساعت تاخیر مواجه خواهند شد.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی از شب گذشته گرد و خاک وارد استان شد که باعث کاهش دید افقی در محورهای ارتباطی استان شد.

وی به رانندگان توصیه کرد که در این محورها تردد غیر ضروری نداشته باشند و افزود: برای جلوگیری از تصادف بین وسایل نقلیه به رانندگان توصیه می کنیم فاصله طولی را رعایت کرده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

فرمانده انتظامی ایلام با تاکید بر اینکه رانندگان برای کاهش دید از نور بالا استفاده نکنند، گفت: رانندگان باید قبل از رانندگی از سالم بودن چراغ‌های خود به‌ویژه چراغ‌های مه شکن و هنگام ظاهر شدن مطمئن شوند. از گردوی آسیاب شده استفاده کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید