آغاز برداشت انگور از تاکستان های چهارمحال و بختیاری/ کاهش 30 درصدی تولید انگور به دلیل سرمازدگی


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902600

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد؛

ابراهیم شیرانی گفت: برداشت انگور در تاکستان های چهارمحال و بختیاری بسته به آب و هوای هر منطقه از ابتدای شهریور ماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران این استان اظهار داشت: برداشت انگور در تاکستان های استان بسته به آب و هوای هر منطقه از ابتدای شهریور ماه آغاز شده است و برداشت انگور در تاکستان های استان بسته به آب و هوای هر منطقه از ابتدای شهریور ماه آغاز شده است. تا پایان مهرماه ادامه دارد.


وی افزود: مشکلی که امسال رخ داد سرمازدگی طولانی محصولات در فصل بهار است، همین مشکل در مورد تاکستان ها و باغات نیز رخ داد.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش بینی می شد امسال نزدیک به 51 هزار تن انگور در استان تولید کنیم اما به دلیل سرمازدگی محصولات شاهد افت 30 درصدی عملکرد بودیم. .


شیرانی تصریح کرد: از ارقام انگور کشت شده در چهارمحال و بختیاری می توان به عسگری اشاره کرد که یک رقم دیررو است که یکی از معایب تولید انگور در این استان برداشت آن در اواخر فصل تابستان و به دلیل زودرس بودن است. سرمای پاییزی خسارات زیادی به بار می‌آورد، بنابراین باید با شاخه‌بندی و اصلاح به سراغ تغییر ارقام انگور برویم.


وی خاطرنشان کرد: داربست بندی انگور در مکان هایی که در فصل زمستان سرمای کمتری دارد در دستور کار قرار دارد که این امر باعث بهبود رنگ انگور و بر این اساس بازارپسندی آن می شود.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سطح باغات چهارمحال و بختیاری نزدیک به 4200 هکتار است که 100 هکتار آن نهال و 4100 هکتار بارور است که بیشتر باغات انگور به ویژه در شهرستان کیار است. در منطقه قرهو و حاجی آباد.


شیرانی تصریح می کند: در ابتدای برداشت انگور به صورت روزانه و تازه مصرف می شود که به استان های همجوار به ویژه استان های گرمسیر ارسال می شود. غور و مشتقات آن مانند شیره غور، تهیه شیره انگور و کشمش از دیگر مصارف درخت مو در تاکستان های این منطقه می باشد که این ولایت نیز آماده است.


وی با اشاره به اینکه ظرفیت فرآوری و تهیه کنسانتره بین 5 تا 10 هزار تن انگور از تاکستان های چهارمحال و بختیاری در کارخانه ساندیس گروهو وجود دارد، تاکید کرد: امسال به دلیل سرمازدگی قیمت این محصول بالا بوده و درآمد خوبی برای باغبان بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید