چرخه سنتی تولید تاکستان و بهره وری / تولید ثروت از سرمایه انگور کشور مستلزم صنعتی شدن است.


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910260

گزارش دلایل و ضرورت صنعتی شدن چرخه تولید انگور.

باغات انگور با قدمت 3300 سال یک ظرفیت اقتصادی بالقوه در کشور است. اگر تولید 3 میلیون و 400 هزار تن انگور در کشور را سرمایه ملی بدانیم قطعاً استان ها با فرآوری و ایجاد کارخانه های مرتبط به ثروت قابل توجهی از این ظرفیت اقتصادی دست پیدا می کنند و این در حالی است که روند تولید این محصول همچنان ادامه دارد. به روش سنتی .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، خراسان شمالی از ظرفیت بالقوه بسیار خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار است که توانایی تولید ثروت بسیار بالایی را دارد. از منظر کلان، حتی این ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی خراسان شمالی می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای صادرات غیرنفتی باشد.

تاکستان ها از جمله این ظرفیت های بالقوه کشاورزی هستند که سطح زیر کشت فعلی آن در خراسان شمالی 16500 هکتار است. سالانه از این سطح باغات دیم و آبی استان 15 نوع انگور به میزان 164 هزار تن برداشت می شود و میانگین عملکرد انگور در هر هکتار از تاکستان های دیم استان به 10 تن می رسد در حالی که میانگین عملکرد انگور در هر هکتار از باغات دیم استان به 10 تن می رسد. عملکرد در تاکستان های دیم کشور پنج تن انگور در هکتار وجود دارد.

از این میزان 13 هزار تن از تولید سالانه انگور منطقه به صورت تازه خوری روانه بازار می شود. همچنین 60 هزار تن از آن به صورت سنتی و صنعتی فرآوری می شود که 91 هزار تن مازاد آن به خارج از استان صادر می شود.

با توجه به اینکه خراسان شمالی در حال حاضر از نظر سطح زیر کشت تاکستان در رتبه هشتم کشور قرار دارد، بنابراین تمامی آمارهای ذکر شده نشان می دهد که مسیر توسعه اقتصادی خراسان شمالی می تواند از تاکستان های این استان نیز عبور کند، اما قطار توسعه از این مسیر نیازمند راه آهن کامل صنعتی

صنعتی شدن انگور در خراسان شمالی مستلزم ایجاد و تامین زیرساخت هایی است که با وجود دو دهه صحبت از آن، هنوز معرفی نشده و روش بهره برداری از انگور تولیدی این استان همچنان سنتی است.

از جمله این تمهیدات زیرساختی لازم برای اجرای طرح فراز برای ارتقای تولید کمی و کیفی انگور در تاکستان های استان است که تاکنون تنها در 150 هکتار از 16500 هکتار باغ انگور استان اجرا شده است.

زنجیره صنعتی شدن انگور البته مستلزم تحقق و تامین سایر پیش نیازها از جمله آموزش باغداران و همچنین برنامه ریزی برای فرآوری انگور و تولید انواع فرآورده های جانبی از آن بر اساس اتصال یا ایجاد است. از کارخانه های مختلف صنعتی، غذایی و دارویی که باید مواظب آنها بود به دریا رفت و سرمایه گذاری کرد.

قطعاً در مجموع صنعتی شدن این محصول ثروت زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت که می تواند درآمد مالیاتی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.


لزوم ایجاد صنایع تکمیلی برای صنعتی شدن تولید انگور

محمد محمدزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: سالانه 164 هزار تن انگور از 16 هزار و 500 هکتار باغ انگور در خراسان شمالی برداشت می شود.

محمدزاده با بیان اینکه زمان اصلی برداشت از تاکستان های خراسان شمالی که دارای آب و هوای متنوع است در ماه های شهریور و مهر است، گفت: برداشت محصول از استان به صورت همزمان به بازار عرضه می شود که این امر باعث کاهش قیمت معامله می شود. خرید انگور از باغبان

وی خاطرنشان کرد: اگرچه انگور مازاد استان در سال های اخیر در بازار پاکستان عرضه می شد اما به دلیل ورود رقبای جدید و همچنین افزایش تعرفه واردات انگور در آن کشور این بازار را از دست داده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل برداشت امسال قیمت خرید انگور از باغداران استان به حدی کاهش یافته که سازمان تعاون روستایی استان اقدام به خرید 3 و 4 کرده است. انگور درجه بندی شده، برای جلوگیری از افت بیشتر این محصول در استان.


929bfa06 1219 4097 afc9 75a31ce65ea9 خبر خاکستری

وی گفت: برای تبدیل این ظرفیت و سرمایه کشاورزی استان باید واحدهای اقتصادی، تبدیلی و صنعتی جانبی برای فرآوری انگور و تولید محصولات مختلف از آن در استان ایجاد و آماده شود.

محمدزاده همچنین بیان کرد: استان باید سردخانه و انبار فنی برای نگهداری انگور بسازد.

وی گفت: برای تحقق این زیرساخت های لازم، شراب کاران استان باید تشکلی قوی تشکیل دهند تا بتوان برای این ظرفیت کشاورزی و اقتصادی استان، بازاریابی صادرات محور را فراهم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در عین حال به برگزاری میز تخصصی انگور در روزهای اخیر در استان اشاره کرد و گفت: برگزاری این گردهمایی ها به آشنایی شراب کاران با روش های نوین کاشت و کاشت کمک می کند. برداشت -دوره برداشت و همچنین معرفی آنها به ذائقه بازار داخلی و صادرات کمک می کند.


برگزاری جشنواره های انگور ممکن است مقدمه ای برای صنعتی شدن انگور بوده باشد

پروفسور پاپلی یزدی محقق و مدرس دانشگاه نیز در خصوص صنعتی شدن ظرفیت کشاورزی و اقتصادی انگور با طرح این سوال که چگونه می توان از باغات انگور به توسعه اقتصادی دست یافت؟ با وابستگی به این محصول، از محصول انگور به تولید ثروت دست یافته اند.

پاپلی یزدی گفت: حتی اگر طرح فراز به صورت علمی و نه به شیوه سنتی که گران است حتی در سطح تمام تاکستان های کشور اجرا شود، باز هم نمی توان از باغات انگور تولید ثروت کرد.

وی تصریح کرد: برای کسب ثروت از باغات انگور باید زنجیره جلو، پهلو و پشت این صنعت تهیه شود.

این محقق و مدرس دانشگاه تصریح کرد: تسهیل و گره گشایی از فرآیند پیچیده اداری برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری در این چرخه بسیار ضروری است که باید در این زنجیره مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سپس برای ساماندهی و مدیریت ظرفیت تولید انگور در دوره کاشت – برداشت – برداشت، بهره گیری از روش های نوین کشت، تولید و فرآوری این محصول و همچنین ساخت این امر ضروری است. فرآیند علمی، تشکل های قوی با حضور شراب کاران در سطح استان تشکیل شود.

پاپالی یزدی خاطرنشان کرد: در این زنجیره باید کارگروه انگور، خرید تضمینی انگور، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای باغداران، راه اندازی پژوهشکده انگور در استان هایی مانند خراسان شمالی، تورهای علمی برای معرفی شراب کاران به خود باشد. با روش های نوین تولید انگور و حضور در نمایشگاه های بین المللی برای آشنایی با ذائقه جاری بازارهای صادراتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: تامین سموم، علف کش و ماشین آلات مکانیزه، واحدهای سورتینگ و بسته بندی صادراتی نیز باید در زنجیره صنعتی سازی تولید انگور مستقر شود.

این محقق و مدرس دانشگاه یادآور شد: باغ‌های انگور باید به کارخانه‌های تفاله انگور، کارخانه‌های روغن‌گیری برای تولید روغن هسته انگور، واحدهای فرآوری برای تولید دارو از 24 کارخانه ویتامین‌های انگور و کارخانه‌های صنایع چوب تبدیل شوند تا از مزایای وی استفاده شود. این کارخانه ها را ایجاد و توسعه داد.

وی در عین حال افزود: اتاق بازرگانی ایران و استان ها نیز باید بازاریابی انگور و فرآوری آن را انجام دهند.

پوپلی یزدی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در گذشته تاریخی ایران جشن هایی در زمان برداشت انگور برگزار می شد، اظهار داشت: انگور جدای از ظرفیت اقتصادی-کشاورزی، دارای ویژگی فرهنگی در تاریخ ایران نیز می باشد. از همبستگی اجتماعی

وی گفت: احیای برگزاری جشنواره های انگور می تواند زمینه ساز و زمینه ساز ساخت زنجیره ای برای تشکیل چرخه صنعتی انگور در سطح کشور شود.


e8d7903e 1703 4373 802c d20cab890205 خبر خاکستری


لزوم دستیابی به بازارهای صادراتی انگور برای سرمایه ملی

کاویانی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه سالانه بیش از 100 تن انگور از 16 هزار و 500 هکتار از باغات انگور خراسان شمالی برداشت می شود، اظهار داشت: هر کیلوگرم انگور با میانگین قیمت به فروش می رسد. هر سال 10 هزار تومان.» بیش از هزار میلیارد تومان درآمد برای شراب کاران استان به دست می آید.

کاویانی بیان کرد: این درآمدزایی حاصل فروش انگور فرآوری نشده است و اگر این محصول باغی به محصولات پیشرفته صنعتی، غذایی و دارویی تبدیل شود، ثروت های متعددی برای کشور ایجاد می کند و استان و جامعه از این گردش مالی منتفع خواهند شد.

وی بیان کرد: این در حالی است که چرخه صنعتی این محصول در سطح کشور و استان تهیه نشده است، بنابراین همه ساله در فصل برداشت شراب کاران با نگرانی فروش انگور تازه خود مواجه می شوند و مجبور می شوند نرخ بسیار پایین، محصول خود را به بازار داخلی بیاورید.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه انگور یک سرمایه ملی است، درخواست کرد: تا زمانی که صنعتی شدن این محصول محقق نشود، بازاریابی آن برای صادرات انگور بیش از تولید داخلی انجام شود.


تلاش برای به دست آوردن مجدد بازار پاکستان

سعید پورآبادی رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز گفت: تولید انگور در استان و کشور باید بر اساس روش علمی طرح فراز باشد تا بتوان کمیت و کیفیت این محصول را ارتقا داد.

پورآبادی با یادآوری این موضوع که ایران از سال گذشته بازار صادرات محصول انگور خود را به پاکستان به دلیل بسته بندی نامناسب و ورود رقبای جدید به این بازار از دست داد، گفت: اخیرا اتاق بازرگانی استانی سرکنسول جدید پاکستان را از دست داده است. در ایران از وی دعوت کرد تا به خراسان شمالی سفر کند تا دوباره برای تامین مازاد انگور تولیدی ایران و خراسان شمالی به این کشور مذاکره شود.

وی بر لزوم مکانیزه شدن تولید انگور، بسته بندی مناسب این محصول و فرآوری صنعتی به محصولات مختلف جهت ارسال به بازارهای هدف تاکید کرد.

صنعتی سازی چرخه تولید انگور با استفاده از تجربیات بین المللی

محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی نیز بر اهمیت استفاده از تجربیات جهانی برای دستیابی به تولید انگور با کیفیت، فرآوری محصولات مختلف انگور و کاهش مصرف آب در باغات انگور تاکید کرد.

حسین نژاد تصریح کرد: باید صنایع مرتبط با تولید انگور در استان ایجاد شود تا این ظرفیت اقتصادی به منبع ثروت استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید