صادرات بیش از 20 هزار تن محصولات کشاورزی در سال جاری/ خسارت 35 تا 70 درصدی باغات انگور تاکستان

ساعت: 15:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790847

حشمت اله رحمانی از صادرات بیش از 20 هزار تن محصولات کشاورزی شهرستان تاکستان در سال جاری خبر داد و گفت: حدود 11 هزار هکتار از اراضی و باغات شهرستان تاکستان تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری است که حدود 20 درصد از کل اراضی شهرستان را شامل می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حشمت اله رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان تاکان گفت: امسال با توجه به وضعیت مطلوب صادرات حدود 5 هزار تن گوجه فرنگی به مساحتی حدود 3700 هکتار در شهرستان تاکان صادر شد.

وی از صادرات بالغ بر 20 هزار تن محصولات کشاورزی از شهرستان تاکان در سال جاری خبر داد و افزود: امسال حدود 4 هزار تن انگور و بالغ بر 10 هزار تن کشمش از تاکان صادر شد که صادرات این محصول همچنان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان گفت: بیشتر محصولات تولیدی شهرستان تاکستان از نظر سطح زیرکشت گندم خشک است که حدود 30 هزار هکتار وسعت دارد.
وی گفت: متأسفانه سال گذشته به دلیل خشکسالی بیشترین خسارت به محصول گندم خشک وارد شد که در مجموع حدود 4 هزار تن گندم از مزارع شهرستان تاکان به مراکز خرید رسید.
رحمانی افزود: تولید گندم نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است به طوری که سال گذشته 27 هزار تن گندم به سیلوها و سایر مراکز خرید تحویل داده شد.
تولید گندم نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است
این مسئول ادامه داد: حدود 11 هزار هکتار از اراضی و باغات شهرستان تاکستان تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری است که حدود 20 درصد از کل اراضی شهرستان را شامل می شود.
وی گفت: رهبری جهاد کشاورزی برای سایر اراضی که سیستم آبیاری نوین ندارند برنامه هایی دارد و در این راستا جلسات متعددی با هیات مدیره سازمان های آبی داریم تا آنها را برای اجرای سیستم های جدید آبیاری تحت فشار ترغیب کنیم. ضرورت این امر را توضیح دهد.
رحمانی گفت: امسال به ازای هر هکتار 22 میلیون و 500 هزار تن یارانه دولتی برای آبیاری قطره ای اراضی کشاورزی پرداخت می شود و متقاضیان زیادی روی خط بودند که امیدواریم با تخصیص اعتبارات بیشتر تسریع شود.
وی افزود: برای حمایت از کشاورزان وام های بلندمدت را در دستور کار داریم، بنابراین برای ساخت و سازهای با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی اعم از مرغداری، دامداری و گلخانه و کلیه تسهیلات کشاورزی، تسهیلات بلندمدت پرداخت می شود. همچنین برنامه هایی برای پرداخت هزینه تجهیزات داربست بانکی داریم.
رتبه اول شهرستان توکستان در تولید گوشت مرغ
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان گفت: متأسفانه در فصل برداشت سال 1399-1399 شاهد اتفاقات ناخوشایندی از جمله سرمازدگی باغات در زمستان سال گذشته بودیم. همچنین گرمای شدید تابستان 1400 خسارت زیادی به محصولات کشاورزی این شهرستان وارد کرد. همچنین بارندگی خارج از فصل مرداد ماه باعث از بین رفتن محصول انگور این شهرستان شد که خسارت زیادی به باغداران وارد کرد.
وی افزود: برای حمایت از کشاورزان به دنبال پرداخت خسارت کشاورزی از طریق صندوق حمایت از کشاورزان و صندوق بیمه در اسرع وقت هستیم.
رحمانی گفت: درصد خسارت به محصولات کشاورزی شهرستان تاکستان در باغات انگور 35 تا 70 درصد و در برخی مناطق در محصولات چوبی بالای 90 درصد است. به همین دلیل پیگیر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از طریق صندوق تامین اجتماعی کشور هستیم تا کشاورزان با پرداخت این مبالغ به فعالیت کشاورزی خود ادامه دهند.
وی گفت: به کشاورزان شهرستان تاکان توصیه می کنیم محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت بروز خسارت در سال آینده بتوانند حداقل خسارت را دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان گفت: در بخش فرآورده های دامی، این شهرستان با وجود مرغداری های فراوان، در تولید گوشت مرغ در رتبه اول و در تولید تخم مرغ و شیر قرار دارد. دومین جا؛ همچنین وجود بیش از 20 واحد دام و طیور در شهرستان تاکستان به اهمیت این شهرستان در تولید خوراک دام کمک می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید