آغاز شناسایی باغات و محصولات کشاورزی استان بوشهر/ محصولات کشاورزی بدون شناسه بهداشتی صادر نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر؛ کبری توکلی معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صدور گواهینامه محصولات کشاورزی گفت: دو مورد به فوریت در برنامه های دولت قرار گرفت که سال ها از آن فاصله داشت اما این دولت جرات به کار بردن آنها را داشت. پیگیری و درخواست کنید.

توکلی افزود: یکی از این موارد گواهی باغات و مزارع و دیگری ثبت کد بهداشتی محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی است.


1766IMG 8040 خبر خاکستری

معاون مدیر جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تایید صلاحیت باغات سبزی یک الزام سراسری است که از سوی وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد. ثبت باغات کشاورزی بر عهده اتاق اصناف کشاورزی استان بوشهر می باشد.

وی گفت: این کار در استان بوشهر آغاز شده و با کمک بخش خصوصی و دولتی در حال اجراست، همچنین یکی دیگر از برنامه هایی که در دستور کار قرار گرفته است شناسایی محصولات کشاورزی از مزرعه یا گلخانه تا … زمان صادرات.”


ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی بدون گواهی بهداشتی

توکلی گفت: بر اساس این طرح محصولات کشاورزی باید دارای کد بهداشتی باشد و هیچ محصولی بدون این کد صادر نمی شود.

معاون مدیر جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: بنابراین تمامی کشاورزان استان بوشهر به همراه سایر کشاورزان کشور که قصد صادرات محصولات خود را دارند، باید همزمان با کشت محصولات خود در سامانه ثبت نام کنند.

وی گفت: در حال حاضر از استان بوشهر محصولات کشاورزی را به کشورهای روسیه، عراق، قطر، امارات، پاکستان، افغانستان و تعدادی از کشورهای اروپایی صادر می کردیم که بیشترین صادرات گوجه فرنگی بوده است.


ثبت اطلاعات سموم و کودها در سامانه سومک

توکلی گفت: کد Qr یا بهداشت محصولات کشاورزی شامل کلیه فرآیندهای تولید از زمان تولید و محل تولید و همچنین انواع کودها و سموم و فرآیندهایی است که روی محصولات کشاورزی انجام شده است.

احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص اجرای طرح کد سلامت محصولات کشاورزی گفت: با توجه به نیاز صادرات و همچنین داشتن اطلاعات کامل در رابطه با سلامت محصولات کشاورزی و فرآیند تولید محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی برای سلامت محصولات کشاورزی کشور این طرح همزمان با سراسر کشور در استان بوشهر راه اندازی شد.


6475IMG 8047 خبر خاکستری

سبحانی افزود: در این طرح کشاورزان باید کلیه فرآیندهای کشت محصول را زیر نظر کارشناسان مربوطه در سامانه صدور مجوز الکترونیکی کشاورزی موسوم به سوماک ثبت کنند.

مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در این طرح همه کشاورزان باید قبل و یا همزمان با شروع کار به دلیل حساسیت بالای مصرف کنندگان محصولات کشاورزی به فرآیند تولید و سموم و کودهای شیمیایی. مورد استفاده در طرح شناسایی بهداشتی محصولات کشاورزی در کشور.


ثبت نام محصولات کشاورزی همزمان با آغاز فرآیند کشت

وی بیان کرد: در این طرح کشاورز با هماهنگی و نظارت مسئول فنی محصولات خود را همزمان با شروع کشت در سامانه ملی ثبت می کند تا نوع کود و سومین مورد مصرفی در این مزرعه باشد. شناخته شده است، به طوری که برای هر محصول یک کد بهداشتی صادر می شود. گواهینامه ای صادر می شود که در آن کل فرآیند تولید محصول از محل کشتار تا لحظه ارسال به بازار ثبت می شود.

مدیر حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: لازم به ذکر است از این پس فقط محصولاتی صادر می شود که دارای کد بهداشتی باشند و بدون کد اجازه صادرات به هیچ محصولی داده نمی شود نه این نکته. مخصوصاً برای کشاورزانی که می خواهند محصولات خود را صادر کنند اعم از گلخانه داران و کشاورزان باید مورد توجه قرار گیرد.
سبحانی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه و همزمان با آغاز مراحل کشت، تمامی گلخانه داران باید شناسه سلامت محصولات خود را در سامانه سومک ثبت کنند که به نوعی قرنطینه بهداشتی گیاهی خواهد بود و در صورت انجام مراحل اخذ کد شناسایی کالا برای کشاورزی ثبت نشده است، نمی تواند درخواست صادرات محصولات خود را ثبت کند.


صادرات گوجه فرنگی از عوارض صادراتی معاف است
وی گفت: همچنین مهم است که صادرات گوجه فرنگی استان بوشهر در سال جاری از عوارض صادراتی معاف شده است و کشاورزان می توانند محصولات خود را بدون عوارض صادراتی صادر کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید