دلیل بازگشت محصولات کشاورزی ایران از روسیه چه بود؟ / نگرانی برای سلامت محصولات کشاورزی زنجان وجود ندارد


زمان: 19:52
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811856

این موضوع در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان مطرح شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان گفت: در مجموع مشکل خاصی به خصوص در محصول فلفل وجود ندارد و فقط روسیه اعلام کرد که نوع سموم و بذر مصرفی در این محصول مشخص شود، بنابراین تصمیم گرفت که از این پس هر محصولی صادر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مهدی رنگورونا امشب در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان اظهار داشت: محموله فلفل دلمه ای از ایران به روسیه صادر شده که بنا به دلایلی بازگردانده شده است اما با یک حمله برنامه ریزی شده آنها را انجام داده اند. بوق و کرنا کرد که محصولات کشاورزی ایران صادر می شود. این برعکس شد و حملات آنقدر شدید بود که کاربران محلی نیز از محصول استفاده نکردند.

وی با بیان اینکه این حمله تبلیغاتی به بخش کشاورزی آسیب وارد کرده است، خاطرنشان کرد: دلیل آن این بوده است که روسیه بر اساس کنوانسیون قرنطینه به سفارت ایران اطلاع داده است که از این پس نوع و زمینه سیستم کشاورزی را اعلام خواهد کرد تا بدانیم کجاست. محصول مورد نظر کاشته شده است و چه بذر و سمومی برای آن استفاده شده است و همچنین گواهی مربوطه که از سازمان قرنطینه برای آن محصول صادر شده است.

رنگورونا افزود: این روند بین سفارت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان قرنطینه چندین ماه طول کشید و مشخص شد که چنین سیستمی در کشور نداریم اما پس از جلسات متعدد مشخص شد که چنین سیستمی این سامانه می تواند در کشور راه اندازی شود و حتی می توانیم این سامانه را به صورت پایلوت در زنجان راه اندازی کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه مشکل مشابهی در مورد محصول کیوی در هند به وجود آمده است، گفت: با وجود اینکه کیوی به کشور ثالث صادر شد، مشکل به نام ایران تمام شد. “

وی افزود: در مجموع مشکل خاصی به خصوص در محصول فلفل وجود نداشت و فقط روسیه اعلام کرد که نوع سموم و دانه های مصرفی در این محصول باید مشخص شود و به همین دلیل هرگونه صادرات محصولی وجود خواهد داشت. گواهی سلامت باشد.

رنگورونا افزود: این مشکل برای برداشت نارنگی در ترکیه نیز رخ داد و روسیه نیز محصول نارنگی خود را پس داد و مشکل مربوط به ایران نبود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان گفت: علیرغم همه هجمه ها باید گفت که محصولات کشاورزی ایران جزو با کیفیت ترین محصولات و از نظر رنگ و طعم عالی هستند اما به دلیل رعایت نکردن برخی نکات قرنطینه ما گاهی اوقات مشکل داریم.”

خلیل قاسملو معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در این نشست گفت: استان زنجان.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان دارای امکانات آزمایشگاهی است که برای اجرای این طرح تامین می شود، افزود: تاکنون 60 درصد اعتبار تامین شده و در سال آینده تامین می شود.


* در استان زنجان هیچ نگرانی بهداشتی در مورد محصولات کشاورزی وجود ندارد

علی یگانه فرد، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی زنجان نیز در این نشست گفت: سالانه طرحی برای ارائه خدمات تخصصی به اتاق بازرگانی در حال تدوین است. امسال رشد اقتصادی بخشی از برنامه برای دستیابی به اهداف استان است. موثر عمل کنید.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فعال سازی بلوک های نیمه تعطیل و بسته، حمایت از فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی و حمایت از ظرفیت های مغفول مانده در حوزه های مختلف صنعتی از جمله این برنامه ها است.

جگنه‌فورد با بیان اینکه نقشه راه صادرات استان برای سال 1401 به‌روزرسانی می‌شود، افزود: بررسی‌هایی را از کشورهای همسایه آغاز کرده‌ایم و کد گمرکی محصولات مورد نیاز آنها را شناسایی کرده‌ایم که در زنجان قابل تولید هستند و همچنین واسطه‌ها.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی زنجان با اشاره به نتایج پایش فضای کسب و کار گفت:

وی گفت: استان زنجان در رصد فصل های بهار و تابستان امسال به ترتیب مقام های هفتم و پنجم را کسب کرد.

جگانه فرد با اشاره به بازگشت بخشی از محصولات کشاورزی صادراتی روسیه گفت: تحقیقات انجام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید