اطلاع رسانی به موقع از بروز بیماری داخلی در انگور سفید با کمک سامانه پیشگیری/کنترل بیماری ها با کنترل به موقع در باغات انگور.


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841689

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی استان خراسان شمالی گفت:

محمد رضایی با اشاره به استفاده از سامانه هشداردهنده در باغات انگور استان، گفت: این سامانه در بهار امسال به موقع، زمان شیوع انگور در باغات انگور و زمان مناسب برای سمپاشی است. به اطلاع اداره مدیریت حفظ نباتات می رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک در خصوص شیوع بیماری بلایت انگور در تاکستان های خراسان شمالی و شرایط کنترل آن گفت: این بیماری یک بیماری قارچی است.

رضایی گفت: شیوع این بیماری مستلزم وجود میزبان، عامل بیماری و آب و هوای مستعد است.

وی افزود: دمای مورد نیاز برای شیوع این بیماری به وجود دمای خنک (متوسط ​​10 تا 20 درجه) و همچنین وجود رطوبت بالای 50 درصد برای ظهور و کارکرد بیماری در باغات انگور بستگی دارد. “

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه معمولاً همه ساله در فروردین، اردیبهشت و خرداد نگران این بیماری در باغات انگور هستیم، گفت: در روستاها در فصول برداشت 1400 و 1401، 80 درصد بارندگی در دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت) بارندگی داشت که باعث ایجاد دما و رطوبت لازم برای بیماری در تاکستان های استان شد.

وی گفت: از اواخر فروردین ماه امسال شیوع و فعالیت این بیماری در تاکستان های بوینورد، فاروج، شیروان، مانه، سملقان، راز و جرگلان آغاز شد اما شدت بیماری در تاکستان های بجنورد رخ داد.

رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر تاکستان های بجنورد دیم زار بوده و در ارتفاعات قرار دارند، شرایط هواشناسی برای ابتلا به این بیماری کاملاً تامین شد که بیشتر در اراضی دیم مشاهده شد.

وی در عین حال گفت: فعالیت بیماری انگور سفید در تاکستان های استان به دلیل بارندگی بیشتر و همچنین حضور جمعیت بیشتر این بیماری قارچی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه بیشتر است. در سالهای گذشته .. وجود، فعالیت این بیماری به حالت شیوع نرسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم برودت هوا و رطوبت بالا در استان، شیوع این بیماری در تاکستان های استان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به استفاده از روش های نوین در زمینه شناسایی به موقع زمان شیوع بیماری لکه سفید روی انگور و همچنین تشخیص به موقع برای مقابله با این بیماری در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته یارانه سم وام موفق به خرید شش دستگاه هواشناسی شده است.

رضایی گفت: این شش دستگاه هواشناسی در سه باغ انگور شهرستان بوینورد و همچنین در سه باغ انگور در شهرهای فروج، شیروان، مانه و سملگان نصب شده است.

وی افزود: این دستگاه ها در سطح باغ هایی قرار گرفته اند که در یک ارتفاع قرار دارند تا سطح باغ های انگور این منطقه را پوشش دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی گفت: این شش دستگاه قابلیت دریافت اطلاعات دما و رطوبت محیط را دارند، البته دستگاه های مدرن تر حتی می توانند اطلاعات رطوبت برگ را دریافت کنند.

وی افزود: این دستگاه ها اطلاعات جمع آوری شده را به سامانه کلی پایش عوامل زیان آور کشور ارسال می کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: سرور مرکزی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده و ارسالی، زمان شیوع مانا بر روی انگور و همچنین زمان مناسب سمپاشی در تاکستان های سازمان حفظ نباتات را به باغداران اعلام می کند. .

وی با یادآوری اینکه استفاده از این روش طرحی برای پیش بینی با استفاده از دستگاه هواشناسی است، گفت: در بهار سال جاری سرور مرکزی این سامانه با تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده توسط این شش دستگاه مبنی بر وقوع این بیماری در تاکستان. این دستگاه ها هشدار دادند.

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی خراسان شمالی گفت: سازمان حفظ نباتات استان پس از دریافت اخطار، بازرسی میدانی از باغات انگور را آغاز و اطلاعات لازم از جمله زمان دقیق سمپاشی را در اختیار تمامی باغداران استان قرار داد. .

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش زمانی که سمپاشی به موقع انجام شود از سمپاشی های غیر ضروری نیز جلوگیری می شود.

رضایی در ادامه بر لزوم تامین بیشتر دستگاه های هواشناسی باغات انگور استان تاکید کرد و گفت: ارتفاعات، خرید تجهیزات هواشناسی بیشتر برای تاکستان های این شهرستان ضروری است.

وی افزود: خرید این دستگاه برای باغ های انگور روین، آشانه، راز و جرگلان نیز ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد تا سه سال آینده بتوانیم سالانه 10 بوته جدید خریداری کنیم تا باغ های انگور بیشتری تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه سطح تاکستان های خراسان شمالی 18 هزار و 500 هکتار است، اعلام کرد: در اسفند ماه سال 1400 تاک کاران استان برای مقابله با شیوع طاعون انگور در سطح سه هزار و 500 هکتار اقدام کردند. 500 هکتار پس از هرس درختان انگور.

رضایی گفت: از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت امسال پس از شیوع بیماری در تاکستان های استان، هشت هزار و 900 هکتار از باغ های انگور استان قبل از شکوفه دادن درختان سمپاشی شد.

وی با بیان اینکه سم استفاده شده خاصیت پیشگیرانه دارد، افزود: در حال حاضر این بیماری در تاکستان های استان بدون خسارت کنترل شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در صورت تداوم هوای سرد و رطوبت بالا، امکان گزارش مجدد سمپاشی وجود دارد.

رضایی همچنین به اقدام سازمان مدیریت نباتات استان برای نامه نگاری به مدیریت بحران استانداری اشاره کرد و اعلام کرد: در این نامه درخواست خرید اعتبار خرید سم لازم برای توزیع سم یارانه ای به باغ های انگور از روستای بادرانلو در شهرستان بوینورد کشتزارهای دیم (در سطح 10 هزار هکتار) توزیع می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید