آغاز برداشت کلزا از مزارع طارم / فعالیت 8 مرکز خرید تضمینی کلزا در استان زنجان


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842283

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیر زراعت سازمان کشاورزی استان زنجان با اشاره به آغاز برداشت کلزا از مزارع طارم گفت: 8 مرکز خرید در استان زنجان برای خرید کلزا تعیین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین عامری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: تحقیقات و یافته ها نشان می دهد که کشت کلزا به صورت تناوب با گندم باعث تقویت خاک و همچنین کاهش بیماری ها و آفات و همچنین در صرفه جویی در مصرف آب موثر است. کشت کلزا هر ساله

وی افزود: کشت مستمر گندم در مزارع باعث کاهش استحکام خاک می شود اما کشت دوره ای کلزا در این مزارع می تواند فرصتی برای احیای خاک و حفظ مواد آلی آن باشد و کشت بعدی باعث افزایش چشمگیر عملکرد گندم در مزارع شود. “

مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشاورزان با بهره مندی از تناوب زراعی و کشت ناهماهنگ می توانند زمین خود را بدون ترک زمین یا آیش به تولید محصول اختصاص دهند، گفت: در حدود 720 سال 1400 تا 1401 محصول برای کشت کلزا توزیع شد. هکتار از مزارع استان زنجان که متاسفانه بر اثر سرمازدگی شدید زمستان 1400 بخشی از محصول آسیب دیده و از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه حدود 500 هکتار از مزارع کلزا حفظ و قابل برداشت است، تصریح کرد: پیش بینی می شود حدود 700 تا 750 تن محصول از سطح منطقه برداشت شود.

عامری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی خاص در طارم، برداشت کلزا سریعتر از سایر نقاط استان به مرحله برداشت می رسد، گفت: برداشت کلزا در روزهای اخیر در طارم آغاز شده و مرکز خرید این شهرستان نیز در حال انجام است. کلزا به قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تن که آخرین رقم خرید اعلام شده از سوی این وزارتخانه است.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف استان متفاوت است و همین عامل بر زمان برداشت کلزا تاثیرگذار است، گفت: خرید تضمینی کلزا گاهی تا شهریور ماه ادامه دارد اما امسال 8 مرکز خرید منطقه خرید سالیانه انجام می دهند. علاوه بر مرکز خرید شهرستان طارم، سایر مراکز نیز از تیرماه اقدام به خرید کلزا می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید