گندمکاران خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی از سوی دولت/خرید تضمینی دو برابری گندم از کشاورزان خراسان جنوبی شدند.


ساعت: 08:24
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877151

با وجود خرید تضمینی و درخواست کشاورزان برای افزایش قیمت گندم، شاهد تردد دلالان در گندم زارهای خراسان جنوبی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستاندر حالی که در آخرین روزهای برداشت گندم از اکثر مزارع خراسان جنوبی هستیم، برخی از کشاورزان این خوشه های طلا از قیمت خرید تضمینی ناراضی هستند و از دولت تقاضای افزایش هزینه ها را دارند و قیمت با هزینه ها همخوانی ندارد. تعیین قیمت به گونه ای که کشاورزان تمایل بیشتری به فروش محصولات خود داشته باشند و در نتیجه زیان کشاورزان و تجار را کاهش دهند.

بیکی یکی از کشاورزان گندم کار خراسان جنوبی به خاورستان گفت: قیمت تعیین شده با هزینه های انجام شده مطابقت ندارد، افزایش کشاورزان می توانند محصولات خود را راحت تر به دولت بفروشند.

به گفته وی هزینه های کارگری، کود، حمل و نقل و … افزایش یافته است و قیمت خرید تعیین شده کفاف نیمی از این هزینه ها را نمی دهد.

بیکی افزود: در حال حاضر دلالان در مزارع گندم حضور دارند و با قیمت های مختلف از کشاورزان خرید می کنند که مسئولان باید جلوی خرید دلالان را بگیرند.

وی گفت: در برخی نقاط از گندم و نان به عنوان جایگزینی برای سایر غذاها و خوراک دام و طیور استفاده می شود. این پدیده ناگوار هدر دادن گندم برای مصارف انسانی است که مهمترین محصول استراتژیک کشور است.


دولت تصمیم به خرید تضمینی گندم دارد

مدیر تعاون روستایی یوژن خراسان در گفتگو با خبرنگار، از نرخ تضمینی گندم خبر داد कاورستان وی گفت: این قیمت را هیئت دولت تعیین می کند و برای همه استان ها یکسان است و استان ها در تعیین قیمت دخالتی ندارند.

به گفته سیدحسن رضوی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال 1401 به یازده هزار و پانصد تن رسید. این درصد نسبت به سال 1400 بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: کشاورزان خراسان جنوبی تاکنون 5 هزار و 800 تن گندم خود را به تعاونی های روستایی استان اهدا کرده اند.


گندمکاران از خرید تضمینی استقبال می کنند

مدیر تعاون روستایی استان گفت: این میزان گندم توسط 820 کشاورز خراسان جنوبی خریداری شده که در اسرع وقت مطالبات آنها توسط بانک کشاورزی پرداخت می شود.

رضوی با اشاره به استقبال کشاورزان استان از خرید تضمینی گندم افزود: خرید گندم امسال نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

به گفته وی، کل گندم خریداری شده توسط کشاورزان خراسان جنوبی در سال گذشته 2700 تن بوده است.

وی با بیان اینکه 15 مرکز خرید و 2 انبار حبوبات در خراسان جنوبی گندم را از کشاورزان خریداری می کنند، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته 11 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم و خرید گندم از کشاورزان تا پایان فصل است. برداشت در شهریور ادامه دارد.


17 مرکز خرید گندم در خراسان جنوبی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به روند رو به رشد خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خبرنگار خاورستان گفت: بیشترین خرید گندم از شهرستان طبس با سه معامله انجام شده است. مرکز

اسدالهی گفت: همزمان با شروع فصل خرید تضمینی گندم، 17 مرکز در استان خراسان جنوبی آماده خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان هستند.

وی گفت: امسال سطح زیرکشت گندم بیش از 17 هزار هکتار است که پیش بینی می شود 54 هزار تن گندم و 17 هزار تن گندم برای خرید و تحویل به مراکز منتخب تولید شود.

وی یادآور شد: خرید گندم از کشاورزان که از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا پایان برداشت شهریورماه ادامه دارد و بهای گندم تحویلی به مراکز خرید بلافاصله به قبوض کشاورزان واریز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید