مدیرعامل بنیاد گندمکاران: اعلام قیمت گندم از سوی دولت فاقد وجاهت قانونی است / عدم تمایل کشاورزان به فروش / احتمال قاچاق افزایش می یابد.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران: اعلام قیمت گندم از سوی دولت فاقد وجاهت قانونی است / عدم تمایل کشاورزان به فروش / احتمال قاچاق افزایش می یابد.

علی کولی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور خاطرنشان کرد: گندم کاران و کشاورزان نسبت به نرخ اعلام شده از سوی دولت معترض هستند و نرخ را ناعادلانه و ظلم به جامعه کشاورز می دانند. توئیت و اعلام قیمت از سوی سخنگوی دولت در حالی که قیمت خرید گندم باید به صورت قانونی توسط مراجع ذی ربط تایید و ابلاغ شود، بی وجدان و بی احترامی است.

علی کولی ایمانی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی سخنگوی دولت را غیرقانونی خواند و افزود: مرجع تعیین قیمت خرید تضمینی گندم شورای قیمت گذاری است و هرگونه اعلامی از سوی دولت و مجلس در این زمینه فاقد وجاهت قانونی است. .

وی با اشاره به اعضای هیأت بها گفت: این هیئت 9 نفره شامل وزیر کشاورزی، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، عضو بنیاد ملی گندم کاران و … و همچنین خود دولت و مجلس نمی توانند در این مورد نظر بدهند. طبق قانون، هیات قیمت گذاری باید نرخ خرید گندم را برای اقلام مشخص شده تصویب و اعلام کند.

به گفته ایمانی؛ بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم کشور به عنوان یکی از اعضای شورای قیمت‌گذاری پس از در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، سطح تورم و قیمت گندم در بازارهای جهانی به کیلویی 17 هزار تومان رسید و این نرخ در نهایت 20 درصد سود برای کشاورز دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه فروش گندم زیر 17 هزار تومان برای کشاورزان سودی ندارد افزود: کشاورز سرمایه و زندگی خود را در بیابان خرج می کند و همین پول را امروز جمع می کند و درآمد و سودی ندارد. این هزینه بر این اساس بنیاد گندم کاران نامه ای به مقام معظم رهبری نوشت و در آن نامه به این موضوع پرداختیم که با بی توجهی به تولید، رشد تولید و مهار تولید اتفاق نمی افتد. باید از تولید حمایت کرد زیرا در سایه رونق تولید می توان تورم را کنترل کرد.

یکی از اعضای شورای قیمت گذاری، تحلیل قیمت گندم را بر اساس هزینه تولید به اضافه سود کشاورز عنوان کرد و گفت: هزینه حمل و نقل، دستمزد کارگر، نهاده های تولید، آب و… افزایش یافته است؛ حتی اگر تورم اعلامی بانک مرکزی را در قیمت پارسال ضرب کنیم به 17 هزار تومان می رسیم.

ایمانی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت گندم کیلویی 15 هزار تومان را منطقی نمی داند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تایید خرید 15 هزار تومانی احتمال قاچاق گندم افزایش می یابد؟ وی گفت: شک نکنید که این اتفاق می افتد زیرا کشاورز با این قیمت انگیزه ای برای فروش گندم به دولت ندارد و فروش گندم به دولت به نفع کشاورز نیست. کشاورزان نیز برای امرار معاش کشاورزی می کنند و با وجود تورم عمومی به زندگی و تولید خود ادامه می دهند. به عنوان مثال سم (قارچ کش) رکس 2 در سال گذشته هر لیتر 800 تومان بود اما امسال قیمت آن به لیتری یک میلیون و 980 هزار تومان رسید یعنی بالای 120 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

ایمانی تصریح کرد: گندم کاران و کشاورزان نسبت به نرخ اعلامی دولت معترض هستند و نرخ را ناعادلانه و ظلم به جامعه کشاورز می دانند. توئیت و اعلام قیمت از سوی سخنگوی دولت سهل انگاری و اهمال کاری است و قیمت خرید گندم باید قانوناً تعیین و از سوی مراجع ذی صلاح اعلام شود و اعلام قیمت به این شکل بی احترامی به تولیدکنندگان گندم است.

وی از افزایش 20 تا 40 درصدی تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امیدوار بودیم امسال گندم بیشتری نسبت به سال گذشته خریداری کنیم و این امیدواری در گرو اصلاح نرخ خرید گندم است و پیش بینی می کنیم میزان تولید گندم افزایش یابد. به 12 میلیون تن برسد.دولت در صورت تعدیل قیمت خرید می تواند حدود 8 میلیون تن بخرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه در استان های سیستان بلوچستان، بوشهر، خوزستان و جنوب کرمان بین میزان برداشت و گندم عرضه شده به دولت تطبیقی ​​وجود ندارد، گفت: این نشان می دهد که کشاورزان تمایلی به فروش ندارند. گندم دولت مثلاً اگر کشاورز 5 تن گندم برداشت می کرد، فقط یک تن آن به دولت تحویل می شد.

دیدگاهتان را بنویسید