بزرگترین مشکل کشاورزان عدم پرداخت به موقع گندم است/ دولت به وعده خود عمل نمی کند و دلالان بار دیگر مزارع را باز می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، از دیدن نعمت الهی در یکی از روستاهای استان کردستان به وجد آمده ایم، منظره تابش خورشید بر گندمزارها تصویر زیبایی را جلوی چشمانمان رقم زد. گویی آفتاب داغتر از همیشه است، بر فراز گندم زار ایستاده و دست نوازش خود را آرام و با غرور بر گندم زار می زند، باد دلربا در میان گوش ها و شور و شوق کشاورزان، سال خوب و پرباری را برای گندم نوید می دهد. دولت قیمت گندم را بیش از دو برابر افزایش داد و مایه امیدی برای خستگی دهقانان و کشاورزانی شد که یک سال در انتظار به ثمر نشستن محصول بودند.

به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سال زراعی جاری در مجموع 594 هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص دارد که از این میزان 32 هزار هکتار آبی و 562 هزار هکتار دیم است.

سال زراعی 1401-1400 به دلیل سرزندگی مزارع دیم و آبی، بارندگی خوب و افزایش قیمت تضمینی گندم از سوی دولت یکی از سال های طلایی این محصول در کردستان محسوب می شود.

در حالی که انعکاس نور خورشید چین و چروک های صورت کشاورزان را برجسته تر می کرد، اما معنای امید و شادی را می توان از شور و شوق کار آنها فهمید، زیرا خوشه های طلایی گندم در گندمزارها با مهربانان می رقصیدند. دانه‌ها نعمت‌های الهی هستند که همزمان با جمع‌آوری از خاک، روزهای خوش و طلایی را برای کارگران زمین نوید می‌دهند.


765b7294 0b36 4773 ae72 7c1246a74027 خبر خاکستری


واریز بیش از 452 میلیارد ریال از قیمت خرید گندم به حساب کشاورزان

امسال بیشترین کشت گندم در کردستان مربوط به شهرستان های بیجار و ساکز است و بر این اساس بیشترین برداشت برای این دو شهرستان پیش بینی می شود و طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی کردستان امسال 83 مرکز خرید و فروش گندم آماده خرید محصول هستند. از کشاورزان استان

به گفته نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان؛ از ابتدای خرید تضمینی گندم تاکنون 303 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان کردستان خریداری شده و از این میزان 292.77 تن گندم در سامانه سیفا ثبت شده و چک لیست 243 هزار و 881 تنی به سامانه سیفا ارسال شده است. بانک کشاورزی.

صالحی خرید روزانه گندم در استان را 22 هزار و 624 تن اعلام کرد و افزود: خرید تضمینی گندم کشاورزان استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از 452 میلیارد ریال از محل قیمت خرید تضمینی گندم استان به حساب کشاورزان واریز شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان افزود: بیشترین گندم خریداری شده در استان به ترتیب مربوط به شهرستان های بیجار، سکز، دهگلان، کامیاران و کوروه است.

نان های لذیذی که هر روز بر سفره های ما مزین می شود، محصول زحمات و تلاش کشاورزانی است که در گندم زارهای این شهرها مشغول کسب روزی حلال هستند.

اما در کنار این زحمات و لذت برداشت، یک سری گلایه هم دارند که نماینده تشکل های حوزه کشاورزی استان کردستان برای ما بیان کردند.


98e25c2d 015b 4d5e be1e 0cb8fe069a9d خبر خاکستری

حسن رحیمی نماینده تشکل های حوزه کشاورزی استان کردستان و رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به اساسی ترین مشکل گندم کاران در زمان برداشت گندم. ، گفت: با وجود شعارهایی مانند ندادن گندم به دلالان و پرداخت 24 ساعته گندم، متاسفانه بسیاری از مراکز خرید تضمینی گندم مبلغی را به کشاورز پرداخت نکرده اند.

وی افزود: عدم پرداخت گندم باعث می شود تا دلالان برای فروش آن وارد شوند و این موضوع باعث قاچاق در این منطقه می شود زیرا تمام عزم و اراده کشاورز این است که گندم را در مراکز دولتی بفروشد اما این رفتار مسئولان باعث قاچاق می شود. و حضور دلالان در بازار گندم افزایش می یابد و این بزرگترین مشکلی است که در حال حاضر کشاورزان با آن مواجه هستند.


ede7dd8f fb51 4621 9f39 31a7c063d6de خبر خاکستری


بزرگترین مشکل کشاورزان عدم پرداخت به موقع بهای گندم است

رحیمی ضمن گلایه از افزایش حمل گندم توسط کامیون داران خاطرنشان کرد: هزینه ایاب و ذهاب یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است به طوری که در حال حاضر یک دستگاه کامیون و تریلر گندم برای حمل یک تن گندم 300 هزار تومان هزینه دارد. نرخ ثابت خواهد بود در حالی که این نرخ برای حمل بار 2000 کیلومتر کمتر است.

نماینده تشکل های حوزه کشاورزی استان کردستان گفت: ما کشاورزان بارها به مسئولان مربوطه نامه و درخواست ارسال کرده ایم اما متاسفانه تاکنون هیچ ارگانی این موضوع را پیگیری نکرده است. ما مشکل را برطرف کرده و دوباره ارسال کردیم.

یکی از اعضای بنیاد گندم کاران کشور نیز گفت: عدم نظارت بر مراکز خرید گندم خصوصی و دولتی از نظر ترازو یکی دیگر از مشکلاتی است که کشاورزان را با مشکل مواجه می کند چرا که نظارت دقیقی در این زمینه وجود ندارد، به این معنا که این امکان وجود دارد. بی نظمی در وزن گندم دلیل نظارت ضعیف ممکن است.


62422673 293d 4245 b3d9 aa8b36e5fb55 خبر خاکستری

رحیمی افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل یک کشاورز عدم پرداخت به موقع بهای گندم به کشاورز است چرا که کشاورز نیاز به خرید کود مورد نظر دارد اما در این شرایط و عدم پرداخت به موقع قیمت گندم. گندم، او عملا نمی تواند کاری انجام دهد

وی در ادامه به تعهدات دولت سیزدهم در قبال کشاورزان اشاره کرد و اظهار داشت: دولت مردم و انقلاب در زمینه قیمت گذاری گندم به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل کرده تا جایی که قیمت گندم نسبت به قیمت تمام شده و قیمت تمام شده افزایش یافته است. موسسات را تا حدودی کاهش داد.

وی ضمن ارزیابی از دولت در خصوص تسهیلات وام کشاورزان گفت: با توجه به تجربه سال گذشته امیدواریم دولت امسال این موضوع را اطلاع رسانی کند زیرا پارسال 70 درصد کشاورزان به محض پرداخت وام خود اقدام کردند. مطلع شدند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید