حمایت از شرکت های دانش بنیان از حرف تا عمل! / پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به وعده ها عمل نمی کند


ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918879

شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی با قدرت فکر خود قادر به اختراع و تولید محصولات منحصر به فردی هستند که در صورت حمایت، حرفی برای گفتن به دنیا خواهند داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقامروزه شرکت های دانش بنیان نقش ویژه ای در توسعه کشورها برای تولید علم و ثروت ایفا می کنند و به همین دلیل دولتمردان و بخش خصوصی هر منطقه با جذب هرچه بیشتر فناوران و کارآفرینان تلاش می کنند تا در دنیا اول شوند.
بدیهی است با فراهم شدن زیرساخت ها، ایده های نخبگان وارد عرصه تولید و تجاری سازی می شود و رونق اقتصادی صورت می گیرد و می توان با ارائه راهکارها و اصلاح برخی قوانین، تبدیل ایده ها به محصول را تسریع بخشید.

فناوران حمایت می‌خواهند نه وعده، ایران و خراسان جنوبی مملو از فناورانی است که با قدرت فکر خود قادر به اختراع و تولید محصولات خاص هستند، مردم و شرکت‌هایی که در صورت حمایت در دنیا حرفی برای گفتن خواهند داشت. هر چند در گذشته و حال چنین بوده است.

آنچه امروز در این گزارش به آن پرداخته می شود شاید مهم ترین مشکل باشد و به گفته نخبگان سنگ پیش روی گذشته است و در صورت رفع این مانع شاهد رشد شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری خواهیم بود.

عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات به فناوران و بعضاً کتمان و تشریفات اداری که نخبگان را دلسرد می کند و مانع حرکت آنها می شود.
فناوران خواهان حمایت دولت و بخش خصوصی هستند، حمایت در قالب تامین زیرساخت ها، نه وعده هایی که هر روز آنها را ناامیدتر می کند و باعث فروپاشی ایده هایشان می شود.


مبانی دانش ناشناخته است

لطفی مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی فعال در حوزه فناوری اطلاعات گفت: در سال 86 تاسیس شدیم و از سال 92 به عنوان شرکت دانش بنیان مشغول به کار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان امسال به دلیل نام‌های رهبری شناخته شدند، هرچند هنوز افرادی هستند که با آن‌ها آشنایی ندارند، وگرنه این شرکت‌ها سال‌هاست که کار خود را انجام می‌دهند و جلسات بیشتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود. این اقدامات صرفاً نمایشی و صرفاً برای عکسبرداری بوده و عملاً هیچ اقدام خاصی صورت نمی گیرد که اکثر عوامل شرکت های دانش بنیان را آزار می دهد.

وی تاکید کرد: ما سال هاست که کارمان را انجام می دهیم، پشتیبانی فقط لبیک است و برای شرکت ها اتفاقی نیفتاده است.


بوروکراسی اداری

به گفته این فعال دانش بنیان، وقتی شرکتی بخواهد دانش بنیان باشد و بخواهد از علم ثروت بسازد، باید روند فرسایشی را دنبال کند، از قضاوت و بررسی تا بوروکراسی های سخت اداری برای ارائه محصول، که همه اینها می تواند بودن مردی که ایده را ارائه می دهد، هر چقدر هم که مایل باشد، آن را کم می کند، وگرنه در همان مرحله اول سهل انگاری می کند.

وی تصریح کرد: از نظر قوانینی که در زمینه تامین اجتماعی، مالیاتی و قوانین کلی که تصویب شده است، هزاران دلیل وجود دارد که یک شرکت نباید از این اصطلاحات دانش بنیان استفاده کند، این روند را به این صورت انجام داده اند. سخت است که در عمل وقتی شرکتی وارد می‌شود و می‌خواهد کاری انجام دهد، از انجام آن کار پشیمان شود و حمایت دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان فقط یک شعار است.


نگرانی ها

این نخبه استانب همچنین درباره دغدغه فعالان حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: تنها سرمایه ای که فعالان حوزه فناوری اطلاعات نیاز دارند، یک لپ تاپ در کوله پشتی خود هستند، وقتی حمایتی صورت نمی گیرد، یک سری ایده ها را مطرح می کنند. آنها متوجه شدند که شما ایده را در یک استارتاپ ارائه می کنید و سپس این ایده به این نتیجه می رسد که شرکت بزرگ به عنوان یک شرکت مادر این ایده را خریداری می کند، به عنوان مثال واتس اپ، Dome CD، شروع، رشد و شبکه اجتماعی. قبول میشه بعد فیس بوک میاد همین طرز فکر رو میخره و گسترش میده، مدیران میگفتن یه شرکت درست میکنیم، بالشتک حرفه ای رو چند سال میگیریم، وقتی آماده شد میفرستیمش بازار کار و آن یک شرکت برای خودم ایجاد خواهد کرد. واقعیت این است که در ایران یک شرکت 5 سال رشد نمی کند.

وی تصریح کرد: من با شرکتی که اجاره ای کار می کند، شرکتی که توسط یک جایی وصل و پشتیبانی می شود و دولتی است، کاری ندارم. او کسی را ندارد که این کار را انجام دهد، ایده بهتر می ماند، شاید از بین برود، بعداً دیده شود، از جایی می آید که شما تصور نمی کنید.

وی افزود: در استان‌های کوچکی مانند ما اتفاق خاصی نمی‌افتد. همه شرکت‌هایی که به جایی رسیده‌اند، خودشان بوده‌اند، پیگیری و امتحان شده‌اند و این حمایت مالی خودشان است.»

به گفته لطفی، در حوزه فناوری نیز روند اخذ تسهیلات بسیار سخت است. بانک ها ضمانت بازپرداخت وام را درخواست می کنند. در اسناد مالی بانک باید سند ارائه دهید. ایده پایه دانش استارتاپ ایده از دیدگاه بانک هرگز سرمایه این پروژه محسوب نمی شود.

وی تاکید کرد: معیارها در حوزه فناوری باید برای سایت ها و ارزیابی ها متفاوت باشد زیرا ماهیت کار با فردی که یک مجتمع دامداری دارد متفاوت است، آن فرد چند گاو و گوسفند می خرد و در مجتمع پرورش می دهد اما وقتی اینکه یک پلتفرم آماده می شود، کل پلتفرم در سر شخصی است که برنامه ریزی می کند و کل بستر در رایانه شخصی است که آن را تهیه می کند، ایده باید ارزیابی شود، اما معیاری برای ارزیابی وجود ندارد. این ایده، با فرض اینکه چیزی که شخص می گوید بانک او این را نمی پذیرد، فقط به دنبال ساختمان و املاک است.

او گفت: ما حلقه های گمشده زیادی داریم. واقعیت این است که یک نفر چیزی گفته است، بعد می آیند آن را ترجمه می کنند و می فهمند که این ایده چیست، از کجا آمده است و در نهایت می خواهد چه اتفاقی بیفتد، نمی دانند.»

به گفته وی، دانش مبتنی است، اگر دانش مبنا باشد، ارزش این دانش کجاست، اگر فرض کنیم ارزش دارد، کی این ارزش را می پذیرد.


لابی کردن

احسان راهانی، مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی که در زمینه تولید تجهیزات ترانسفورماتور مانند تپ چنجر و ماشین آلات صنعتی فعال است نیز گفت: عدم همکاری شرکت های بزرگ مصرف کننده محصولات این شرکت و حضور لابی های قوی در این زمینه واردات، حذف استارت آپ ها و انحصاری بودن این بازار از مهم ترین چالش های شرکت های دانش بنیان است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای ضمانت تسهیلات شرکت های دانش بنیان وجود دارد، افزود: فراهم بودن فضای مناسب برای فعالیت و گسترش از دیگر مشکلات پیش روی فعالان این حوزه است و تسهیلات ریالی برای آنها کم است. کار صنعتی و اینکه آنها خیلی سریع جواب می دهد.


فروش، پرداخت و بیمه چالش های شرکت ها هستند

ایمان رونقی مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی نیز درباره چالش های پیش روی این شرکت گفت: تسهیلات و پرداختی که پس از فیلترینگی که در فضای مجازی رخ داد برای بازار آماده نبودیم، فروش به طور کلی بود. متوقف شد و توانایی پرداخت اقساط را از دست دادیم.

به گفته وی، اگرچه اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده است، اما به طور کامل برطرف نشده است و تاکنون آنقدر از ما حمایت نشده است که بتوانیم کمی از بازپرداخت ها جبران کنیم و آن هم تا زمانی که فروش نداشته باشیم. ما می‌توانیم حقوق بدهیم و سهم نپردازیم، حداقل به چند ماه زمان نیاز داریم تا بتوانیم اوضاع را تحت کنترل بگیریم.

وی افزود: قسمت دوم مشکلات مربوط به بیمه نیروهای شرکت است که بیمه افرادی که به کار می گیریم سنگین است و بیمه های موجود بسیار سنگین است و اجازه نمی دهد نیروی بیشتری بگیریم و کمکی نمی شود. و حمایت از یک موسسه برای حل مشکل این مشکل نیست.

این جوان نخبه بیرجندی در خصوص حوزه فعالیت خود نیز گفت: آنچه این شرکت دانش بنیان تولید می کند دستگاهی برای نوشابه های خانگی و رستورانی است.

رونقی با اشاره به سه سال فعالیت خود در این زمینه افزود: ما تنها تولید کننده در این سطح هستیم که یکی از اقلام ما مدل خارجی ندارد و مهمتر از همه این است که دستگاه می تواند هر نوشیدنی را گازدار کند. ما را وادار به خواست کشورش کرده است و هرکسی می تواند نوشیدنی مورد نظر خود را بدون افزودنی، رنگ یا هر چیز دیگری گازدار کند و مضراتی که با غیر الکلی وجود دارد را نخواهد داشت.

در پایان گزارش ارتباطی با پارک علم و فناوری خراسان جنوبی داشتیم تا در مورد این مشکلات و راهکارها و اقداماتی که گمان می رفت رفع این معضلات را بررسی کنیم، اما با وجود پیگیری های فراوان و ارسال سوالات پاسخی دریافت نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید