نگرانی کشاورزان از کاهش شدید قیمت محصولات خیار/خرید تضمینی؛ دست دلالان و امید کشاورزان را بریدند


ساعت: 08:22
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892170

روزهای شلوغی برای کشاورزان دشت یاس بنفش در استان کردستان است. روزهایی که باید نتیجه زحمات خود را دریافت کنند، اما دریغ نکنند، زیرا حاصل تلاش نه تنها خستگی آنها را برطرف می کند، بلکه در جیب سودجویان و دلالان جمع می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، دشت لیله در شهرستان دهگلان استان کردستان قرار دارد که بزرگترین دشت حاصلخیز را دارد و خیار یکی از محصولات تولید شده در این منطقه است. شهرستان های دهگلان، قروه و کامیاران بیشترین سهم را در تولید خیار استان دارند، اما قیمت این محصول نسبت به سال گذشته کمتر و یا توسط کشاورزان خریداری شده است، به دلیل اینکه محصول سال گذشته توسط کارخانه ها به فروش نمی رسد. که باعث شد برخی از محصولات این کشاورزان را نخرند و این مشکل به کشاورزان خسارت وارد کرد.


ba840f8d 580d 4f4f b323 ffae6fdaac12 خبر خاکستری

خیارکاران دهگلانی از ابتدای سال با هزاران امید و آرزو کار آماده سازی زمین های زراعی را آغاز کردند به این امید که روزی حلال را به دست آورند و مایحتاج زندگی خود را تامین کنند.

چند روزی از فصل برداشت خیار می گذرد اما مردم و کشاورزان این روزها را با نگرانی سپری می کنند و با وجود هزینه های هنگفت، قیمت خیار به کمترین میزان خود رسیده است که نشان دهنده تلاش و سرمایه گذاری آنها نیست.

با توجه به اینکه چند روزی از برداشت این محصول که در سطح شهرستان به وفور برداشت می شود نمی گذرد، کاهش قابل توجهی در فروش این محصول مشاهده شده است که نگرانی اکثر خیارکاران شهرستان را در پی داشته است. شهر


817b1f26 8197 471d a16b 77909f5bf4ab خبر خاکستری
محمدحسین پناهی خیارکار ساکن روستای کروچای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود 15 سال است که به کاشت خیار می پردازم و این تنها درآمد خانواده است.

وی افزود: متأسفانه ارزان شدن خیار باعث می شود که ما از هدر رفتن این محصول ضرر کنیم و درآمدی هم نداشته باشیم.

حسین پناهی گفت: ما 4 خانوار یک هکتار خیار کشت کرده ایم و قیمت این محصول در سال گذشته که قیمت بذر و کود مرغ ارزان شده بود اما امسال قیمت بذر 5 میلیون و کود مرغ 300 هزار تومان است. به 700 هزار تومان در سال جاری علیرغم 3 تسطیح قیمت بذر و کود مرغی، قیمت هر کیلوگرم خیار به 4000 تومان رسید که نسبت به سال گذشته بسیار به ضرر کشاورز است.


14124c9d 07a1 49f2 97e6 3885dd226014 خبر خاکستری


نبود بازار و ضرر کشاورزان

باسط ماههاری یکی دیگر از کشاورزان شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: بیش از 95 درصد محصول خیار استان کردستان در دشت یاس بنفش شهرستان دگلان کوروه و بخشی از آن در کامیاران تولید می شود. اما امسال تولید محصول خوب نیست. به همین دلیل کشاورزان مجبور به استفاده از کودهای شیمیایی هستند. علاوه بر این، کارخانه ای در منطقه وجود ندارد و خیارهای ریز در حال حاضر با قیمت 7500 تومان از کشاورز خریداری می شود که نیمی از سال گذشته است و کارخانه های استان های همجوار نیز از خرید خودداری می کنند. وقت و زمین خود را تلف می کنند و البته کودهای مضری که به زمین زده می شود این کشاورزان از روستاهای همجوار هستند که بعضاً 40 کیلومتر با زمین زیر کشت فاصله دارند و باید هر روز در این جاده تردد کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازار مطمئنی برای خرید محصولات کشاورزی در روستا و شهرستان وجود ندارد، اظهار داشت: اکثر کسانی که تمایل به خرید این محصول در منطقه دارند رقمی را ارائه می دهند که ضرر سنگینی برای کشاورز به همراه دارد.

این کشاورز کردستانی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش قیمت خرید، دیگر حاضر به کاشت خیار در سال های دیگر نیستیم، افزود: قیمت ماشین آلات کشاورزی، ادوات، کود و سموم کشاورزی افزایش چشمگیری داشته است و این به دلیل افزایش قیمت است. عدم بازاریابی و خرید تضمینی صادرات، این محصول دارای افت قیمت است.


f57cf0da cdb0 4509 942f 9236e348febd خبر خاکستری


آغاز خرید توافقی خیار از کشاورزان استان کردستان در هفته آینده

فتحی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این خصوص اظهار داشت: درخواست کشاورزان استان توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان و نماینده شورای اسلامی در پایتخت پیگیری شد. خرید توافقی خیار از کشاورزان استان کردستان باید هفته آینده انجام شود.

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در دیدار با مدیرعامل سازمان تعاون روستای مرکزی ایران خواستار خرید مذاکره ای خیار از کشاورزان استان شد.

اسکندری اذعان داشت: با توجه به کاهش قیمت خیار در کشور، خرید توافقی خیار از اتحادیه های تعاونی های تولید محصولات کشاورزی استان از هفته آینده آغاز و قیمت خیار به تعادل می رسد.


536e2601 c614 46ba befa 6307e817bb1c خبر خاکستری


در دسترس بودن تاجران منطقه برای خرید خیار مزرعه

در کنار تمام ظرفیت و پتانسیل تولید خیار در شهرستان دهگلان، مشکل فروش محصول و وجود دلالان برای خرید محصولات کشاورزان با قیمت بسیار پایین هر ساله وجود دارد.

اقتصاد دشت لیلاخ بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است، قطعاً می توان با افزایش صنایع تبدیلی و میادین میوه و تره بار تولید محصولاتی مانند خیار را در این شهرستان افزایش داد.


e2cf596b cb5a 4800 8c7d 55a3a05713cf خبر خاکستری

ساماندهی فروش محصولات کشاورزی شهرستان دگلان از جمله خیار یکی از نیازهای اصلی شهرستان محسوب می شود که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

با توجه به کیفیت خیار تولیدی در این شهرستان، رونق و توسعه کشت خیار همراه با رفع مشکلات فروش محصولات می تواند منجر به افزایش درآمد کشاورزان منطقه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید