محصولات کشاورزی چربی دلالان/کشاورزان هستند که سود کمتری از همیشه دارند

ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1779940

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حالی که بیشترین سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی به جیب دلالان می رود، سود کشاورزان کمتر از درآمد حاصل از تولید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: فعالیت دلالان و واسطه ها در حوزه کشاورزی باعث شده کشاورزان به عنوان اقشار تولیدی کشور کمترین نرخ سود و درآمد اقتصادی را دریافت کنند.

وی گفت: وجود چرخه عظیم دلالان در تولید و عرضه محصولات کشاورزی و سبد خرید خانوار، هر چقدر هم که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زیان آور باشد، درآمد اقتصادی و مالی زیادی برای دلالان به همراه دارد.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وجود چرخه معیوب عرضه و توزیع محصولات کشاورزی در بازار مصرف و برای مصرف کنندگان شرایط بسیار خوبی را برای دلالان فراهم کرده است به گونه ای که درآمد اصلی به تولیدکنندگان نمی رسد بلکه درآمد اصلی به تولیدکنندگان تعلق می گیرد. به واسطه ها. .

وی فعالیت سودآور واسطه ها را عاملی برای افزایش قیمت برنج در بازار عنوان کرد و افزود: متاسفانه هر کیلوگرم برنج به دست مصرف کننده می رسد که با افزایش 20 هزار تنی قیمت نسبت به خرید کشاورز، قیمتی ندارد. منطقی است.”

اعظمی ساردویی تاکید کرد: در حالی که یک سوم قیمت محصولاتی مانند برنج به دست واسطه ها می رود و ابزارهای تشویقی و حمایتی برای کشاورزان تعریف نشده و هزینه های کاشت و برداشت بسیار بالاست، فعالیت های تولیدی دیگر برای کشاورزان سودآور نخواهد بود. “

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: البته خشکسالی اخیر علاوه بر فعالیت واسطه ها باعث کاهش اراضی زراعی و تولید محصولات استراتژیک مانند برنج و کاهش تولید سالانه آن در کشور شده است.

وی افزود: در کنار حذف چرخه تولید تا تحویل محصولات، می توان با تقویت سیستم های نوین آبیاری و نوسازی و بازسازی ماشین آلات و ادوات کشاورزی، تولید سالانه را افزایش داد و علاوه بر تامین نیاز داخلی، از صادرات اقتصادی نیز بهره برد. فواید ‘.

اعظمی ساردویی سهم تقاضای داخلی برنج را 3 میلیون و 200 هزار تن در سال دانست و تصریح کرد: از این میزان 2 میلیون و 200 هزار تن در کشور تولید می شود و مابقی از محصولات وارداتی تامین می شود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید