ضایعات کشاورزان ریگان روی خرما خشک شد/ وقتی سود زحمات نخلداران به جیب دلالان می رود


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889195

اقتصاد شهرستان ریگان بر پایه یک محصول خرما است که خشک شدن خرما خسارات سنگینی به کشاورزان این منطقه وارد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; شهرستان ریگان در 300 کیلومتری استان کرمان قرار دارد و یکی از شهرستان های شرقی است. این شهرستان از شمال با شهرستان فخرج، از شمال غربی با شهرستان های نرماشیر و بم، از شرق با شهرستان ایرانشهر، از جنوب شرقی با شهرستان دلقان در استان سیستان و بلوچستان و از جنوب با شهرستان های عنبرآباد و رودبار همسایه است. به سمت جنوب غربی

بیشتر وسعت شهر ریگان به دلیل کویری بودن آن از بیابان های خشک تشکیل شده و شغل اصلی مردم این شهر کشاورزی و محصول اصلی خرما است. اقتصاد این شهرستان بر پایه یک محصول خرما است که خشک شدن خرما خسارات زیادی به کشاورزان این منطقه وارد کرده است.

مشکلات زیادی در این شهر وجود دارد. کمبود آب باعث خشک شدن محصولات کشاورزی مردم منطقه شده است. طوفان های شدید در هنگام برداشت، مقداری از محصول خرما را روی زمین ریخته است. اجازه دهید از باران های الهی در فصل خرمای پسان بگویم که واقعاً بی سابقه بود و باعث ترش یا خراب شدن محصول شد.

از گرانی کارتن های بسته بندی خرما بگویم یا دلال هایی که قیمت را طوری تعیین می کنند که سود ته خرجی به جیب آنها برود.

بسیاری از جوانان در فصل برداشت خرما کار می کنند، اما متاسفانه کارخانه فرآوری خرما در شهر ما وجود ندارد. اگر حاکمان در شهر همت کنند، فرصت مناسبی به وجود می آید و جوانان زیادی شاغل دائم می شوند و مهاجرتی از روستاهای شهرستان به مرکز و احیاناً شهرهای دیگر صورت نمی گیرد.

من در جمع چند باغبان بودم، با اینکه از دل آنها خبر داشتم، اما در این مورد با آنها صحبت کردم.

حسین آبیار یکی از جوانان فعال شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امسال تمام محصول باغم را بیمه کرده ام اما خسارتی که بیمه به من می پردازد نسبت به خسارتی که دارم بسیار ناچیز است. مشاهده گردید.

شهریاری از دیگر کشاورزان ریگانی گفت: دردسر و نگرانی از ماست اما سود در جیب دلالان است.

مرادی جوان ریگانی گفت: من از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام اما در شهر ما کارگاه و کارخانه ای وجود ندارد که بتوانم در آن کار کنم. من شهرم را خیلی دوست دارم اما به همین دلیل باید برای امرار معاش به شهر دیگری مهاجرت کنم.

منصور عزیزآبادی رئیس شورای اسلامی استان کرمان گفت: تماس ها و مکاتبات زیادی از سوی کشاورزان مناطق شرق و جنوب استان داشته ایم و با توجه به اینکه خرما تنها محصول درآمدزا برای کشاورزان این منطقه است. از مسئولین محترم تقاضا داریم با توجه ویژه به این معضل و اعطای وام بدون بهره برای توانمندسازی کشاورزان و در مواردی کمک بلاعوض به کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی گفت: با توجه به بازدیدهایی که از نخلستان های شرق استان داشتیم، در بسیاری از نخلستان ها خوشه های خرما بین 80 تا 85 درصد خشک شده و کشاورزان متضرر شده اند.

عزیزآبادی افزود: درآمد کشاورز از محصول خرما بسیار ناچیز است و هزینه های جمع آوری، برداشت خرما و نیروی کار بسیار بالاست و دیگر برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

رئیس شورای استان کرمان خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور و استاندار می خواهم به منطقه توجه ویژه داشته باشند. خسارات بیمه کشاورزی که به کشاورز تعلق می گیرد بسیار ناچیز و حتی کمتر از مبلغی است که کشاورز به صندوق بیمه پرداخت می کند. تاریخ کاشت و برداشت در اختیار کشاورزان نیست و برخی از کشاورزان حتی نمی توانند محصولات خود را بیمه کنند.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است کشاورزان با مشکل خشک شدن خوشه های خرما مواجه هستند و امسال فاجعه بزرگی برای نخل داران رخ داده است، خواستار بررسی دلایل خشک شدن خوشه خرما شد.

انتهای پیام/ حسین دانش

دیدگاهتان را بنویسید