بهترین زعفران ایران در حسرت سود بردن از برند به جیب دلالان می رود/طلای سرخ


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909649

زعفران لرستان به عنوان بهترین زعفران ایران شناخته می شود و به دلیل نداشتن برند و بسته بندی سود حاصل از طلای سرخ به جیب دلالان می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صفیفلک، لرستان به دلیل شرایط اقلیمی و تناسب در بخش کشاورزی، سرزمین گنجینه های نهفته است، گنجینه های نهفته در خاک که هر کدام ظرفیتی منحصر به فرد برای رونق تولید، اشتغال و توسعه استان محسوب می شوند.

سالانه بیش از 14 هزار تن گیاه دارویی از مزارع استان برداشت می شود که نشان از استعداد و کم نظیر بودن لرستان در تولید گیاهان دارویی دارد.

یکی از گیاهان دارویی که در این منطقه می روید زعفران است که به طلای سرخ معروف است، طلا در دل خاک است که علاوه بر خواص درمانی و دارویی، طعم و عطر فوق العاده آن باعث مرغوبیت زعفران می شود. لرستان پس از بررسی های مختلف به رسمیت شناخته می شود.


کشت زعفران در روستاها فرصتی برای ایجاد اشتغال برای جوانان است

هر ساله مقدار زیادی از مزارع کشاورزی برای کشت زعفران استفاده می شود و در زمان برداشت که معمولاً در آبان ماه است رنگ ارغوانی این گیاه در مزارع کشاورزی جلب توجه می کند و عطر آن هر رهگذری را به زمین می کشاند.


a7e80505 e16f 45a6 8f81 0b73823b6363 خبر خاکستری


بی شک کشت گیاه زعفران در روستاها در واقع فرصتی برای ایجاد اشتغال برای جوانان است و می توان از این ظرفیت برای توسعه و درآمدزایی استفاده کرد، اما یکی از مهمترین مشکلات این بخش این است که زعفران خالص تولیدی در دسترس نیست. نام تجاری و در واقع سود اصلی به جیب دلالان می رود.

رحیمی یکی از زعفران کاران در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: از هر هکتار حدود سه تا پنج تن زعفران برداشت می کنم و کیفیت این محصول بسیار منحصر به فرد است ضمن اینکه سود کشاورز بسیار ناچیز است.

وی افزود: پس از برداشت محصول و جداسازی طلای سرخ از گل بنفش، محصول را به صورت عمده به واسطه ها عرضه می کنیم و از آنجایی که برندسازی در استان وجود ندارد، سود اصلی به دلالان و دلالان می رسد.


برندسازی زعفران لرستان در سایر استان ها

این تولیدکننده زعفران گفت: گاهی همان محصول در استان یا کشور دیگری برند و بسته بندی می شود و با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد در حالی که اگر بهترین کیفیت طلای سرخ در استان خودمان بسته بندی شود می تواند موجب رونق اقتصادی شود. اشتغال و درآمدزایی برای کشاورز نقش مهمی دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه خام فروشی گیاهان دارویی از جمله زعفران ضربه سنگینی به بخش کشاورزی وارد کرده است چرا که فرآوری و برندسازی محصولات تولیدی می تواند در اقتصاد استان که سال هاست مورد بی توجهی قرار گرفته است، موثر باشد.

مریم رمضانی کارشناس باغبانی در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: سطح زیر کشت زعفران در استان 570 هکتار است که نسبت به سال گذشته بیش از 90 هکتار افزایش داشته است.


4881b38c c604 46cb b68a 6eb7fdc8b8ee خبر خاکستری



پیش بینی برداشت 500 کیلوگرم زعفران

وی افزود: سال گذشته 2200 کیلوگرم زعفران برداشت شد و امسال بیش از 2500 کیلوگرم پیش بینی می شود و برداشت این محصول تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

این کارشناس باغبانی تصریح کرد: زعفران لرستان بر اساس تحقیقات و تحلیل های انجام شده دارای سه عامل اصلی طعم، عطر و رنگ است که نسبت به سایر زعفران های تولیدی بسیار منحصر به فرد است و با توجه به استانداردهای بین المللی زعفران استان از نظر کیفیت و کیفیت، خاص است. و تصویب شد.

رمضانی تصریح کرد: برای کمک به زعفران کاران تسهیلاتی در اختیار آنها قرار می گیرد. سال گذشته برای هر هکتار 48 میلیون تومان و امسال بیش از 50 میلیون تومان پرداخت می شود.

وی بیان کرد: در استان لرستان یک هزار و 200 زعفران کار وجود دارد، بسیاری از مناطق استان مستعد کشت زعفران هستند و قدمت کشت این محصول به سال های دور برمی گردد و این فرصت و ظرفیتی است که توجه ویژه می تواند باعث ایجاد اشتغال شود. بودن

یک کارشناس باغبانی با اشاره به کشاورزی قراردادی گفت: کشاورزی پیمانی شامل زعفران نمی شود و خود کشاورز محصول را می فروشد و در این راستا سرمایه گذار باید نسبت به برندسازی این محصول اقدام کند.

رمضانی خاطرنشان کرد: بیش از 14 هزار تن گیاهان دارویی در استان لرستان برداشت می شود و مشکل اصلی این حوزه برندسازی است که متاسفانه محصولات به صورت فله و خام به فروش می رسد.

طلای سرخ گنجینه ای است که برای درآمدزایی و اشتغال می توان از خاک استخراج کرد و با حمایت های لازم و توجه ویژه به کشت این محصول نیاز به افزایش سطح زیرکشت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید