کم توجهی منجر به پایان درخشش طلای سرخ در قطب تولید زعفران جهان شد/ زعفران خراسان در یک قدمی نابودی


ساعت: 09:42
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899853

با توجه به جایگاه محصولات پرطرفدار جهانی مانند زعفران، متأسفانه در زمینه حمایت از کشاورز، صادرات، بسته بندی و عرضه محصولات با نام ایران به دنیا کمتر اقدام شده و عدم توجه به این محصولات استراتژیک در بخش تولید نیز هشدار دهنده برای نابودی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; زعفران محصولی استراتژیک و گران قیمت است که بیشتر تولیدات این محصول از دیرباز در خراسان رضوی و چندین شهرستان این استان کاشت و برداشت می شود و تولید و صادرات زعفران و پیاز آن یکی از بخش های مهم کشاورزی است. در خراسان رضوی، بخشی که نیاز به توجه دارد. به خصوص برای انتخاب این محصول محبوب در سراسر جهان.


غرقابی روش نادرستی برای آبیاری مزارع زعفران است

روش کشت زعفران عموماً به صورت سنتی و دستی دنبال می شود و آبیاری این محصول عمدتاً به روش غرقابی سنتی است و کشاورزی مدرن کمتر به این محصول مهم و استراتژیک دسترسی دارد.

در کشور ما با توجه به جایگاه محصولات پرطرفدار دنیا مانند زعفران، متاسفانه در زمینه صادرات، بسته بندی و تحویل محصولات با نام ایران توجه بیشتری به دنیا می شود و در حوزه صادرات این محصول به صورت فله و به ازای هر کیلوگرم، در سال های اخیر کار را دنبال کرده است.

f58f7587 c69a 4109 b47b c62d5b2b8698 خبر خاکستری

شهرستان رشتوار با 6 هزار و 300 هکتار اراضی زیر کشت این محصول به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی با عملکرد 2.3 کیلوگرم زعفران در هر هکتار رتبه سوم تولید محصول را به خود اختصاص داده است.

در سال های اخیر مشکلاتی در نحوه تولید و برداشت زعفران به وجود آمده که باعث کاهش کارایی این محصول در نقاط مختلف استان خراسان رضوی و به ویژه شهرستان رشتخوار شده است.

کاهش محصول زعفران باعث نگرانی کشاورزان شده است

احمدی یکی از زعفران کاران شاغل در رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه عملکرد زعفران به شدت کاهش یافته است، گفت: در یکی دو سال اخیر محصول زعفران به شدت کاهش یافته و ضرر و زیان زیادی به بار آورده است. به کشاورزان این منطقه

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زعفران بیشترین کشاورزی این مناطق را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در دو سال اخیر برداشت زعفران به یک سوم سال های گذشته رسیده و این مشکل کشاورزان را نگران کرده است.

مهمترین عامل در کاهش محصول زعفران خشکسالی در چند سال گذشته بوده است

علیزاده یکی دیگر از کشاورزان ساکن روستاهای رشتخوار با اشاره به اینکه مهمترین عامل کاهش محصول زعفران خشکسالی است، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی کاهش قطعا کاهش بارندگی در چند سال اخیر بوده است اما دلایل دیگری قطعا دخیل است و در کاهش برداشت زعفران موثر است.

b2a09048 d6d1 4705 a88a f25a376dcb16 خبر خاکستری

وی در ادامه بیان کرد: کاهش قیمت محصول در فصل برداشت، عدم کنترل قیمت، بازی مافیای زعفران و بسیاری عوامل دیگر باعث دلسردی زعفران کاران شده و باعث بی توجهی و عدم موفقیت حتی خود زعفران شده است. کشاورزان از مزارع زعفران در این بخش مراقبت کنند

افزایش هزینه تولید و قیمت پایین زعفران باعث دلسردی کشاورزان شده است

رضایی یکی دیگر از کشاورزان رشتخواری نیز گفت: به دلیل کم آبیاری و رها شدن مزارع به دلیل کاهش شدید قیمت ها در زمان برداشت و عدم اجرای طرح های حمایتی دقیق در چند سال اخیر، کشاورزان مزارع خود را رها کرده و یا سایر محصولات را با گاوآهن کشت می کرد

وی با تاکید بر هزینه بالای برداشت زعفران افزود: آبیاری، سمپاشی، کوددهی، شخم، جمع آوری گل، نظافت، خشک کردن و… تنها بخشی از هزینه برداشت زعفران است که کشاورز را دلسرد کرده است.

وی با خواستار برنامه ریزی دقیق و عملی تر در حوزه توجه به کاشت این محصول استراتژیک، تصریح کرد: زعفران باید در برنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی علاوه بر کسب درآمد ارزی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. برای کشور در بخش حمایت از کشاورزان تحول عظیمی ایجاد شده است.

545b63f0 7bfa 4a8a 84a0 31ed31b67eb3 خبر خاکستری

6300 هکتار از اراضی کشاورزی رشتخوار زیر کشت زعفران

علیمردان خزایی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در خصوص محصول این محصول در رشتخوار گفت: زعفران یکی از چندین محصول مهم و استراتژیک بخش کشاورزی رشتخوار است که بیش از ۶۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان دارد.

وی همچنین در خصوص برنامه های کمک به خرید زعفران و حمایت از بخش کشاورزی اذعان داشت: قطعاً در حوزه کمک و خرید محصولات، برنامه ای برای کمک به خرید زعفران در هر سال انجام و اجرا شده است. سال و در آینده نیز با برنامه ریزی کارشناسان این حوزه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در ادامه گفت: اداره تولید و بهره وری زعفران جهاد کشاورزی رشتخوار همه ساله در طول سال و به ویژه در ایام برداشت زعفران سمینارها و جلسات آموزشی برگزار می کند که دوره جاری نیز پیگیری و اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید