تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی خواستار انحلال شورای ملی زعفران شدند

ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790521

در پی اقدام برندگانی که مدعی منافع کشاورزان در شورای ملی زعفران و در نتیجه اتحادیه صادرکنندگان زعفران هستند، بیش از هزار تولیدکننده زعفران در خراسان رضوی با امضای طوماری خواستار انحلال شورای ملی زعفران و تشکیل اتحادیه شدند. نهادی برای تصمیم گیری در مورد این موضوع توسط کشاورزان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; در شرایطی که قیمت زعفران به قیمت جهانی آن نزدیک است، هم کشاورز و هم تولیدکننده زعفران از فروش ناچیز محصول خود راضی هستند، اما این امر طبق نظر و اعضای شورای ملی زعفران انجام شده است. در سالهای اخیر ارزان و قیمت ارزان خریداری کرده و در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی با قیمت چند برابر بیشتر به فروش می رساند.

در هفته‌های اخیر مدام از اکانت‌ها و مصاحبه‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و از کلیدواژه قیمت جعلی استفاده می‌کنند و می‌گویند دولت باید زعفران را در انبارهای تعاونی روستایی عرضه کند تا ما (اعضای شورای ملی زعفران) فراتر از مرزها به تعهدات خود عمل کنیم!

ماجرای غم انگیز وقتی عجیب تر می شود که بدانیم کمتر از 10 تاجر و صادرکننده در شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان در مرکز استان خراسان رضوی مستقر بودند که هیچ کدام کشاورز و تولیدکننده زعفران نبودند. اما برای 120 هزار خانوار زعفران زعفران در استان تصمیم گیری می شود و این یعنی کشاورز در این مجلس به اصطلاح ملی نه نقشی دارد و نه سهمی.

تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی خواستار انحلال شورای ملی زعفران شدند

پس از تصمیمات و اقدامات اشتباه دلالان مدعی منافع کشاورز توسط چند تن از اعضای شورای ملی زعفران و به ترتیب اتحادیه صادرکنندگان زعفران که بیش از 21 سال در دوره های مختلف متوالی و با وجود عدم صلاحیت در استفاده از اجاره نامه بیش از یک هزار نفر از تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی با امضای طوماری خواستار انحلال شورای ملی زعفران و ایجاد نهادی برای مشارکت کشاورزان در تصمیم گیری های زعفران شدند.

در این طومار بزرگ مطالبات و مطالبات متعددی را مطرح کردند که اولین آنها شفافیت در انتخاب اعضای این دو تشکل است که بر اساس چه معیاری و بر اساس چه آرایی افراد مغایر با منافع به عنوان کشاورز انتخاب می شوند. .

گام بعدی در این جست و جوی مردمی، ارائه عملکرد این دو نهاد است که طی چند سال گذشته نه تنها از موقعیت خود سوء استفاده کرده و به برخی رسانه ها اجازه داده اند تا برای دلسردی کشاورزان و کاهش قیمت زعفران، مصاحبه های کذب انجام دهند و به شکستن چه چیزی منجر شوند. عملکرد در بازار فروش؟

تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی در گام سوم این درخواست تاکید می کنند چرا این شورا و اتحادیه که باید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته است.

تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی در گام نهایی و اساسی خواستار بررسی هر دو نهاد شورای ملی زعفران و اتحادیه مشمولان ناظران و قوه قضائیه شدند که چگونه عده‌ای از ورود افراد با افکار جدید به این دو نهاد جلوگیری می‌کنند.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 91 در مجموع 130 تن زعفران به ارزش 420 میلیون دلار صادر کردیم و در سال 99 صادرات به 325 تن رسید. دلار 190 میلیون دلار است یعنی صادرات دو برابر شده است اما متاسفانه 70 درصد ارز وارداتی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که قیمت زعفران در سال 91 سه هزار دلار بوده و این قیمت در دنیا کاهش نداشته و همچنان سه هزار دلار است، در حالی که با خرید 20 هزار دلاری، حدود 15 هزار و 600 میلیارد دلار است. . گوجه فرنگی در جیب شماست. مافیا از بین رفته است که معادل یک سوم یارانه ای است که سالانه به همه مردم کشور می دهیم.

زنگنه با اشاره به اینکه پارسال حدود 30 نفر 15 هزار میلیارد تن زعفران برداشت کردند، گفت: مافیای زعفران که در دولت قبل سر پاستور و صف بازار رضا مشهد داشتند، این روزها دائماً جعلی مصاحبه می کنند و باید. کاهش یابد.

این نماینده مجلس گفت: این روزها مافیای زعفران نامه هایی به دولت و مجلس علیه کشاورزان و زعفران کاران می نویسند و می گویند قیمت زعفران گران شده و مردم از افرادی که نمی توانند زعفران بخرند محروم می شوند.

زنگنه افزود: در دولت قبل اعلام کردم که این افراد افرادی بودند که در دولت قبل سر این اژدها در پاستور و دم او در بازار رضای مشهد با آنها همراه بود و شاهد این ادعا بودم که رئیس کابینه روحانی او را برای مصاحبه برکنار کردند که قیمت زعفران باید به 16 میلیون تن برسد و این دستور از دفتر رئیس جمهور گرفته شده است و این روزها همین تعداد روزنامه و رسانه را می گیرند و تهدید می کنند و رشوه می دهند.

نتیجه دسترسی کشاورزان به جیب دلالان

نماینده تربت حیدری خطاب به مافیای زعفران گفت: اگر واقعاً به دلیل خشکسالی قیمت کاهش یافته است چرا اینقدر عصبانی هستید و علیه زعفران مصاحبه و امضا جمع می کنید؟ این نشان از عملکرد خوب وزارت جهاد کشاورزی و مجلس و بی اعتمادی به شورای ملی زعفران دارد.

زنگنه گفت: از دو هفته گذشته مصاحبه با مافیای زعفران دیروز ادامه دارد که قیمتی کاذب است و متاسفم برای کسانی که اهل این شهر هستند و با مافیای زعفران فالود می خورند و نمونه زعفران صادر می کنند. “

یکی از اعضای کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: پس از خرید حمایتی تعاونی روستایی، همین افراد با اکانت های جعلی در کانال ها و گروه ها اقدام به ضربه زدن به قیمت زعفران کردند و متاسفانه برخی از شهروندان تربت حیدریه این اطلاعات را برای گروه ها ارسال کردند. “آنها این کار را می کنند، بنابراین ما به شما توصیه می کنیم مراقب باشید چه کسی در زمین بازی می کند.

نماینده مردم تربت حیدری گفت: امسال این صحنه ها را مدیریت کردیم و همچنان اول هستیم و از امسال باید کمیسیون های تخصصی تشکیل دهیم و قیمت زعفران را بر اساس دلار تعیین کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: باید به سمت صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران برویم و اجازه ندهیم یک گرم زعفران به صورت فله صادر شود تا ارزش افزوده زعفران منطقه برای کشاورز باقی بماند.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و دانش بنیان در منطقه تربت حیدریه/ سیاست دولت کاهش کارآفرینی و سپردن کار مردم است.

حسین شرافتی راد معاون استاندار و مدیر ویژه تربت حیدریه خام فروشی محصولات کشاورزی و معدنی در این منطقه را بالا دانست و بر لزوم ایجاد صنایع برای تبدیل و حفظ ارزش افزوده برای مردم تاکید کرد.

وی گفت: امروز اقتصاد غیر انسانی کارساز نخواهد بود بنابراین اقتصاد باید دانش بنیان و مردم محور باشد و راه نجات اقتصاد کشور همان افرادی است که اقتصاد را به تنهایی اداره می کنند. “

فرماندار تربت حیدری افزود: بین تولید و سرمایه و درآمد تفاوت وجود دارد و کشاورز که زحمت می کشد از آن لذت نمی برد بنابراین درآمد زعفران باید متعلق به کشاورز باشد و کشاورز را با دغدغه هایش امیدوار کند. “

شورای ملی زعفران یا باید منحل شود یا کشاورزان تصمیم بگیرند

جهانشیری رئیس شورای اسلامی شهر. تربت حیدری در این خصوص گفت: حاصل زعفران تولیدکنندگان برای اعضای شورای ملی زعفران هتل، زمین و ثروت در داخل و خارج از کشور است و همچنان با جمع آوری امضا و ارائه در تلاش برای کاهش قیمت این محصول جهانی هستند. فشار بر دولت و مجلس.»

وی افزود: متأسفانه 9 نفر دور هم جمع شدند و در مورد 120 هزار زعفران کار زعفران کاران و صاحبان رنج دیده تصمیم گیری کردند در حالی که هیچ زعفرانی کاران و مالکی به شورای ملی زعفران رای ندادند.

جهانشیری گفت: با دستور شورای ملی زعفران، درب زعفران و قیمت آن در بازار رضا مشهد بالا و پایین شد اما اکنون بازار سرمایه و بورس وارد شده و تولیدکنندگان زعفران از فروش محصولات خود راضی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه گفت: کسانی که قیمت زعفران را از حسینیه چرم مشهد مدیریت کردند، اکنون می بینند که چگونه قیمت این محصول در بورس و بازار سرمایه و به نفع کشاورز مدیریت می شود. “

جهانشیری گفت: مافیای زعفران در شورای ملی زعفران 140 امضا مبنی بر تقلبی بودن قیمت زعفران جمع آوری کردند و از نفوذ خود در رسانه ها برای کاهش قیمت استفاده کردند در حالی که افزایش قیمت به نفع کشاورز و به ضرر دلالان بود. و مافیا

وی گفت: از ستاد می خواهیم یا شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران را منحل کنند یا اینکه کشاورزان در آن تصمیم بگیرند.

روند بازار به گونه ای است که نیازی به دخالت دولت ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بحمدالله امسال فضای خوبی برای زعفران مهیا شده است و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد محصول برداشت شده است، تولیدکنندگان زعفران زعفران خود را با قیمت مناسب بدون حضور و دولت وارد بازار خواهند کرد. مداخله “.

وی با بیان اینکه روند بازار به گونه ای در حال توسعه است که نیازی به دخالت دولت نداشته باشد، گفت: امسال شورای قیمت گذاری مکانیزمی متفاوت از سال های گذشته تدوین و اجرا کرد، بنابراین در سال های گذشته حضور دولت برای خرید زعفران حمایتی خریداری شد. به گونه ای که بخشی از تولید خریداری شد و ثروت دولت محدود شد، اما امسال معاون وزیر در شورای قیمت به همراه سایر اعضا سازوکاری را اعلام کردند که بر اساس آن هرگونه مداخله در هر زمانی منجر به آن می شود. به تولیدکنندگان زعفران ورود دولت برای همراهی.

برومندی گفت: وزارت جهاد تلاش خواهد کرد تا با توجه به منابع سطح تولید را افزایش داده و بر این اساس قیمت بازارهای هدف را مدیریت و بازاریابی کند.

از بیش از 118 هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از 90 هزار هکتار و 80 درصد تولید و خراسان جنوبی با 15 هزار و 700 هکتار و حدود 5 درصد و سایر استان ها با 8 هزار هکتار به ترتیب دارای سطح زیر کشت هستند. بیشترین میزان کشت و تولید این محصول.

از مجموع 90 هزار هکتار اراضی زراعی زعفران در استان خراسان رضوی بیش از هشت هزار و 500 هکتار یعنی. معادل 12 درصد استان از اراضی تربت حیدریه و از مجموع بیش از 50 هکتار زمین کشاورزی در زاویچ 12000 هکتار معادل 17 درصد ظرفیت این استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

در استان خراسان رضوی بیش از 120 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این تعداد 14 تا 15 هزار خانوار به تولیدکنندگان زعفران در تربت حیدریه اختصاص دارند و تعداد کشاورزان بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار و 900 درصد است. که از آن زعفران می کارند.

در حال حاضر روزانه 220 نفر در هر هکتار زمین زعفران کار می کنند که در مجموع 70 هزار شغل مستقیم و دو تا سه برابر بیشتر به صورت غیرمستقیم ایجاد می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید